Allt om matlagning och dess utrustning

Mer effekt. Har en Weber Spirit med tre brännare och den är lite åt det klena hållet med standard 30 mbar.
Observera att det inte är säkert att en grill gjord för 30 mbar faktiskt funkar bra med 50 mbar. Ökat tryck → ökat gasflöde och reslutatet beror på hur brännarna ser ut. Man kan prova, om man tycker 30 mbar ger lite klen effekt. En ventil kostar 200-300 kronor och man byter ju ut den på ett par minuter.

EDIT: Antal brännare är eg inte viktigt. Så länge flödet är tillräckligt för att hålla 30/50 mbar (och det är det nog i 100% av fallen) så är ju trycket just 30/50 mbar i alla brännare.

Mest nyfiken. Eller, rättare sagt, bara nyfiken (på teknikers vis). Den mindre grill jag köpt har ju bara en brännare så för mig är det en icke-fråga.

Teoretiskt borde väl x mbar funka även med fler brännare, om man inte vill ha mer än x mbar per brännare… Trycket borde räcka, och bli samma för alla brännare, fast det kanske är så att flödet påverkas också? Eller tänker jag fel?

Du tänker i alla fall på samma sätt som jag tänker, mht tryck och flöde.
Det är ju det ökade flödet man vill åt, och det får man via högre tryck. I en ideal värld är trycket lika i hela systemet, oberoende av antal brännare.

Texas chili från frysen och så några snabba tillbehör

Samma metod idag, dvs man tager vad man haver.
Kycklingbröst, lite (annars brinner det när man grillar) olivolja, en skvätt balsamico, lite salt, persilja, thaibasilika, lite vanlig basilika, lite rosmarin, citronzest.
Får ligga i kylen ett par timmar, sedan på grillen.
Kan nog bli grillad grön sparris också.
Och ett glas rött, det är ju ändå onsdag! :wink:

Och en GT vid grillen :upside_down_face:

3 gillningar

Dillkokt nypotatis, matjessill, skärgårdssill, rödlök och gräddfil.

Va för gott för att hinna fotas tidigare.

6 gillningar

Bröst, ser mer ut som lårfilé?

Blev både och. Bröst i den rostfria. Sk steak på grillen

1 gillning

Och nu lammkorv till lunch efter nio på golfbanan
:in_hole: :hot_dog: :sun:

1 gillning

Svensk-Mexikansk pytt… återstår att se hur den smakar.
Stekt (kokt) nypotatis, lök, körv och jalapenos serverad med stekt ägg, gräddfil (?) och rödbetor. Kanske ketchup sen.
Kryddad med salt, peppar och mängder med chilipulver.

2 gillningar

Precis sådär vill jag att en pytt ska se ut! Jag och min bättre hälft är helt oense. Hon vill ha bitar som är skurna i kuber som är 4-5 mm stora. Jag vill ha rejäla bitar jag kan sätta gaffeln i! Sen ska det vara “hänt i veckan” med lite korv, lite kött (vilket kanske inte finns i bilden).

Sen ska detta serveras med minst två stekta ägg!

5+ från mig!

3 gillningar

Det där, du! Mat för en karl.

1 gillning

Käkade på Långbro värdshus med familjen igår.

Chili- och vitlöksstekt kycklinglårfilé från Munka Ljungby med kvällens tillbehör. Tillbehören var bakade cocktailtomater, haricot verts, ugnsbakad färskpotatis, rödvinssås och vitlökscreme.

Mitt betyg blir 8 av 10.

För övrigt ett hak som verkligen kan rekommenderas om ni är i södra Stockholm. Otroligt fin miljö och bra mat i den “halvfina” klassen.

Det är han som brukar laga mat hos Steffo på TV4 Morgon som driver den?

Fredrik Eriksson. Ingen koll på om han lagar mat med Steffo, men han är ju åtminstone gammal TV-kock.

Jag är från Munka Ljungby så det här stack till lite i ögonen. Hade en kille i parallellklass när jag gick i skolan som det var synd om. Hade fler uppkörningar än vad jag hade körlektioner Oklart om han fick kortet till slut jag hann flytta från byn. Han va son till kycklingfarmare.

Du och Ragnar Skanåker. Och till viss del Marie Fredriksson :slight_smile:

1 gillning

Marie va ifrån Östra Ljungby men den tar jag gärna. Sen bodde Jarl Borssén där också.

Brukskonditoriet i Nyhammar.

Rågbrödet kanon. Spättan något för mycket panerad. Remoulad och Skagen bra var för sig, men lite märkligt ihop.

Stället väl värt ett stopp om ni är på 66:an norr om Ludvika.

1 gillning

Ingen höjdarbild men karré, sparris med parmesan, lite gnisselost och ett glas :wine_glass: funkade fint till middag.