Allt om matlagning och dess utrustning

Hittade ett intressant recept. Får se hur det blir om jag orkar knåda degen (köra i maskin för så lite blir ju mer disk och städning än att handjaga). Av en händelse har jag faktiskt lite torrjäst i buffertförrådet i källaren (eller som andra säger, bastun).

Två friterade donuts

Ingredienser:

• 0,6 dl (60 ml) standardmjölk, ljummen (ca 37°C)
  • 4 krm torrjäst
  • 2 tsk strösocker
  • 1 st stor äggula
  • 1 msk smör, smält och avsvalnat (15 g)
  • 2 dl vetemjöl (börja med 1,8 dl och tillsätt resten om degen är för kladdig)
  • 1 krm salt
  • Neutral olja (t.ex. rapsolja) till fritering
  • Florsocker

Gör så här:

1. Aktivera jästen: Blanda ljummen mjölk, jäst och socker i en liten skål. Låt stå i ca 5–10 minuter tills det börjar skumma.
  2. Blanda degen: Tillsätt äggula och smält smör i jästblandningen. Rör ner mjöl och salt. Arbeta ihop till en smidig deg (för hand eller i en liten maskin) i ca 5 minuter.
  3. Jäsning: Lägg degen i en lätt inoljad skål, täck med plastfolie och låt jäsa på en varm plats i ca 1 timme, eller tills den har fördubblats i storlek.
  4. Forma flätorna: Stjälp upp degen på mjölat bakbord. Dela den i två lika stora delar. Dela sedan varje del i två igen, så att du har totalt fyra små “korvar”.
  • Rulla ut två korvar (ca 20 cm långa).
  • Nyp ihop dem i ena änden och tvinnas/fläta dem runt varandra.
  • Nyp ihop den andra änden ordentligt så att de inte går upp under friteringen.
  • Upprepa med de andra två delarna.
  1. Andra jäsningen: Låt flätorna jäsa under bakduk i ytterligare 30 minuter.
  2. Fritering: * Hetta upp ca 5 cm olja i en liten kastrull till 175°C.
  • Lyft försiktigt ner en fläta i taget. Fritera i ca 1–2 minuter per sida tills de är vackert gyllenbruna.
  1. Sockerbad: Lyft upp flätorna och låt dem rinna av snabbt på hushållspapper. Doppa dem sedan direkt florsockret medan de fortfarande är varma.
1 gillning

Om det är vanlig torrjäst typ Kronjäst så ska den inte aktiveras. Den är “instant”.
Men det hade du säkert koll på.

Jaså, det hade jag ingen aning om. Hur ska man göra då? Bara blanda i den i degen - med mjölken och sockret?

Blanda i det torra (mjölet etc). Åsså lite varmare degvätska än med färsk jäst.

Active dry yeast (vanligt i jänkerecept) är en annan sorts torrjäst o den måste aktiveras som i receptet. Jag antar det där receptet är amerikanskt från början.

1 gillning

Korrekt. Land of the perfect donut. Jag hittar inga bra donuts i Halmstad. Allt är såna där frysta som inte smakar nåt. Ingen gör färska donuts här.

1 gillning

Fixa vätskan. I med det torra ink jäst.

Men du kan använda färsk jäst. Tag tre ggr vikten av torrjästen o följ receptet i övrigt (utom vänta på aktivering).

Då har du identifierat en liten affärsidé för Donutsförsäljning på klubben och på stranden.
En nyfriterad Donut o en kaffe…60-70:- utan att blinka. Åsså 100 stycken per dag. Betala någon för jobbet och tag 10:- per styck själv.

Haha. Not my thing. Men en god idé.

Det är termer som aktivera jäst som får mig att gå till bageriet istället

Baka. Inte min talang. Är vassare i konsumtionsledet där.

2 gillningar

Tur att det bara är två donuts i receptet. Ska prova det imorgon.

1 gillning

Förutom den där risotton, som åts till middag i går och som även skall bli Arancini idag.
Biscotti. Betonghårda (med apelsin och bittermandel) för att doppa i Vin Santo, tv. Ätbara utan dopp, th.

1 gillning

Har djävulskt sällan anledning att skryta om min matlagning. Men den här rackaren blev gudomligt god.
Bara vispgrädde, salt, peppar och vitlök. Samt lite lökpulver. Och Västerbottenost.

3 gillningar

Tycker det verkar vara lite potatis i också?

6 gillningar

Rå eller rökt?

Rapport från provsmakning?

Inte gjort än. Mycket att stå i.

1 gillning

Just nu.

1 gillning

Hemmavid eller på krogen?