Aktier, investeringar, sparande

Ser ut som om DT:s ansträngningar till slut börjar få effekt.

Ja inga småsummor som ska puttas in i försvar.

Jag menade även nedgång “over there”.

Mot <$100? Frågan är om man törs ta en liten hävstång också? Lätt att bli för girig dock.

Tycker dock allt pekar på samma sak.

• Tillväxten har bromsat upp och frågan är om inte försäljningen kommer krympa ganska kraftigt. Både i Kina, USA och inom EU. Av lite olika orsaker. I Kina eftersom de inhemska alternativen är billigare och bättre, i Europa av politiska orsaker och för att konkurrensen blir hårdare och i USA för att Trump för en direkt elbilsfientlig politik och för att de som köpt Tesla tidigare, främst demokrater, inte är så sugna längre.
  • Optimus och FSD kommer nästan garanterat inte leva upp till det Musk säger. Det är bara desperata försök att snacka upp kursen.
  • Gamla modeller som får svårare och svårare att konkurrera.
  • Mycket av vinsten i Tesla kommer från subventioner och utsläppsrätter som säljs till andra biltillverkare. Jag tror den typen av pengar kommer sina i takt med att konkurrenterna bygger fler elbilar själva. Alternativt en omläggning av politiken.

Har rasat nästan 30% i år. Jag ser det nästan som en straffspark i det här läget. Fast å andra sidan är det farligt att tänka så också…

1 gillning

Om man tror att verkligheten hinner ikapp sagan, så småningom: Ja.
Nu spelar jag ju inte på börsen så mina tankar skall man ta lätt på men p/e och sluthajpat pekar nog på sub-100.

Ska väl inte jinxa skiten men…

Jag har sålt två globalfonder, la ordern i fredags kväll.
Hoppas bubblan spricker nu.

Personligen är jag inte bekväm med typ kraschen på 20-talet.

1 gillning

Hur stor blir rekylen idag? Terminerna på europabörserna tyder på detta. Köpte på mig “lite” exporttunga aktier igår SKF, Sandvik och Electrolux. Om det blir rekyl, blir det nog försäljning av dessa under dagen då dessa affärer faller utanför min normala strategi.

I USA var första kraschen typ 20 år efter statens bildande och har kommit med 20 års mellanrum typ sen dess. Det kommer en krasch och det kommer komma fler. Lite som med kriget, muren föll, det blir inga krig mer och det avrustas… människor är optimister.

Försiktig och lagom är ord som inte är poppiga för progressiva och nyliberala. Och sånt som socialliberalism är chitta-tråkigt. Men det tycker inte jag. Konservatismen är en jäkligt viktig ingrediens i ett samhällsbygge. Det fanns bra grejer med klassamhället 1900 som är värda att bevara, och det fanns bra grejer med folkhemsbygget som är värda att bevara, och det fanns bra grejer med den mansdominerade arbetsmarknaden som är värda att bevara.

Grejer som skulle göra börsutvecklingen kanske lite mindre låt oss säga makrovolatil… men som inte kommer att slå igenom. Eftersom pengar spöar prestation alla dagar i veckan.

Köpte SAAB härom dagen var lite sent ute, skulle köpt när den låg på 290-295 kr.
Trots det är jag nöjd med utvecklingen nu …

I backspegeln fås svar på vad som borde gjorts/,inte gjorts .

Apropå efterklok. Jag köpte en liten sudd AST när den stod i 2-3 dollar och har fyllt på allteftersom. Nu såg jag att UBS ger köprek med riktkurs över 60 dollar.

Should have gone all in!

1 gillning

En rekyl på ungefär 2% verkar det landa på.

TSLA -14 % i dag, -40 % YTD.
När cashar du in, @Marten? :wink:

Jag säljer när den går under 100 dollar. Är 99% säker på att de inte lyckas med självkörande bilar eller Optimus robot. Åldrande bilmodeller som får svårare och svårare att konkurrera och nu dessutom ett kraftigt stigma som gör att många potentiella kunder väljer något annat.

Ja vad skulle kunna vända kursen uppåt igen?

Om ekonomin “over there” börjar gå mer ordentligt dåligt. Och om JP och EU då dumpar en del US-tillgångar…men kanske vill de inte dra ned US ännu mer i botten isf?

Siffrorna för USAs handelsbalans i Januari är nu klara. Rekordstort handelsunderskott för en enskild månad, 131,4 miljarder dollar.

Skall vi gissa att februari blir rätt usel också?

Antagligen, när folk tror att det blir stora prisökningar på importerade varor börjar de att hamstra. Stor ökning av importen i Februari, rejäl minskning av exporten. Ska man gissa på -150 000 000 000$?

1 gillning