Aktier, investeringar, sparande

Man kan säga att min taktik att minska aktieexponeringen i samband med att DT tillträdde, inte direkt har gett någon vinstmaximering. Inte någon uppenbar förlustminimerng heller.
:sweat_smile:

Nåja. Stålarna, P-kapitalet alltså, skall nog börja användas inom ett år så några sättningar av magnitud vill jag absolut inte ha. Strategin är alltså ok-ish.

Det är ju dock risk för en s.k. Fat tail risk. Tar en liten bear-position.

1 gillning

16 aktier i portföljen 45% likvid.
9 aktier Europa förutom Sverige.
6 aktier Sverige.
1 Usa.

Fan också…

Down…

and down…

1 gillning

+43 % 6M
-24 % 1M

Skall kursen ner ytterligare 30 % från idag?

Den ska ner väldigt mycket enligt mig. Har jag alltid tyckt. Därför missade jag en uppgång på flera tusen procent. :face_with_peeking_eye:

Det handlar mer om att jag inte tror på Teslas självkörande bilar, deras lastbilar, deras robot och så vidare än själva bilarna som de faktiskt säljer.

I och med detta tycker jag att Tesla ska värderas som alla andra biltillverkare. Nu verkar de dessutom inte ha någon tillväxt så är inte den heller en faktor.

1 gillning

Att vara där när det händer är svårt men att vara där när det basunerats ut…en graf på antalet avanzianer som gått in i Leonardo. Hösten -24 artiklar om försvar tror det var i börskollen. Drar slutsatsen att medie påverkan varit stort.
Ser likadant ut i Thales o Rheinmetall, en boost hösten -24…

Vad Avanzianer köper nu.
I topp 6 är 4st verksamma inom försvar/militärt.

Principer har fått flytta på sig, lagt in en order …

Finserve Global Security Fund.

1 gillning

Känns som FOMO, kan inte finnas särskilt mycket uppsida kvar i den sektorn.

Alla gånger. Sedan kan man alltid luska lite…
Utgår från.

1. 2 %alt mer av Bnp ska läggas på försvar av Eu länder.
  2. Mer i Eu försvaret ska köpas “in the house”.
  3. Tiden till godo, kommer att tugga på i åratal.

Värt att tänka på är att dom flesta av dom relevanta företagen för gått upp hundratals % men hur mycket har dom faktiskt sålt eller tillverkat? Även om det finns ordrar för många år framöver kommer det bli rejäla förseningar då ingen av tillverkarna har kapacitet för dom ordrarna som lagts. Stressas det fram nya fabriker med tillhörande arbetare kommer kvaliteten bli därefter och det kommer dras med helt enorma extrakostnader. Läste senast idag att nya Gripen blir 4 år försenad vilket inte bådar gott, därtill är mycket av det som tillverkas beroende av amerikanska delar. Ett första steg i rätt riktning vore att bli av med det beroendet om man vill kunna växa därefter.

1 gillning

Det sista, det är där in the house kommer in.

Köpte i tisdags :slight_smile:

Ahh har tagit rygg på Hogan.:slight_smile:

Du får akta dig så han inte kör in i en mörk gränd där du blir överfallen några aggressiva day-traders och blankare.

Ahh nejdå tror mer han drar iväg med mig på en historie tur runt Stockholm…klart efter det så…

Det hoppas jag blir verklighet! Men det är inte bara att dra en tänkarlåda ur arslet och montera i en Gripen.

Ungefär om jag läst rätt någonstans.
Nu är ca 80% komponenter tillverkade utanför EU, målet är att sträva mot 50%.
Fonden har väldig liten andel i Saab.

P/E för Leonardo o Thales är helt klar bättre än på vissa andra företag inom samma genre.

Blurrig sk TA.
Studsade mot motståndet bröt ej igenom.
Stöd ungefär där jag köpte senast.
Rsi Macd kurvan visade att aktien var svag efter uppgång, typ få ville betala mer.
Väntar in ett fall genom stödet för en trejd.

P/E ca 4…

Thales Q-4 rapport idag. Hur var det nu…vapen sex droger …