Aktiebeslut ska inte fattas på känslor. De ska fattas medelst kaffesumpanalys.
Är inte jätteenkelt att slå index utan att tur-faktorn är med en.
Aktiebeslut ska inte fattas på känslor. De ska fattas medelst kaffesumpanalys.
Är inte jätteenkelt att slå index utan att tur-faktorn är med en.
rackarns vad fort det går
kostar det inte en massa per köp/sälj
eller sköter man det vi en app?
Busenkelt, lyssna o lär av Berra.
+:a på med eget lärande.
0,034 % courtage har jag just nu.
Så om jag köper för 100 000 kr betalar jag 34kr i avgift.
Oftast 0,15% på mina köp/sälj
Du sålde i varje fall inte, som jag är helt säker på att många (framförallt nya) ”amatörer” gjorde. Du får vara glad för det lilla
Ett jätteenkelt sätt att slå index som även den färskaste nybörjare skulle klara av är att köpa en indexfond och använda belåning som hävstång. En indexfond kommer på sikt avkasta 7-8% årligen, och om du vill belåna exempelvis 20% av portföljen så kommer du betala ungefär 2,75% i ränta (3,89% hos Avanza just nu, sen får du tillbaka en tredjedel på deklarationen tack vare ränteavdrag).
Poff, så har du slagit index. Med 20% hävstång kommer du även i stort sett vara immun mot sk margin call om du har en väldiversifierad portfölj (vilket en indexfond är). Om belåningsvärdet är 70% och du lånar 20%, så behöver indexfonden sjunka 71% innan du når överbelåning. Inte särskilt troligt…
Uppstädning av bevakningslistan behövs. Några aktiers omsättning har sjunkit så pass mycket att mina försök att avyttra definitivt påverkar kursen nedåt.
På sikt ändrar jag nog min handelsstrategi för småaktier. Nu är den lika för alla aktier. Strategin är att under en handelsdag köpa/sälja aktier för en viss summa. Summan är en tjugondel av riskportföljens värde vilket gör att det blir en riskspridning på upp till 20 aktier.
Nu visar det sig dock att vissa småaktier i bevakningslistan vissa dagar har så låg omsättning att det inte går att sälja/köpa till önskvärt pris.
hmm la in ordrar i går på lite olika lanebo, spiltan, balkan, didner
olika fördelning 800"
Jag trodde du redan hade max summa på aktier med låg omsättning alt inte köpa låg omsatta alls.
Har nämligen kört det sedans ni nämnde detta i förr förra forumet .
Jo det har jag. Dock har omsättningen sjunkit rejält i en av aktierna på listan under tiden jag ägt den. Medelomsättning är inte användbart, det har jag lärt mig sedan tidigare.
Jag tror jag använde mig av medelomsättning de 8 dagarna med lägst omsättning av de 20 senaste.
Det finns på listan av för förbättringar att titta mer på detta. Vad är optimalt? Det får bli mer simuleringar.
Ericsson, det jag gillar med kurvan är att det finnes utrymme för både längre innehav köpare samt traders.
Här har jag alldeles för mycket känslomässiga aspekter. Har större delen av det numera avslutade arbetslivet haft Ericsson som kund och har följt deras företagsmässiga kursändringar.
Jag har länge haft åsikten att de är på väg i fel kurs, är navigationsinstrumenten trasiga?
Resultaten från min dagliga analyskörning visar ibland att Ericsson är köpvärda. Det är inte alltid jag väljer att köpa om det finns alternativ.
Fråga.
Företag x har utdelning dag xx.
Ofta går kurserna upp inför denna dag xx.( En diffus iakttagelse)
Generellt för större bolag hur långt i förväg ska man köpa in sig om tanken är att maxa avkastning men sälja dagen innan xx.
(Medveten om variationer/ större händelser)
Har tittat lite på detta för ungefär ett år sedan, då lutade det åt att det optimala var att sälja en till två dagar före rapport men standardavvikelsen var stor.
Kontentan av min dåvarande analys var att det var i genomsnitt ofördelaktigt att äga en aktie på utdelningsdagen.
Sålde 1/2 av Ericsson idag, började bli väll stor andel av hela portföljen.
Sålt resten av Ericsson.
Nu portföljen har hämtat in tidiga Augusti raset.
Idag drog Byggmax iväg:).
Så kom årets hittils bästa affär.
Concentric köptes igår och såldes idag.
+53%
Idag fortsatt försäljning av Thule, Holmen och Hexpol och möjligen försäljning av Kinnevik om kursen pallrar sig upp åtminstone nära 83kr.
Köp av Alimak och fortsatt köp av G5, möjligen köp av Betsson ifall kursen ökar något.
Idag säljs ABB och Boozt köps.