Allt om matlagning och dess utrustning

Prova doppa ner den rätt i kolbädden när den är ca 10-12 grader under färdig. Å ta sedan bort den när den är bränd runtom, låt vila, ÄT!

Magiskt.

Kallas visst caveman T bone.

Lite over-the-top video men visar iaf idéen.

För prova när jag kör en “riktig” T-bone som är 4-5 cm tjock. Dagens var en ganska tunn grej (köpte några till bra pris).

Påminner om då jag var på min första business trip, till Boston 1983, och företaget bjöd. Jag frågade, efter koll på menyn, om 20 ounce var en rejäl stek. Det var den.

Äta restaurang i USA var en rätt annorlunda upplevelse över huvud taget.

Vad är cringe med BBQ? (ja, över 60)

Ingenting. Men att ha skylten är lite som “Kitchen”-skylt i köket.

Du kommer oxå till den åldern när man uppskattar den informationen…:smiley:

1 gillning

Kan ju ge lite flärd åt vardagen…

Kan vara en av de bästa detaljerna man kan grilla, vår lokala köttbutik har den alltid så vi köper den ganska ofta. Och givetvis har de hela biten så man själv får välja hur tjocka skivor man får ha.

Galet positivt överraskad av korven efter nian på Botkyrka GK.

En lång fin wienerkorv med “sprätt”. Tre sorters senap och två ketchup. Man fick själv lägga på bostongurka och rostad lök efter behov.

Priset då?

25 spänn!

2 gillningar

Braklunch.

2 gillningar

Ok för att du brukar pyssla till det med mat men är inte det där lite over the top…

1 gillning

Nejdå, inte ett dugg “over the top”. :wink:

Braklunch på schysst restaurang, cirka en gång per månad. Den där forellen var rent himmelskt god och en halv pava Chenin Blanc smekte ned den finfint.
En 2 cl Rochelt Mirabelle Eau-de-Vie till kaffet var kungligt gott. Gudomligt god och man behöver inga mängder (dessutom kostar den kännbara pengar).

2 gillningar

En busenkel och god grej: Brioche med Chèvre och honung, ugnsgratineras och sedan på med lite balsamico innan servering.

Annan enkel grej, men inte Chèvre: Provolone och Sobrasada, gratineras i ugnen och äts direkt från ugnsfatet. Går bra med prästost eller vällagrad Gouda, om man inte hittar Provolone. Möjligen kan man använda mild 'Nduja istf Sobrasada.

1 gillning
1 gillning

Du lär få laga maten här va? :joy:
Jag kan bistå med alla ingredienser.

Skall dock bjuda på grillad lammfilé marinerad portabellosvamp fylld med mozarella och pinjenötter.
Behöver vintips bara.

2 gillningar

:sweat_smile: :man_cook: :kitchen_knife:
Den där lammfilén låter ju alldeles utmärkt.

1 gillning

Som jag skrev i nåt tidigare inlägg så var SK Mat & människor (Gbg) en riktig trevlig upplevelse. Jag har iofs bara varit där en gång, men kommer tveklöst besöka stället igen om jag är i Gbg. Mycket bra mat, trevlig miljö, avslappnad stämning.

Man kan med fördel besöka 28+ också, i Gbg. Deras ostar är bara de värda ett besök.

Franzen, väl där alla våra berömda miljardärer käkar lunch om dagarna.

En 50 mbar ventil då…

1 gillning

För mig som är (nästan) rookie i dessa sammanhang… Jag har precis beställt en grill till husbilen. Där beställde jag en standard reduceringsventil på 30 mbar. Jag förstår ju att ökat tryck ger mer gas. Frågan är bara varför? Många parallella brännare, eller?