Aktier, investeringar, sparande

Det resonemanget funkar nästan alltid bra.

-Köpa nya golfklubbor ?
De jag har funkar ju bra, varför köpa nya
-Köpa ny bil ?
Den jag har funkar ju bra och det är inte någon värdeminskning längre.
-Byta värmesystem i huset ?
Även om det nuvarande är gammalt så funkar det ju bra, man kanske skulle tjäna en tusenlapp per månad om man bytte, men det kostar ju mer än 100K att byta så det skulle ju ta minst 10 år innan man tjänat in bytet.

• Åk på en härlig semesterresa!
    Det är skitjobbigt att resa, jag stannar helst hemma.
2 gillningar

Köp nya skidor. Lär dig åka snowboard. Miniskidor.

Allt det där är ju sant. :slight_smile:

Varför ska man leva upp till normer om konsumtionshets och liksom uppfylla andras drömmar om spenderande om det inte ger en själv någon glädje?

Dvs varför försöka hetsa fram utgifter som inte behövs eller fyller någon funktion? Har man så man klarar sig och inte saknar något materiellt så är det väl gott nog?

Kvinnor är i regel bättre på det där. Både min mor och min exfru kan/kunde tjata om nytt badrum, nytt kök, nya möbler, ny uteplats, aktiviteter som kostar pengar… och så hela tiden dessa kläder som skickas fram och tillbaka med posten.

1 gillning

Kläder är väl det som stämmer bra hemma hos oss, sambon har kläder så att det räcker till cirka 3 fotbollslag och ändå hittar hon nya klädfynd tämligen ofta.

1 gillning

Har väl 7 par skidor, nya längdskidor ska jag nog köpa då man har blivit alldeles för lat för att hålla på valla med klister, den nyaste tekniken när det gäller vallningsfria skidor är väldigt bra tycker brorsan.

Varken snowboard eller miniskidor är min grej, har provat bägge.

Go retro: Monoski!

Tanken har funnits, har åkt monoski i forntiden några gånger, lämpar sig bäst i lagom mängd nysnö, brukar dock resultera i brutala vurpor. Jag tror inte kroppen pallar med detta längre. Man kan ju köpa en monoski och ge till kompisen som kan hänga upp den på sitt “hotell” i Österrike.

1 gillning

Jag har koll. Har själv åkt en del monoski. Gudomligt i lössnö. Ett elände på is o i pucklar.
:upside_down_face:

Även om vi får mer pengar över nu med skattesänkningar och lägre räntor är det viktigt att vi håller i plånboken ett tag till för att tvinga fram ytterligare en sänkning från Riks! Dvs en en utöver den som kommer nästa vecka.
MVH
Bolånetorsk deluxe

3 gillningar

När är en pension bra ?

Vad anser ni ?

Hur långt är ett snöre?
När man (solo eller med partner) kan leva ett sådant liv så att man inte behöver försaka särskilt mycket i förhållande till hur läget var innan pensionering. Att man kan behöva försaka är en sak, men inte alltför mycket. Sedan beror det ju på hur länge man vill ha “bra pension”. Man kommer behöva mindre € efter hand. All praktisk input från omgivningen visar på det.

Bra att ni skrev om aktier och sånt. Hade lite Investor liggande och drällande på ISK’n, sålde nu, leder för första gången under ett år över frugans fonder. I år skall jag slå dem!

Jo tack. Vi ska ut med 8469:- mindre till banken denna januari jämfört med för ett år sedan. Skillnaden är väl lite mindre efter ränteavdrag men ändå.

Får även 1300:-/mån mer i nettolön pga höjd brytpunkt.

Har det lite mindre svettigt, ca tusingen i mån.
När vi köpte var vi helt galna enligt andra, världens skulle gå under, arbetslöshet bakom hörnet, dumt o köpa osv…

Vad anser du är en bra pension?

Vi har bott här i 10 år och priserna har nog inte gått upp mer än 10-15%. Var dock upp 40-50% men nu har det rasat ganska bra de senaste 2 åren.

Vår ränta är bunden på 1,79 till slutet på februari. Det går åt andra hållet då …

Jag håller i stora drag med, förutom det sista. Anledningen till att jag inte lär komma att lämna några stora förmögenheter till kommande generationer lär vara resande. Gissningsvis lär jag ha pengar så det räcker och blir över flera gånger om när jag är 50+ år, men de kommer spenderas på resor.

Men visst finns det jobbiga saker med att resa, bland annat transporten. Längtar till den dag man inte behöver fundera på om man ska åka monkey class eller business, utan man kan boka business utan att stirra sig blind på prislappen.

1 gillning

För egen del är tanken att jag om cirkus 10 år ska resa bara två gånger om året. En gång till mitt vinterboende och en gång till mitt sommarboende.

3 gillningar