Vet inte var Schweizarna gör med sin potatissmet men det blir fan inga rårakor.
Finns en jäkla massa versioner på var Wallenbergarna kommer ifrån. Nån säger det där ryska, en del säger en kokerska som hette Amalia Wallenberg, en del (inkl farsan som i jobbet mycket ofta var på på Riche) ger Tore Wretman creds men den vanligaste storyn är att Marcus Wallenberg bad Julius Carlsson, stjärnkock vid mitten av 1900 talet att göra det godaste han kunde av färs…
Denne Julius Carlsson skapade faktiskt Oxfile provencale också, familjens to-go “nu när du fyller år eller nåt får du önska dig vad du vill äta”. Med andra ord, ett kulinariskt geni!
Gjorde Wallenbergare själv en massa år, då det råkade finnas kalvfärs i affärn, men nu då man tänker på vikten så blir det inte ofta. Svårt få dem bra också. Och som sagt tidigare (mer än en gång, jag vet) Gjorde Bosch skolmatsalliknande lunchrestaurang i Kista Wallenbergare tror det var var tredje vecka. Köerna gick ut på gatan. Man fick käka hur många man ville och de var sjukt goda. Sjukt goda.
Wallenbergare I all ära men Havets Wallenbergare på Petterssons Krog på Kärringön.
Jag vill inte beställa det på krogen ifall den inte är lika bra
Den här passar väl bättre här än i den andra mattråden?
https://twitter.com/i/status/1909936077223420257
Eller fiskbullar som vi andra kallar det.
Du har ingen frasig yta på fiskbullar, och Wallenbergaren serveras varm till skillnad från fiskbullar som gör sig lika bra kalla direkt ur burken
Hmm, det där låter intressant
Potato, potato.
Lika mycket Wallenbergare som att crabsticks är krabba.
En svensk vinnarmiddag innehåller inte Wallenbergare, raggmunk eller surströmming.
Den innehåller renfilé med någon sorts potatis och med portvinssås. Hjortron i efterrätten.
En norrländsk möjligtvis.
Isterband, kroppkakor, pitepalt… Vad finns det mer?
Annars är väl “smörgåsbord” något som kan vara gångbart. Nu slår det mig att jag inte riktigt vet vad ett smörgåsbord är men det är väl typ ett julbord fast det inte är jul?
En vinnarmiddag bör ju innehålla saker som är lite halvunika för vinnarens land och dessutom sådana att de troligen tilltalar skapligt många.
Då går kroppisar bort, isterband är tveksamma och surströmming är otänkbart. Smörgåsbord är ju bara ett format. Ungefär som Tapas är ett format.
Kolbulle
Skogens mat. Funkar från koja till slott.
Jag är totalt off den här tråden.
Vi har en air fryer sen en tid tillbaka.. allt som funkar att göra däri är det jag suktar efter.
Egon
“Falska Parisare” är en sån där maträtt jag förmodligen skulle kunna käka varje dag utan att ledsna.
Steker två skivor Roast’n Toast i Bregott. 3-4 bräckta falukorvskivor på varje, ett stekt ägg (kryddat med salt och svartpeppar) på varje och två stycken rivna morötter. Sjukt jävla gott, billigt och enkelt.
Chorizos. I . Spanska priser (Chorizo är billigt). San Miguel och diverse lokala brygder.
Jag vet inte hur spansk djurhållning ser ut men och
är väldigt billigt. Mycket av
är också billigt
Nu dags för lite kontroversiellt i tråden.
Om jag bara hade fått använda en sås resten av livet hade det blivit ketchup. Så oförtjänt dåligt rykte men gott till mycket. Bea på god andraplats,
Ketchup finns inte ens på topp tio. Det är svårt välja en enda. De jag tycker är bästa passar till olika saker.
En hederlig patentare.
Egon
I Bregott? ?? ???
But why? Smör är ju det enda valet.