Allt om matlagning och dess utrustning

Våran gamla trotjänare har börjat tackla av, någon som kan rekommendera en bra brödrost? Gärna en med sensor som känner av rostresultat, så man inte behöver ändra för olika brödsorter.

Dubbla Hawaiiburgare med extra allt.

4 gillningar

Men, de hade inte ananas på burgarna på Hawaii

1 gillning

Tror det är vedertaget att en hawaiiburgare har ananas på.

Snart säger du att dom inte har gyros på pizzan i Italien.

För att den inte ska snurra så mycket I ugnen?

1 gillning

Nu är det du som är uppsnurrad :wink:

1 gillning

A blast from the past. :wink:
En superstar extra pressad på stekbordet med baconmix som krydda.. mums.

Egon

1 gillning

Funkar verkligen det där? Jag anar att det är ganska knepigt att ordna bra automatik, mht olika bröds olika färg, densitet, form, …

Jas sneglar på en svindyr kitchenaid. Antar fotocell inblandad och någon slags belysning.

I nödfall olika program med snabbval för sort. Frugan älskar levain råg, jag levain vete… ibland fryst ibland ofryst…

Värre än priset är designen…

Köp två. Dvs en till er var. Med snygg design.

Brödrostresultat är en väsentlig del av min upplevda återhämtning efter arbetsdagen. Blir lite bängligt med två brödrostar. Det finns ett flertal lösningar, men maken till svårgooglad produkt har jag inte varit med om. Det KAN bli en KitchenAid även om KitschenAid vore ett lämpligare varumärke. I så fall en riktig färgklick bland allt det rostfria. Röd metallic kanske.

Då morsan stod och stekte rårakor… hon kunde steka hur många som helst, jag och brorsan slök alla. Direkt från stekpannan till tallriken. Det är nog fan det godaste jag ätit alla kategorier.

Potatis har en del fantastiska förädlingsformer.

Lite fusk med Waguy, skall ju vara kossor som specialtrimmats. Sonen säger att det är jäkligt gott kött. Men Åberg får sätta mot med Wallenbergare, det är nog det godaste svenska som skulle kunna serveras. Egenligen rårakor, men det går nog inte hem.

Raggmunk med stekt fläsk och rårörda lingon?

1 gillning

Råraka, inte raggmunk. Inga ägg. Och lite socker på rårakan. Naturligtvis lingonsylt o fläsk. Godare har inte skapats i det här landet. Borde köras som huvudrätt på nobelmiddag, det vore en fröjd för ögat.

Jag skulle just fråga är det för skillnad på råraka och rösti?
Men sedan kom jag ihåg CoPilot

Rösti är rätt äckligt.

Fast det var ju ingen större skillnad…
Råraka och rösti är båda potatisrätter, men de har några viktiga skillnader:

• Råraka är en svensk rätt som görs av råriven potatis som steks till tunna, krispiga plättar
    Den serveras ofta med stekt fläsk och lingonsylt
  • Rösti är en schweizisk rätt som också görs av råriven potatis, men den formas till en större kaka eller pannkaka och steks
    Rösti kan innehålla lök och ibland ägg för att hålla ihop kakan
1 gillning

Wagyu är mest fett av vad jag förstått. Är säkert gott i små doser.

Vet inte om det finns någon särskild ursvensk “finmat” som inte är importerat från Frankrike nån gång. Wallenbergare är väl ett rimligt val, men även den har en utländsk förlaga. Rysk…

Förebilden för rätten lär vara den ryska kalvkotletten à la Pojarskij, som är baserad på hackat kalvkött.

Helt fantastiskt. Också tyvärr fantastiskt dyrt, men någon gång då och då köper vi en liten bit och steker försiktigt och bara njuter av som den är, lite salt och peppar bara. Kanske lite padrones. Yummy!

1 gillning