Aktier, investeringar, sparande

Mitt nästa största innehav, tog en tugga vid nov dippen-24

Blidde endast lite krusningar i portföljen.

-6,05% än så länge. Tror aktien ska ner mycket mer. -90% är inte orimligt. Då tycker jag ändå bilarna är helt ok och hatar absolut inte Tesla eller ens Elon Musk. Eller jo, jag tycker inte om honom. Aldrig gjort.

Man måste ta in skalan först. Tesla värderas typ högre än alla andra biltillverkare tillsammans.

Varför då? Jo tillväxt och så självkörning, robotar och annat som Elon Musk använt för att fantisera fram framtida vinster… Nu är tillväxten nära noll och självkörning och robotar kommer inte att bli verklighet på väldigt lång tid. Om ens någonsin. Aktien är som en humla. Den borde inte kunna flyga men gör det ändå.

1 gillning

Ned några procent idag. Snart kan du kamma hem en fet vinst.

Den ska ner mycket mer. Tycker jag.

Från november:

Försäljningsstatistik (2023 resp 2024)

Varför ska Tesla värderas fyrdubbelt mot Toyota när de säljer en femtedel så många bilar? Tesla värderas till ~20 ggr så mycket om man räknar per såld bil. Det är ju helt galet.

2024 minskade Tesla till 1,79 miljoner bilar. Så det finns ingen stor tillväxt att väga in i aktiekursen heller.

Däremot har Tesla en bra position ändå och har stor vinstprocent på sina bilar. De tjänar även mycket på utsläppsrätter o dyl.

Tesla värderas till det man tror andra är beredda att betala “snart”. Prexis samma grej som med andra hajpbolag som inte drar in i närheten av vad P/E eller ens optimistiska idéer om snartida intjänande.

Tulpanhajp, i vissa fall. Halvt vettigt i andra fall. Ngn enstaka gång helt korrekt. Kanske?

Det finns ju tankar och idéer bakom kursen som i teorin ska rättfärdiga den. Dels det här med självkörande taxibilar som ska dra in miljarders miljarder och så även en humanoid robot som ska säljas i miljardupplagor… Och så även del mindre vilda grejer som energilager, soltak och det egna bilförsäkringsbolaget. Ja och elektriska lastbilar o lite annat.

Dvs frågar du en entusiast så får du svaret att Tesla inte ska värderas som en biltillverkare.

Det är den bubblan jag tror kommer spricka. Att ha, Tesla ska nog värderas som en biltillverkare trots allt.

Dagens utmaning: Sambon shoppar kläder på rea. Jag daytradar och försöker tjäna mer än hon shoppar för.

2 gillningar

Hade det varit hustrun och hennes syster ute på shopping i Stockholm hade du fått ligga i. Får erkänna att systern har en sjujäkla bra smak. Före detta lite av en socialite.

1 gillning

hänvisa henne till loppis eller ännu hellre bakluckeloppis där priserna är fantastsikt låga så behöver du inte tjäna så mycke

Hon shoppar gärna på loppis också, hon har kläder så det räcker till 4 fotbollslag.

Det blev bara tid för en klädaffär. Det var 70% Rea så totala inköpet blev “bara” 790 kr
Själv tjänade jag 1830 kr minus courtage.

Med andra ord vann jag.

2 gillningar

Sålde av Hexagon, nöjd +38%.
Ett gap samt lätt fallande avgjorde.

1 gillning

Fortsatte med day-tradingen. Det är lite tradigt men beroendeframkallande, har inte hållit på med detta på flera år. Blev dock en vinst på 4235kr minus courtage. Med en omsättning på dryga halvmiljonen är det ju mindre än en procent i vinst men ändå rätt hyggligt för en halv dags möda vid telefon och tangentbord. Handlade uteslutande i Hansa Biopharma, de kom med en rätt usel rapport. Halvstora företag där det antingen har varit en väldigt svag rapport eller väldigt stark rapport har en tendens att vara bra för day-trading, kursen hoppar lite upp och ned under dagen.

Detta var en dock en fågångsföreteelse, nu återgår jag till vanliga aktieshoppingen.

1 gillning

Länge sedan jag försökte med daytrading, finnes anledningar till att det inte lockar…

Inte bra för blodtrycket.

Ganska exakt 10 år sedans BB startade tråden om aktier i något golfforum innan eaglegolf.
10 år…vi har ett resultat…( Gäller ursprungs kontot)
1000004941

2 gillningar

Tog en tugga, vad kan gå fel…

Ca 50% investerat.
En av mina principer åkte ut förra året.
Thales togs in vid en bottenformation.
Sampo avknoppningen Mandatum har utvecklats bra.
Funderat en del på när mer kapital ska sättas i arbete…

TSLA är 17% ned senaste månaden. Kanske Marten kan sluta jobba snart, om det fortsätter och han hade bra häv på sin kortning…

Ingen hävstång eftersom jag inte törs riskera något. Aktien svänger hejvilt. Men visst har det gått bra! Tror det kommer gå ännu bättre framöver. Ryktas om att Elon måste sälja av delar av sitt innehav… Det kommer möjligen utlösa panik.

1 gillning

Med ett p/e på 150+ och där normala biltillverkare ligger på…kanske 10 eller så, så finns det fallhöjd. Dels pga att Tesla inte är den nya iPhone, dles pga att den hållning som DT/Elmo kör med knappast ökar försäljningen.

Aside: Elbil? En Etron kanske är bra…