Aktier, investeringar, sparande

12 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Golfresor vi har råd med

Tanke prata med sig själv eller prata med någon annan?
Någon annan som delar minnen är inte fel.
Typ sitta på ålderdomshemmet och gagga det där golfslaget med någon som inte är intresserad av varken slaget eller golf lär ingen på hemmet orka med.

Jag är introvert så den enda jag behöver underhålla är mig själv.

För en extrovert är det såklart det dummaste dom hört.

3 gillningar

21 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Stora gubbtråden om pensioner, sysselsättning och sånt

Lite Q4 rapporter.
Igår Axfood drog iväg för att säcka ihop.
Gissar sk vinsthämtagningar. Sålde 1/3 av innehavet.

Nokia igår drog iväg, idag faller den, vinsthämtagningar? Behållit allt.

Idag Hexagon drog iväg idag ,vad som händer senare är en annan sak. Köpte i botten dippen ligger mycket + väntar på uppdelningen av bolaget för mer +.

SKF gick ner initialt och jag undra varför? nu åter på upptuffande grafen. Behåller allt ligger finfint till väntar på uppdelning av bolaget.

45% likvid.

Kikade lite, Axfood blankningarna drog iväg inför rapporten.

Lite mer blankning vs “,nyss” för Hexagon.

Sålde av Getinge idag efter “hygglig” utveckling, blankningarna har ökat markant.

Ca 50% likvid

Vad tror ni om börskurserna i morgon?

Kristallkulan är lika dimmig som alltid…gissar, vissa export bolag utan tillverkning i usa får sina kurser sänkta, mer än de med viss tillverkning i landet.
Tror att defensivt är av godo i en portfölj.

Rejäl nedgång, 3-4 procent. Det blir nog en riktigt dyster börsvecka.

Kanske dags att prova att blanka lite.

Aha, shoppingläge!

Har det hänt något som jag har missat? Trump?

När Trump satt igång tull-aktiviteter gentemot olika länder och EU har nämnts kommer de amerikanska pensionsfonderna och andra fonder med investeringar i europeiska företag att börja att sälja innehav.

Det är stor risk att det kan bli rejält svängigt på börserna. Trumpetens tariffer kommer troligen att besvaras med “dollar för dollar” och att trumpeten sedan eskalerar.

Ok. Själv har jag satsat en hel del på att TSLA ska ner. Så galet övervärderade. Allt baserat på vilda idéer om självkörning och robotar…

Vågar dock inte köpa bear med hävstång för aktien är så sjukt volatil.

1 gillning

Nikkei cirka -3 %. Månntro var “botten” kommer ligga häromkring? Panama kan bli sportigt.

Man kan undra vilka som vinner på instabilitet och oro i främst US/Can och EU, eller möjligen kan göra vinster i sådana tider? Där svaret finns, finns nog också orsakerna.

“May you live in interesting times”.

Astra och andra medicinbolag kommer att gå bra.

1 gillning

Blev inte mycket av den nedgången…

Oväntat liten nedgång. Just nu OMXS30 -1,85%
Vad händer när USA vaknar och USA börserna öppnar ?

Jag tror fortfarande på mellan -3 och -4% vid stängning.

2 gillningar

Det blir nog även effekt när EU också dras in.

Då lugnar jag mig lite