Med tanke på diskussioner i andra trådar startar jag en tråd i detta favoritämne.
Sparar ni något, om ni gör det, hur gör ni?
För egen del på ett ungefär:
Ca 60% av kapitalet låst i fastigheter.
En aktieportfölj där jag är väldigt aktiv, ligger som en kapitalförsäkring.
En fondportfölj där jag är väldigt passiv, kanske ett fondbytestillfälle per år, ligger som en ISK.
Har ett reservkapital lätt-tillgängligt på bankkonto motsvarande lite mer än en Svensson-årslön.
Har ett litet räntesparande hos Savelend för att testa om det är vettigt sätt att spara.
För mycket i fastigheter (tre) just nu men två skall nog avyttras inom en någorlunda snar framtid. Efter det ligger sannolikt fastighet på cirka 40-45%, “inaktiv” fond och semitröga grejor på cirka 40-45 %, bank på cirka 10-20 %.
Edit: Jag räknar med (att vi kommer) att ha nästan samma disponibla mängd pengar “per månad” efter pensionering, som våra löner ger för närvarande. Det är ju inte dags ännu men om inte börsen tar sig en dipp så…
Inkomsterna minskar men det justeras med att vi slutar flytta € från resultat till balans.
Aldrig sparat något speciellt, en lagom buffert har räckt gott.
Tar ändå inget med mig dit jag ska har anammats.
Hus belåning runt ? 15? ±5%?.
Tjänstepension, blir en del nudlar framöver.
Isk, ja man får väll tacka Berra som körde igång en aktie tråd i förra eller förr förra forumet.
Lade en hel del tid på TA, skalade av gjorde det enklare. Några tex cup of handle är ointressant för mig.
Kommer att kunna lägga till något tilltugg till nudlarna ivfsh.
Dock inte lika kul längre, är mätt.
Numer mestadels aktier med utdelning som är intressant. Tex Telia xdag 31/7 vilket bör sänka kursen, gissar på mer än vad utdelningen ger. Blankare som i sig har minskat sina positioner bör ändå ge att kursen går ner mer än utdelningen…
Löst kapital på bank, ca en års nettolön.
Hur mycket frugan har vet jag ej.
Vi har några gemensamma konton samt några privata.
Har tänkt ut en summa jag ska ha vid 65 för att kunna göra det jag vill. Är +33% över den summan just nu. När det blir läge att göra sig av med fastigheter får barnen första tjing på dessa. Vill de inte ha husen får de pengarna från försäljningen.
Jag har eg inte haft någon snitsigt uttänkt spar- och investeringsplan. Jobbet genererar en ok ITP/avsättning/utdelning/etc och sedan finns också ett par fastigheter i “balansräkningen”. Tillräckligt för att kunna checka ut enligt nedan. Jag är för lite intresserad av börsen för att orka köra en Berra-grej.
Edit: Man kanske kan säga att min plan varit att få AG att pynta tillräckligt i lön+pension (diverse olika) för att det skall funka bra utan eget börsintresse.
Min kalkyl baseras på pension vid 63 för mig och vid 60, det är tre år efter mig, för frun. Ungefär där ligger €-knega-optimum, tror vi. Jobbar vi båda till 65 har vi sumpat flera år av möjligheter (resor, barnbarn, golf, …) för en bunt € som vi inte tror vi behöver.
Det skiljer sig stort mellan då och nu.
Nu försiktigare, ofta större bolag, oftast bolag med utdelning. Det mesta omsätts långsammare vs tidigare.
Olika mycket i olika bolag. Just nu ca 60% av isk kapitalet investerat.
Tidigare en hyggligt stor bit av trading investeringarna hamnade på högrisk typ, medcap, oljeprospektering , olja,spel osv.
För att få det att fungera var jag tvungen att vara aktiv på ett helt annat vis vs nu.
Dock utdelningen var brutal.
Telia, sålda ca1/2 av innehavet idag.
Telia har “länge,” nosat i övre delen av Bollinger diagramet, blankningen har gått ner, kan vara sa att uppgången det sista är pga eller tack vare blankarnas köp över börsen.
Om tillfälle kommer efter x-dag så kliver jag in igen med mer kapital.
Bollinger vid snabb nedgång ger spridning, nästan garanterat att det drar till sig bottenfiskare.
Tajma lämplig rsi så bör man hamna nära botten.
Använt det en del i år, fungerat bra men det kan ochså bero på att börsen tickat uppåt…Att hitta stöd/motstånd ger mindre möjligheter att få ut det där lilla xtra snabbt, bara något jag upplever ingen fakta…