Semlor på g. Just nu på jäsning. Egengjord mandelmassa, givetvis. Beräknas klara vid 19-tiden.
Bild från nätet, men de blir ungefär sådär.
Och för er obildade Norrlänningar så är en parisare ett smörgås med köttfärs och ett stekt ägg på.
Jag vet. Den varianten har jag också provat. ![]()
Vilket vi såg inte var den varianten av parisare som var avbildad!
Du glömde också att det ska vara kapris och hackad rödbeta i den parisare som är gjord på köttfärs!
Finns mycket utrikiskt som är svenskt, Parisare, Budapestrulle, Caeur de filet Provencale, Bostongurka, finska pinnar, finns säkert fler
Desto fler skäl till att det som var på bilden INTE var en parisare alltså.
Ja precis, hur kan du påstå att det du länkade in är en korv mellan två brödskivor?
Gemini AI:
Parisare är en klassisk svensk gatuköksklassiker, särskilt populär i Norrland sedan 1950-talet.
Det är en tjock, stekt skiva av en speciell fet korv (ofta medisterkorv eller liknande) som serveras i hamburgerbröd med senap, ketchup och bostongurka. Den uppfanns i Umeå av Tore Strand.
Kännetecken och tillbehör:
- Korven: Skivor, ca 15 mm tjocka, som grillas eller steks gyllene.
- Bröd: Traditionellt serverad i ett enklare bröd utan sesamfrön.
- Klassiska tillbehör: Senap, ketchup och bostongurka är standarden. Rostad lök är också vanligt.
- Ursprung: Skapades som en “nattmacka” i Umeå, ibland kallad nattparisare.
- Parisarens dag: Infaller den 17 oktober.
Det är viktigt att skilja på denna norrländska korvparisare och en “parisersmörgås” (en öppen smörgås med köttfärs) eller en “Parisare” i Stockholm som ofta syftar på en stekt brödskiva med köttfärsbiff.
Föredrar falska parisare.
Smörstekt formbröd.
Stekt falukorv.
Stekt ägg.
Rivna morötter on top.
Det är lätt hybris att säga att dom är nästan som på bilden ![]()
Inte lika estetiskt fulländade men jag kan meddela att smaken är förstklassig (humble brag).
Läs lite istället för att bara tycka, det finns fler saker som delar samma namn. Vi obildbara norrlänningar känner till båda, medans vissa som bäst känner till en! ![]()
Hamburgare är bättre ändå. Ni vet gurka mellan två frallor med en chokladbit.
Falukorv avnjutes endast med gammaldags idealmakaroner.
Nja. Ugnstekt med mos är kungligt. Grillad utomhus. Stroganoff. Listan är lång.
för att inte tala om att äta den rå ![]()
Bäste herr språkpolis. Det där är en felaktig om än väldigt vanlig benämning . ![]()
Alltid. En skiva ![]()

