Aktier, investeringar, sparande

Tanke…
598.500:- och upp ger 30%aren på det som är ovan brytpunkt.
Över 613500statlig skatt.
Ligger man där emellan så slipper man statlig skatt och får 30%…

Fast nu med pensionsavsättningar varje månad kanske det är annorlunda?.

Återigen - du går ju inte back på att betala statlig skatt. Nettoinkomsten per intjänad hundralapp minskar med 20 %.
Skulle du tacka nej till en lönehöjning som gör att du hamnar över brytpunkten för statlig skatt ?

Det handlar om två helt olika saker så argumenten ovan är liksom inte giltiga för Skalmans situation.
Eller hur?

Nu är jag inte i den inkomstnivån, men just det här funderar jag på om det inte är inkomst av kapital och alltså inte bör räknas in i din beskattningsbara inkomst?

märks att vi är äldre.
när jag började jobba räknade man i Bira

Gå ned i arbetstid med behållen lön istället för löneökning.

Haha så var det.

@Berra vad tror ni sk tomterally på G…

Skalman: bara att investera lite så får du dra förlusten på aktierna :laughing:

Historiskt brukar ju December vara bättre än genomsnittsmånaden och det finns väl ingen anledning att det skall vara annorlunda i år.

1 gillning

och PPK värde

Använd den här för att se när statlig skatt börjar dras. Drygt 51 tusen i månaden får jag det till.

Enligt någon notis är det Evolutions verksamhet i Georgien som orsakar nedgången just nu. Är inte själv påläst men en icke-EU vänlig politisk ledning lär knappast vara bra för ett företag som Evolution.

De vart int mången Apotea som tilldelades.

Det blev ungefär så många som man hade kunnat förvänta sig :smile: Jag vägde upp den lilla tilldelningen med att teckna på alla mina 6 konton.

1 gillning

Lucky you.
Frågan var om hur mycket färre vs tecknat skulle man få.
Ville inte teckna fett för tänk om man fått tilldelning fett.
Balansgång.
Mao ett felbeslut utan egentliga konsekvenser.

1 gillning

Förstår. Jag var med i så gott som alla hypade ipo’s under haussen 2021. Blev väl kanske 15 st totalt. En enda gång fick jag någorlunda av det jag tecknat (om jag minns rätt så ca 6000:- mot tecknade 7000:-), alla andra gånger var det summor mellan 1000-2500:-. Men det var bara att teckna och sälja och göra 20-70% per gång. Det var också där och då jag började skapa en massa extra konton…

1 gillning

Just nu ovanligt likvid, 25%, 31% respektive 43% av portföljvärdet tillgängligt för köp utan kredit i de tre tradingportföljerna.

Ligger på likviditet 50%. I år 30-70% i perioder.
Sålde Apotea idag.

Aldrig haft mindre än -5% likviditet sedan 2020. Oftast mellan -10% och -20% (ja, det kostade 2022…).

edit: Ska givetvis vara “mer än”, och inte “mindre än”. Svårt det här när man börjar prata negativa tal…