Månntro om man borde kränga av sina pensionspengar som ligger i fonder? Sätta dem i något som är mindre volatilt. När det börjar joxas med saker borta i väst vet man inte vart det tar vägen. Att Ivan är offensiv är inte heller bra för allmän börsutveckling, tror jag. Tysklands läge o problem. Osv.
Att tappa några hundra kkr på en börsdipp när man snart skall bli heltidsgolfare, vore ju inte så kul.
Nuvarande strategi förändras en gnutta från och med idag. Ifall jag ägt en aktie en månad och det inte varit någon säljsignal säljs den till förmån för eventuella aktier med köpsignal. Gäller endast om portföljen är “full”.
Då är minskad risk för pensionspengar inledd. Skall nog vikta ned andelen aktier från cirka 32-34 % till någonstans runt 15-17 %, tror jag. Visst, jag kan gå miste om några procent uppgång men om DT genomför saker han orerat om så tror jag inte att börserna globalt kommer gå genom taket. Vi får se hur det utvecklar sig.
Japp. Har ofta kört den modellen alt sålt hälften och låtit den sista halvan vara med längre.
Dock kan i detta fall se att Apotea kan passa in i ett hörn i min längre portfölj.
Jag lånar denna tråd för en liten deklarationsfråga…
Då jag inte hör till dom högavlönade som är uppe och nosar på statlig skatt regelbundet blev jag lite osäker nu när jag upptäckte att jag i år riskerar att tjäna för mycket.
Gränsen för statlig skatt går vid 598.500:- om jag är korrekt informerad och jag upptäckte att med min övertid i november skulle jag hamna på ca 602.000:-
Även om det inte är stora summor trollade jag bort runt 5500:- genom att ändra övertiden till komp istället för betalning.
Senare kom jag dock på att jag även sålt vinstandelar från företaget för ca 16.000:- i år vilket får upp mig över gränsen igen.
Det jag funderar på nu är om jag får räkna bort grundavdraget innan beskattningsbar inkomst bestäms?
Isåfall bör jag väl hamna strax under gränsen igen… Och ytterligare lite senare dök även tanken upp att avdrag för resor till och från arbete borde väl räknas av innan beskattningsbar inkomst fastställs? (den delen över 11.000:-)
Eller tänker jag fel nånstans?
Nu var det länge sedan jag passerade gränsen underifrån och efter att jag gick i semi-pension för 5 år sedan är jag långt under. Men grundavdraget skall du definitivt räkna in dvs. brytpunkten blir 613 500kr.
Rimligt också att andra avdrag skall med i beräkningen.
Till att börja med: Grattis till ett lönsamt år med hög inkomst.
Men vadan denna panik att du råkar hamna över gränsen för när du börjar betala statlig skatt ? Du går ju inte back på det du tjänar över brytpunkten och det är ju bara på det du tjänar över brytpunkten som du får betala statlig skatt 20 %.
Du skriver att du trollade bort 5500 i inkomst genom ta ut övertiden som komp istället. På den inkomsten hade du fått betala 1100:- i statlig skatt.
Om vi antar att du har 33 % i kommunal skatt så hade du av dessa 5500:- fått ut 3685:- netto om du legat under brytpunkten, men 2585:- om du ligger över brytpunkten för statlig skatt.
Nu omvandlade du till komp istället och det är ju bra om du verkligen behöver den ledigheten - annars har du nu 2585:- mindre i plånboken.
Hamnar du en (bra) bit över brytpunkten för statlig skatt kan det istället vara idé att diskutera löneväxling mot tjänstepension - om din arbetsgivare erbjuder det.
Har du eget företag är det ännu enklare då du själv kan sätta av upp till 35 % av din inkomst i tjänstepension.
Om du vill räkna ut exakt hur mycket skatt du kommer att betala och även kan laborera med olika inkomster rekommenderar jag det här formuläret:
Det är långt ifrån panik men jag köper hellre 2-3 dussin golfbollar för dessa pengar.
Och om grundavdraget, samt reseavdraget inte hade fått räknas av så hade jag legat runt 20.000:- över brytpunkten och den extraskatten vore lika med en ny spoon nästa vår.
Evolutions värdering börjar nästan bli oroväckande låg. Lite så man nästan börjar känna att det måste ligga en hund begraven, för att det annars är helt orimligt att ett bolag handlas till 15x earnings när man har marknadens starkaste balansräkning (helt skuldfria), skyhöga marginaler och printar pengar likt en sedelpress.
Å andra sidan släppte man en rapport för bara 1-2 månader sedan där man tydligt signalerade att allting var “business as usual”. Jag köper lite till här på ~930:- kr.
Men du tänker uppåt väggarna helt fel!
Om du inte hade haft den extra inkomsten på 20.000 över brytpunkten hade du ju varken haft råd med vare sig ny spoon eller golfbollar!
Om det är så viktigt - be att få jobba några timmar övertid till så har du gott och väl fått in de 4000 netto som du nu måste betala i statlig skatt på de 20.000 du ligger över brytpunkten.
Det lönar sig alltid att jobba mer än att bränna tid och kraft på att försöka hitta avdrag för att sänka sin skatt.
Jag har betalat både statlig skatt (och värnskatt så länge den fanns) under mina år som egen konsult - och ändå har jag nog råd at köpa en ny spoon i veckan om jag skulle vilja…
Jag håller med Skalman här, kan man undvika att betala onödig skatt ska man göra det.
Dessutom min filosofi, ledighet där man kan göra vad man själv vill är ovärderlig. Jobba ska man göra så lite som möjligt. Har man råd kan man ta tjänstledigt eller gå ned i arbetstid för att slippa komma över brytpunkten.
Jag var osäker på vad som räknas som beskattningsbar inkomst och som det verkar är det inkomsten efter grundavdrag, samt troligen även reseavdrag.
Med andra ord har jag lärt mig något nytt genom att fråga.
Jag hade varken dött eller gått i personlig konkurs även om jag fått betala någon/några tusenlappar extra i skatt men om jag kan undvika det genom någon minuts jobb är det värt det.
Som sagt - använd Skatteverkets verktyg för att beräkna din skatt som jag länkade till ovan så ser du hur alla avdrag m.m slår på din skatt.
Lite osäker dock på om försäljningen av vinstandelarna du nämnde räknas som inkomst av kapital eller tjänst.
Beskattningsbar inkomst är alltid efter ev avdrag mot inkomst av tjänst och grundavdrag.
Grundavdraget är olika stort beroende på din inkomst så här är ju detta verktyget ovärderligt eftersom det räknar ut ditt grundavdrag (och skatt) exakt.