Allt om matlagning och dess utrustning

@Otoken Gillar herrn kroppkakor? Vart på öland hittar man dom bästa att köpa varma? Har du något smultronställe att dela med dig av? =)

Kroppisar har jag ingen koll på men Strömlida handrullad palt är riktigt bra för att vara köpes.

1 gillning

alltid

Ninnis kroppkakor skall vara de godaste.

Enligt kollegan
bästa Ajvarn som finns att få tag i Sverige, annat än det kroatiska…
Väldigt krämig..

1 gillning

Kan bara hålla med…

Nu blev jag sugen på Ćevapčići med Ajvar och lök, pommes och ett par humle :beer_mug:
Tänk strandrestaurang på :croatia: ö, klart vatten, sol, …
:upside_down_face:

Lågtempade-ish två 500g entrecote. Gick till 40 grader i ugnen och fick sedan svettas i pannan till 50 grader ca. Gjort detta många gånger förut, men idag blev det segt. Hade jag för varnt i ugnen (145 grader) eller skar jag köttet fel?

Eller var bitarna inte så möra från start?

På landet gör vi sånt här.

1 gillning

Svårt att veta. Köpte en entrecote i bit och det har fungerat bra förut.

Samma metod. Samma temperatur. Annat resultat. → Sannolikt köttbit som inte var “bra”.

1 gillning

Sista biten picanha som fick smaka på grillen i lördags avnjöts kallskuren på jobbet ikväll.

Skall dock köra den till 52 grader nästa gång, tyckte den blev för medium och för lite rare när jag lät den vila först på 54 grader.

1 gillning

Viktigt att starta dagen med en hälsosam frukost.

5 gillningar

Har ninnis kroppkakor in på knuten och de är inte dumma. Arontorp har du nära bron om du inte vill så långt norr ut. Ninnis är bättre.Eva kroppkakor lite norr om Borgholm är också bra.

1 gillning

T-bone. Pommes. Grillad :bell_pepper:. Grillad hjärtsallad.

3 gillningar

Den styckbiten ser man inte ofta i butikerna här

Lite cringe (som ungarna säger) med skylten. Men du är 60+ så den får passera.

1 gillning

Roland lagar fläskfilé…

Det är svärsonen som ordnat skylten. Han är liiite yngre än 60. :wink:
Jag tror kanske att alternativa tolkningar (nudge-nudge) av BBQ ligger relativt långt bort för de flesta, även för yngre? Men vad vet jag…