Mor min som lämnade “arbetslivet” runt 50?
Ja lite placeringar från 70 talet i framat + bostadskarriär+andra regler + arvet från morfar har gjort det möjligt att välja vad som utföres med tiden.
Nu senast snack med sin “bankman” om placeringar o så, kommit fram till hur hon ska kunna spara lite mer…fattar nada, varför? Ja banken tjänar på det men mor, vad är vinsten?
Enda vettiga med att spara vid högre ålder som jag ser det är att det är att se framåt.
Min tanke är att det nu skall börja att spenderas. Upprustning av fastigheter (det är ju i och för sig en typ av sparande), tätare mellan kulturella upplevelser, besök på lokala spa, resor i den mån jag själv orkar med själva resan. Väl framme vid resmålet kan jag njuta.
Problemet är att jag i grunden är snål, det lär nog finnas en del tillgångar över till nästa generation när man väl är redo för träfracken.
Haha ni nästan beskriver min mors handlanden genom åren - spendera är svårt… snål, små snål, ekonomisk, …men ändå så ordnas resor,kultur,spa, fika på stan.
Får mer…hur det nu är möjligt… men vet ej om det är av godo i slutänden.
Påverkar det 30% så är jag inte säker på att det resulterar något absolut extra i slutänden.
Jag betalade 300kr mer i skatt, på en bruttolön som var 1000kr högre än förra månaden, så det var ganska exakt noll i skattesänkning. Lite märkligt men det jämnar ju ut sig.
En tusenlapp som du annars hade betalat ungefär 55% skatt för, så i praktiken minskade din skatt med cirka 250 kronor (i relativ jämförelse med motsvarande -24).
Det intressanta är ju hur skatten, givet oförändrad skatt i övrigt (Kommunal, Region, …), ändrat sig för samma månadslön -24 som -25.
Det kanske snarare är självbevarelsedrift och sunt tänkande? Om man sprättar stålar till höger och vänster och sedan av ngn anledning behöver pengar till något viktigt, så är det ju bra att ha lite kapital kvar. Hur mycket man bör ha är ju beroende av vilken situation man befinner sig i.
Gjorde så gott jag kunde under julresan. De barn som inte har så stadd kassa bjöds på såväl resa som liftkort och boende. 50K kr är ju ett litet steg i rätt? riktning för en snåljåp med ambitionen att spendera lite grann.
Jag “skällde” på min pappa. “Ha lite kul för dina pengar! Du behöver inte spara för dina barns skull!!”
Hans kommentar var bara: “Jag köper ju allt jag vill ha. Varför ska jag dra hem något annat?” Det är lite svårt att argumentera mot det (om inte något tillfälligtvis dök upp som han kunde övertalas att han “behövde”).
För en kollektivare utgår 30%aren på summan ovan brytpunkt för statlig skatt.
Har inte checkat men visst är brytpunkten höjd i år. Trillar då nog nedan brytpunkt vilket bör ge minskad eller ingen 30%are…
Kikat på fliken antalet Avanza ägare. Ibland vissa snabba dippar som följs upp av kraftiga uppgångar.
En generell slutsats från höften skulle kunna vara att många kör TA…momentum, botten fiske i flock.