Aktier, investeringar, sparande

Att studera Bollinger i kombination med andra TA-indikatorer är en de hundratal tankar jag har kring att vidareutveckla mina simuleringar. Det är bara tiden som sätter begränsningar.

Trodde Boll-inger var en skumpa?

1 gillning

Dagens affärer, lite kompletteringsköp så att jag kommer upp i den nya standardpositionen. I den största portföljen har jag som mest riskspridning till 20 olika aktier. Tanken just nu är att inköpssumman för varje aktie skall vara densamma.

Då jag portionerar inköpen på tre olika ordrar händer det tämligen ofta att inte alla går igenom under en handelsdag. Det är en fördel jag har med PRO-avtalet hos Avanza att kunna dela upp ett köp i flera ordrar utan att det blir mer än ett courtage.

Förutom kompletteringsköp så köper jag Balder-B.

Checkade dina inköp …
Både Lagercrantz och Axfood har liknande möten vid sk stöd innan liten vändning. Gröna markeringar/,linjer

Diagrammet ser ju klockrent ut.

Människan söker alltid efter mönster oavsett om de finnes eller ej…
Ivfsh tog rygg på Berra …Lite Axfood på morgon callen.

Ericsson samt Telia blankningarna har minskat avsevärt det sista.
Telia trodde den skulle sjunka lite mer efter x-dag.
Idag nöjd med att 50%av kapitalet vilar vid sidlinjen.

Nästan alla mina investeringar ger vidgade gap Bollinger, RSI sjunker, macd kors. Typ mycket här gäller det att dumpa och rädda det som räddas kan.
Ofta köper jag in “över” tid i 3 potter de flesta av investeringarna är inne på 1:a potten, typ låga förluster/vinster. Kanske dax att dumpa några nu på morgonen.

Cirka 20 % av mina pensionspengar ligger i aktier etc. Resterande är mer traditionella grejor. Jag sitter still i båten.

Nej, jag pysslar inte med aktiehandel. Helt enkelt för att jag inte orkat göra en “Berra”, dvs skaffa mig information som jag sedan förmår använda till min fördel.

Så vad gör man nu? Köp/sälj/behåll? Rädslan för en 50-procentig nedgång är reell.

Haha va? Om du skulle sålt så var väl det för en vecka sedan? Inte när börsen sjunkit 10-15% :sweat_smile: Ja, är man inte beredd på att det kan komma en 50%-ig nedgång (även om dessa är extremt sällsynta, brukar snarare vara krascher på 20-30% som kommer emellanåt) så ska man inte ha pengarna på börsen. Minimum 5 års sparhorisont för alla pengar som investeras i aktier.

Fortsätt köp och sitt still i båten.

Paniksälja är aldrig bra. Sitt lugnt i båten om du inte behöver pengarna nu.

Apropå börsnedgångar…

4 gillningar

Kul att ligga tungt i en aktie som gick upp(!) idag.

Bla bla bla. Kan man undvika de största rasen så är man hemma långsiktigt.

Om du hittar en metod för att undvika ras, så är du multimiljonär bums.

3 gillningar

Ja precis. Det är ju det svåra.

Finns dock statistik på att om man bara äger aktier under första halvåret så utklassar man de som äger aktier året om. Har jag för mig iaf. :grinning:

Vilket ingen kan :slight_smile:

Om du bara kan köpa trisslotter med vinst, så är du också hemma…

2 gillningar

Läste samma sak nån annanstans. Köpa 1 januari och sälja sista juli. Och inte supa upp pengarna däremellan. :grin: