Idag var det handling på börsen av större mått, troligen personbästa (eller personvärsta) på en handelsdag.
Antagligen en följd av att man hållit sig borta 5 börsdagar.
Idag var det handling på börsen av större mått, troligen personbästa (eller personvärsta) på en handelsdag.
Antagligen en följd av att man hållit sig borta 5 börsdagar.
Köpte på mig en del den 20:e Dec Nu 70% investerat.
Idag ±0.
Jämför bara mot OMX då det mesta köps/säljes där. Nöjd.
2024.
Bästa.
Telia, Ericsson mestadels för att det handlades i dippen 2023 innan vändning.
Mål 2025-2026, att knö in slantarin på madamens konto, lämpligtvis till nivå slippa skatt.
Idag är det utdelningsfest
Fick den eminenta summan 4 kr och 40 öre i utdelning på mina 40 nvidia-aktier.
Är det ens lönt att dela ut en cent per aktie? Borde ju kosta mer att administrera än själva utdelningen?
Jag frågar för en vän…
Ni som vet: Om någon har 1 - 2 - 3 miljoner och inte orkar göra något. Vad borde han/hon göra istället för att sätta pengarna på ett sparkonto? Jag gissar att ett sparkonto ger ett par procents ränta.
Sparhorisont: 5 - 10 år. 20 kanske. Fast med möjlighet att få ut pengarna inom några månader om det skulle behövas.
Notera nyckelmeningen ovan: “inte orkar göra något”. Detta kan iofs innebära att personen med 2-3 års mellanrum kollar läget…
Indexfond. Avanza Zero utan avgifter.
Den har vi tittat på. Finns det någon “vettig” idé med att dela upp pengarna på flera indexfonder (Avanza och någon/några konkurrenter)? Kanske köra index med stor del av pengarna, något “mer aggressivt” med en liten del? Eller talar “mer aggressivt” och långsiktigt mot varandra?
Flera indexfonder är overkill. En indexfond i botten och en/några mer aggressiva fonder kan vara en tanke, men det finns inga garantier för att sådana fonder slår indexfonden över din långa tidshorisont.
Jag är ett stort fan av Lysa, har det mesta av vårt sparande där inklusive ett månadssparande.
Det är en så kallad fondrobot med förhållandevis låga avgifter.
Där kan man även välja lite olika fördelning som passar och sen mer eller mindre glömma bort den vilket passar mig.
Förra året gav det 23% jämfört med Avanza zero som gav lite över 7% (där jag också har lite kapital)
Detta ska jag undersöka. Inget vi hört talas om innan.
Värt att tänka på idag är att globala indexfonder är ovanligt tekniktunga p.g.a. det senaste årets uppgång vilket kan göra det volatilt det närmaste året. Sprid ut pengarna på en global och en svensk indexfond är mitt råd.
EDIT: Kanske skulle lagt till att jag själv köper indexfonder varje månad via en kapitalförsäkring just för att inte behöva bry mig, sen säljer jag av det och köper aktier när timingen känns rätt.
Det finns även andra fondrobotar som Opti, Avanza Auto, BetterWealth etc.
Opti är nog den som det talas mest om utöver Lysa, jag valde Lysa då de har lägre avgifter och ändå har presterat bra.
Det går också att ha två olika konton eller ett konto på Lysa och ett på Opti med lite olika fördelning mellan aktier och räntor om man vill sprida lite.
Det jag gillar är som sagt att det sköter sig självt efter att man svarat på lite frågor om sin sparhorisont och riskbenägenhet.
Om du är intresserad så ger länken 20% rabatt i 6 månader, till oss båda kan jag tillägga
Avanza Zero har en daglig maxinsättning på 25 tusen eller vad det är så det tar ett tag att få in större summor.
Tror dock det finns bättre fonder på så lång sparhorisont.
Jag har haft en del i Lancelots fonder och de har presterat helt ok. Om våra fonder & fondförvaltning | Lancelot Asset Management
Det finns ju även hedgefonder. Hade en del pengar i Brummers fonder förut. Lynx och Multi-strategy. Inte just nu dock så jag vet inte hur de gått. Tanken är att de ska kunna gå upp även när börsen går ner. Dvs de tillåts ta negativa positioner. De kan även investera i annat som en vanlig aktiefond inte får. Råvaror, räntepapper osv.
Bra att veta! Tack för info!
Jag suger åt mig all information jag kan. Det handlar om att “ha viss baskunskap” innan möte med banken och ordinarie kontakt. Jag vet att banken normalt har mycket högre avgifter men de har en fördel i en personlig kontakt. Och, det finns ju inget som säger att alla äggen ska ligga i samma korg…
Kollegan som är en av få som typ efterlysts för storvinst gjorde det enkelt. Bankman plockade ut lämpliga aktier som har behållits i +20år. Typ Volvo Skanska Tele2+annat.
ett fenomen har dykt upp i nära kretsen
jag kan absolut inget om detta och önskar lite inputt
vi är 61or allihop
dom har bestämt sej för att ta ut all allmänpension och samtidigt jobba 100%
allmänpensionen sätts in på ett AI styrt fondkonto
dom säger att när vi fyller 67 så har det blivit 1million.
testade mitt genom att kolla vad som händer om jag lägger pensionen på topp av lönen
Av det som är pension får jag skatta bort 2980kr extra per månad pga av att jag hamnar högre upp i skattetabellen.
hur funkar detta egentligen.
Om man antar att man inte kommer betala statlig skatt när man slutat jobba så handlar det väl om nettoavkastning vs de avdrag man får göra när man förvärvsarbetar men som man inte får göra som pensionär (före uppnådd riktålder som väl är 66 för födda -61) vs den avkastning som ges på bruttopension som inte tas ut.
Dvs att man behöver räkna på saken för varje persons specifika fall. Samt kalkylera risker. För att inte tala om att jobba till 66…
Förenklat resonemang:
Antag allmän pension om cirka 20 kkr/mån. Dvs ngt som 12 kkr netto. Det gör i runda slängar 3*150 (=450’) fram till 66. Åsså avkastning på snittbeloppet 225’.
Sedan behöver man jämföra det totala kapital man räknar med att få ut i de olika fall man tänker sig.
Vill man faktiskt jobba till 66 och dessutom säkra att man får ut kapital som går till arvingarna om man blir jordgubbe “i förtid”, så kan ju den där 63-66-metoden vara ngt att fundera på, kanske?
Edit: Ändrade från 61 till 63. Är man född -61 så får man ta ut allmän pension tidigast från 63 års ålder.
1 av dom har den tanken. om han skulle trilla av pinn finns det pengar till frun
Löneväxla motsvarande belopp.
Mmmm. Då får man ju också skillnaden i kostnad för ftg som ett litet plus i egen plånbok. Men det blir knappast den där miljonen (som nog är svår att räkna fram ändå).