Dags för mig att tjafsa med banken ang. rabatt igen efter 3 år med förmånlig låst ränta.
Är nog mest inne på 3-månaders för tillfället men har inte uteslutit 1 eller 2 års bindningstid heller.
Vi har båda fast anställning sedan länge, inga problem att klara oss på en av våra löner samt belåningsgrad under 50% men fortfarande tillräckligt stort lån för att det ska finnas pengar att tjäna för banken så jag tycker att vi borde ses som väldigt låg risk och någorlunda attraktiva även om vi inte vill flytta sparande och pensioner.
Det är ju många som lagt om lånen senaste året eller så, vad är er erfarenhet? Vilka banker är värda att prata med? Vill ändå hamna lägre än SBAB och Skandia där man slipper förhandlingar för att det ska vara värt det.
Har begärt ut amorteringsunderlag för att sätta lite press på nuvarande bank men tidigare har ju även antalet kreditupplysningar setts som negativt så man vill inte kolla med för många olika banker heller.
Det handlar inte om det.
Har man inte självbevarelsedriften att rätta (via rättstavningsfunktioner om det behövs) så tullar man på annat också.
Btw.
Mobilen rättar ibland men slarvar också till det. Jag låter vissa saker stå felstavat för att inte verka så pretto bland folket härinne. Likaså märker jag sällan ord även om det finns en sjö att ösa ur.
Har fått in första förslaget från Handelsbanken vilket var:
3 månader - 3,12%
1 år - 3,00%
2 år - 3,00%
Är väl inte lysande men hos HB får jag låneskydd vilket innebär att halva lånet skrivs av om någon av oss skulle gå bort. Motsvarande livförsäkringar kostar ganska mycket efter 50 års ålder om man skulle teckna hos något försäkringsbolag.
Hur ser det ut bland andra banker som erbjuder bolån?
edit: Snabbt överslag ger att det motsvarar ungefär 0,15% lägre ränta
Jag ser det mer som en livförsäkring, har du inga såna eller efterlevandeskydd?
Om den ena parten dör tidigt så är det jobbigt nog utan att man ska behöva oroa sig och ta tag i boendesituationen direkt dessutom.
Talkin’ to me?
Återbetalningsskydd på de pensionspengar där man kan ha sådant. Vi har båda den ordningen. Diverse kapitaltillgångar i övrigt.
Gifta, ärver därmed varandra per automatik. Vi har iofs barn tillsammans så de har ju sin juridiska del etc. Skuldsättning på fastighet där vi bor är antagligen < 40 %.
Om en av oss faller bort så kommer den som är kvar inte ha några som helst ekonomiska problem.
Och då är det ju täckt på andra sätt så att ni inte kommer att ha några ekonomiska problem eller måste kasta sig in i en försäljning. Det är lite så jag ser på låneskyddet.
Nu börjar pensionen mer på riktigt, denna månad första utbetalningen från första tjänstepensionen. Sedan tidigare plockas det ut från pensionsförsäkring och ITP2.
Från Februari tas 25% av “vanliga” pensionen ut, ökar på till 50% 2027 och 100% 2029
2027 ska nästa tjänstepension börja tas ut och 2029 den sista.
Jag borde nog ta mig en lite mer detaljerad funderare angående hur/när de olika TjP (exkl ITP2) lämpligen tas ut. Jag har 10 stycken så flexibiliteten är hög.