75% av lönen man hade på sitt jobb innan pensionen påbörjades.
Och då är pensionen uttagen till vilken ålder?
83 (medellivslängd)?
Livsvarigt?
Annan ålder?
Rensat. Var felpostat.
Troligtvis ser vi/tänker väldigt olika på om 75% av runt slutlönen är en bra pension.
Kan ni utveckla hur ni kom fram till just 75%,?
First, om man får önska.
Slumpmässig siffra utkastad ur hjärnkontoret
Allt hänger ju på när man börjar plocka ut pengarna och under hur lång tid man tar ut dem.
Förvisso påverkar det. Men vad är bra, några exempel från minpension. Alla exemplen kan vara 75% av slutlönen. En “fix” summa som utgångspunkt bör in i mixen. Allt innan skatt.
Bas 19000
Medel 26000
+. 40000
40000 bör vara bra, typ medellön nu, 19000 fattigt, 26000 magert. Bara en tanke/åsikt.

några exempel från minpension.
Kollar man fördelningen för “Alla avtal” och för folk som är 55+, belopp är brutto/månad, uttag räknat från 65 års ålder och med max uttagslängd:
- 25:e percentilen, 18.6k
- 50:e percentilen, 23.1k
- 75:e percentilen, 30.3k
Magert, sa Bull!
Jag tog ut pension när jag fyllde 63, dvs för 3 år sedan (oj, vad tiden går fort).
Just nu får jag ut 47.299:- per månad före skatt (Allm. pension + privat pension + tjänstepension)
En tjänstepension på 6.766:- tar jag tidigast ut nästa år och en privat pension på 5.792:- betalas ut sista året nästa år.
Från 2026 till och med 2033 har jag drygt 48.000:- per månad före skatt i pension.
Anställd IT-konsult med hyffsad lön tom 2003 därefter egen konsult med ännu bättre lön tills jag gick i pension.
Jag klagar inte…
Får jag 18600 i månaden resten av mitt liv lägger jag ner firman imorgon.
Japp magert är väll bara förnamnet.
Radion eller läste härom veckan att de flesta tar ut tjänstepension från 10 år och nedåt.
Det skall betalas skatt också, så netto blir det klart mindre än 18k.
En kompis är nybliven pensionär. Han tar ut TjP på sju år. Kan bli magert år åtta.
Jag räknar med att fördela mina TjP/AltP över cirka 20 år. Jag tror knappast kommer behöva mycket mer än AllmänP plus lite extra, vid 83+ års ålder.

Jag tog ut pension när jag fyllde 63, dvs för 3 år sedan (oj, vad tiden går fort).
Just nu får jag ut 47.299:- per månad före skatt (Allm. pension + privat pension + tjänstepension)
En tjänstepension på 6.766:- tar jag tidigast ut nästa år och en privat pension på 5.792:- betalas ut sista året nästa år.
Från 2026 till och med 2033 har jag drygt 48.000:- per månad före skatt i pension.Anställd IT-konsult med hyffsad lön tom 2003 därefter egen konsult med ännu bättre lön tills jag gick i pension.
Jag klagar inte…
Ser ungefär lika ut för mig nu, avslutade arbetslivet vid 57. Nu strax 63.
Jag kommer landa i den trakten också, beloppsmässigt.

En kompis är nybliven pensionär. Han tar ut TjP på sju år. Kan bli magert år åtta.
Jag räknar med att fördela mina TjP/AltP över cirka 20 år. Jag tror knappast kommer behöva mycket mer än AllmänP plus lite extra, vid 83+ års ålder
Hoppas han har lite eget guld i gömmorna.
Idag artikel i Realtid om just pension.
Ett klipp, det mesta är ändå liknande som nämn här o där.
“Nya data från Folkhälsomyndigheten visar att äldres hälsa följer ett nytt mönster. Många behåller nu god hälsa längre, men när försämringen väl kommer sker den snabbare än tidigare.”
Har tidigare luskat i detta med “de goda åren” .
Tiden i bättre skick innan försämringarna.
Exempel med att vi lever längre och måste pensionera oss senare för att hålla ihop systemet som det är uppbyggt går att förstå. Men att leva längre för den enskilde innebär inte samma ökade antal goda år.
Tex 7 år längre liv innebär inte 7 goda år till utan kanske 2 goda år till.
Goda år är nästan alltid undantagslöst då början på pensioneringen, jobba längre är att nalla på de goda åren och få fler egna år i försämring.
Jag räknar med goda år till 75, om fler bonus. Så kommer att sikta in mig på att mata ut tjänstepension på ca 10år och sedan ifall de goda åren består plocka det private sparandet.
Ligger i “topp” i referens skalan och hyggligt i “alla”.
Inte överflödigt mycket, mest chockad hur lite många ser ut att få på livsfarliga utbetalningar.

Idag större försäljning, mycket tyder på nedgång de närmsta börsdagarna.
Timade bra, utförsäljning Torsdag o Fredag av de aktier som troligen skulle falla vid generell nedgång.
Den egna portföljen +0,61% hittills idag.
OMX Stockholm 30 GI: -1,53% just nu
+0.5 för mig idag.
Självklart visste jag att Deepseek skulle sänka vissa bolags kurser just idag…självklart rent nys…