Skulle du kunna ställa upp ett lite mer detaljerat räkneexempel kring det upplägget, jag hänger inte helt med?
Jag gjorde en gång i tiden mitt exjobb på Handels kring indexobligationer (ett derivat som i princip är uppbyggd av en obligation i kombination med en köpoption i något index) som i många (men inte alla) scenario slog indexet derivatet var kopplat mot.
Men det du beskriver tycks syfta på samma effekt, men via en annan konstruktion?
Apropå att slå index, så funkar ju belåning som hävstång givet att man dels kan vänta några år på återhämtning om så skulle behövas och dels att man har skaplig höjd för räntehöjningar som väl dessutom lär ha dubbel effekt (börs ned och dyrare lån)?
Mao: genom att höja risknivån kan man också höja utväxlingen (så länge börsen går åt rätt håll). Eller?
Kik i portföljen ger att mina defensiva aktier tuffar på i lätt motlut medans de cykliska tuffar på åt andra hållet.
Dock har mestadels defensiva så nettot ger +.
40% kassa.
Att slå index.
Statistiskt stiger börsen under en börsdag fler dagar än den sjunker, därför kan man köpa bull certifikat med hävstång vid öppning och sälja vid stängning och teoretiskt slå index över tid.
Så är det.
Har experimenterat med denna typ av derivat med “småpengar” och försökt hitta mönster i hur index ändras över en börsdag men inte kommit fram till något användbart.
Botten var kanske förra veckan då ssab studsade upp från under 45?.
Tuffat på en ",längre period i undre spannet på Bollinger diagramet. Andra för mig vaga parametrar ger inget xtra dock antalet Avanza ägare ligger stabilt , typ inga trading dumpade säljare, tex kik på Volvo Cars så kan man tydligt se antalet ägare/traders följer köp vid dipp dumpa
Siktar på att kursen stiger till utdelnings dax för ssab.
Ni som kan det här: Finns det någon “Fonder for Dummies”?
Jag köper aldrig lotter (eftersom jag alltid drar nitlotter). Jag har inte heller köpt aktier, eftersom jag är lika säker på att köpa de sämsta, alltså nitlotterna.
Jag tänker nu stoppa undan en del pengar i fonder. Ni som kan detta, finns det någon skrift, hemsida, eller liknande som ni tycker en oinsatt ska läsa? Jag inser att jag kan söka information och efter tiotusen timmar kunna detta bättre än hjälpligt. Jag vill ha en genväg och kanske bara läsa tio timmar…
Det handlar i mitt fall inte om att få miljonerna att bli miljarder. Det handlar om att få tusenlapparna att förränta sig sig mer än sparkontot på banken, sett under några års löptid.
Indexfonder utan avgift. t.ex. Avanza Zero, följer ett av Stockholmsbörsens index.
Fonder för småbolag, brukar jag säga är den typ av fonder man skall satsa på, små bolag har alltid större chans att bli kursraketer.
Exempel på småbolagsfonder för svenska företag
Enter Småbolagsfond
SEB Sverigefond småbolag
Om det är något specifikt område du tror på, geografiskt eller kategorimässigt finns det ju fonder för dessa.
Om du t.ex. tror på Indien kan du välja lämplig Indien fond,t.ex. Franklin India A(acc)USD
Om du tror på bioteknik kan du t.ex. välja Franklin Biotechnology Discv A(acc)USD
Avanzas fondlista tycker jag är ett bra sätt att leta reda på fonder som intresserar mig.
Första och största kontot som startades Feb 2015 har om mycket säkrat pålägg på mackan som framtida pensionär.
Första 2åren, grymt mycket tid på att lära sig något.
Många sura piller med magont fick sväljas bland de bättre pillren. Från år 3 och några år framåt, enormt med tid lades på trading, studier, jobbade hade liiiite för mycket runt mig, sov knappt något, trött ta en Nocco hjälper det inte ta en till…självklart kraschade man.
Nu mer försiktig( sista 2-3 åren) dock känns helt ok att kika på grafen på första kontot. …men kör inte samma resa igen.
Tack för bra grund i texten du skrivit! Det kanske var just ovanstående som är problemet: Att jag inte “tror på mig själv” på samma sätt som jag alltid väljer fel lott
Jag kan absolut lägga tid på att läsa och förstå men ger jag mig på något känns det som om de passerat rookie-stadiet och det är där jag skulle vilja börja. Sedan läsa på lite mer innan jag bestämmer hur jag gör med mina tusenlappar. Nuförtiden är det kanske snarare poddar som man kan lyssna på istället för att läsa men även där känner jag att det finns en risk att steget blir för stort för en oinvigd.
Jag är en sån som föredrar en lösning som t.ex Lysa som “sköter” investeringen åt mig, jag månadssparar och det är en ISK. Har inte tid, lust eller intresse att gå så djupt som jag känner att jag skulle behöva för att göra allt själv, det finns dessutom val för ränta/aktie fördelning om man vill. Det finns ett antal liknande lösningar.
Kollade lite på hemsidan. Det verkar finnas lite information även där. Jag kommer (jag har, litegrann) tittat även på min banks information. Generellt verkar banker ha lite högre avgifter, alternativt att just min bank har lite högre avgifter…
Har en lek-ISK istället för stryktipset. Skillnaden är att jag tjänar pengar med den. Inte så mycket mer än frugans fondsparande men det är roligare. Vågar dock inte lira med sexsiffriga belopp. Borde det, hur det än är har det gått upp betydligt mer än pengarna på banken.