Allt om matlagning och dess utrustning

Preferenser är olika men jag tycker själv att “degigt” har tre huvudsakliga orsaker:

• Fel sorts kött. Tex så funkar rådjur dåligt i SV.
  • Knagglig kvalitet på vald styckdetalj.
  • För lång tid i baljan. Ju finare styckdetalj dess känsligare.

To och fre: Rester. Korv, ägg, potatis, div pasta, Halloumi, …

Lördag: 2+2 kommer till middag så det är dags för lite matfixande.
Det blir bla Blinier mtbh. Oklart om det bilr ren Vodka eller Vodka Martini, till Blinierna. Åsså blir det grillade lammracks med ngn sorts potatisvariant.

Är det inte svårt att få lammracksen lagom bättre man grillat dem ? Lätt att det blir torrt?

Sous vide först. Typ 59-60 grader i 1.5 till två timmar. Sedan yta på grillen. Jag gillar inte blodigt lamm så 59-60 är lämpligt. Blir rosa.

Edit: I sous vide kryddar jag med salt, svartpeppar, timjankvist, lite rosmarin, lite riven citronzest och en aning vitlökspulver.

2 gillningar

Ett litet försöksprojekt tillsammans med ena svärsonen. Han fixar :moose:. Jag ordnar bur och plats.

2 gillningar

Fusk!

To each his own :wink:

Edit: Men visst kan man grilla lammracks utan sous vide. Först yta över het grill och sedan lite indirekt grillvärme (ev även med foliepaket) så blir det bra resultat men man får inte samma kontroll som med sous vide.

Ribs gör jag däremot inte sous vide. Där gäller smoker. Tar cirka 4-6 timmar. Helst inte såna där anemiska ribs med nästan bara ben. Jag föredrar St Louis cut och rejält med kött.

Förklara!

Älgkött (eller nöt eller ren, om man vill).
Salta.
Häng upp i en torkbur i mars-april. Helst i skuggan, där luften cirkulerar, i norrläge.
Vänta en vecka eller två, beroende av väder och vind och köttbitars storlek.
Torrkött klart.
Ät.

Låter knepigt, ruttnar det inte? Har aldrig hört talas om den, bara rökar.

Ruttnar? Ingen som helst risk.
Torrkött håller längre än längst. Det som händer är att det fortsätter att långsamt torka även när det är klart, så till slut är det för hårt för att vara trevligt att tugga på. Man vaccar det och fryser in så håller det längre.

Men nog har du hört talar om torkat kött? Biltong, tex.
Saltat och torkat. Saltat, rökt och torkat. Saltat-kryddat, torkat. Saltat-kryddat, rökt, torkat.

Den som ger sig ut i naturen eller ut på fjället har givetvis en bit torrkött med sig. Gott att äta, väger mindre, mindre volym, grisar inte ned och det är oömt. Du kan lägga det i ryggsäcken som det är om du vill (man har det oftast i en påse).
Servera det som snax till fördrinken när du har partaj, kanske?

Äh det är nog bara jag som inte fattar. Du hänger alltså upp en bit färskt kött i den där glasgrejen och det torkar utan att ruttna?

Har du sett hur man gör lutfisk?

Nej. Varför ruttnar inte köttet, och fisken, då de hänger?

Säkerligen något med AI, men mänskligheten har gjort så länge (nästan före AI faktiskt)

Glasgrej? Det är en träram med nät. Det skall ju lufttorka så god cirulation är ju A och O.
Man hänger upp saltat kött och det låter det torka mha vårvinterns torra luft (men helst inte minusgrader) så att det tappar 30-drygt-ish procent av vikten. Innebär torr mörk yta och sedan mjukare mot mitten och mitten kommer vara lite röd-ish.

Lite förrätt till Chianti

3 gillningar

Aaah. Carpaccio. Nice!

Testade Mino pasta för första gången. Rigatoni. Smakade och kändes som - pasta.