Aktier, investeringar, sparande

Det mesta av produktivitetsökningarna de senaste 30-40 åren har tillfallit företagen och väldigt liten del till arbetarna om man ser till utvecklingen av företagsvinster/aktieutdelningar kontra löner/arbetstid historiskt sett.

Stämmer 1950-1980 var det fördel löntagare.(SCB)
Och det var väll häromkring arbetstids tiderna sänktes mer semester blev allmänt.
Så egentligen för löntagarna så behöver större del av vinsterna/,produktivitets vinsterna åter hamna där.

Lite hur det ser ut för olika årtal o pension.
Intressant nog så skillnaden mellan en 50 talists vs 60 talists inträde i arbetslivet runt 1 ynka år.
70 talister o senare mycket senare.

minPension
https://www.minpension.se › …PDF
30 år efter pensionsreformen – så olika har 50 till 80-talister påverkats

Tråkdag på börsen.

Hansa Biopharma stop-loss försäljning
Köp av FABG

Hade 12 köpkandidater utöver FABG på köplistan, ingen av dessa har nått upp till kursen som krävs för köp. Möjligen skulle det också bli köp av Kindred om kursen smugit sig upp 20 öre men den skall ju avnoteras.

Jag har för mig jag skrivit det här, i någon tråd, men här kommer det igen, anekdotiskt i och med att jag själv är enda sampel men jag är ingen konstig TjP-person så liknande gäller antagligen för de flesta privattjänstemän.

Nivåer för TjP/ITP2 som anges hos Alecta.se resp Minpension.se, skiljer sig åt en hel del beroende av när/hur man plockar ut. För min egen del skiljer det upp till cirka 1400 kr/mån (före skatt).

Det är rimligt att tro att Alecta har bättre koll på nivåer i TjP, än vad minpension.se har. Nöj er alltså inte med vad Minpension anger. Kolla även Alecta.

SPP AMF Folksam har min tjänstepension.

Intressant kikade på Alectas 90% …där var inkluderat, uttag av tjänstepension på kort tid, arbeta lite extra, privat sparande…inte konstigt att det går att “dopa” fram 90% trotts mager allmän pension.

Som sagt: Det är kapitalet (i AllmänP respektive TjP) som är det intressanta och som kan jämföras.

1 gillning

Check ger att kontot som det handlas utländska ( europeiska)aktier har % tuffat på en del bättre vs svenska placeringar i år. Dock färre slantar.
Det närmar sig check punkt 10 år efter start av handla med aktier. ( Feb 2025). Helt annan aktivitet nu vs tidigare.
Tankar om 2026…senare

Min historik kring aktiehandel startade i början av 90-talet.

Jag började på ett företag som var delvis ägt av de anställda och fortfarande hade röstmajoritet genom att A-aktierna hade större antal röster än de börsnoterade B-aktierna. Som anställd kunde man köpa A-aktier i företaget på den interna marknadsplatsen. När mitt intresse väckts startade jag en aktiesparklubb där vi träffades och gärna drack ett glas vin samtidigt som vi pratade om aktier. Vi ägnade oss åt först och främst fundamental analys. Då vinet var ungefär lika viktigt som aktierna satte vi namnet till FILUR (FInansLejon Under Rus)

Jag kom efter en tid till insikt att det är väldigt svårt med fundamental analys och man behöver lägga väldigt mycket tid på analys av företagens ekonomi, rapporter och pressreleaser för att kunna bilda sig en uppfattning om ett företags aktier är köpvärda eller inte.

En kollegas far Börje Lindqwist alias ”Mr Trader” utvecklade och sålde ett verktyg för teknisk analys och hade dessutom skrivit en bok i ämnet, ”Börjes burk”. Detta väckte mitt intresse för teknisk analys.

Givetvis ordnades det fram en licens till ett rabatterat pris av sonen Håkan.

Det var lite sporadiskt kring när jag handlade aktier, långa perioder gjorde inget alls, mycket på grund av att man hade småbarn hemma och det bitvis var mycket att göra på jobbet.

Analysen gjordes genom att sitta och titta på diagram framför bildskärmen, så här i efterhand var det ju precis som för fundamentala analysen väldigt tidskrävande. Detta var i början av 2000-talet.

I samband med IT-kraschen gjorde jag nog mitt förhoppningsvis största ekonomiska misstag i livet. De optioner vi fått köpa genom jobbet, var värda 6Mkr och jag och kamrat gick på ekonomisk rådgivning strax innan kraschen, rådet vi fick var att sälja åtminstone hälften och bita i det sura äpplet att betala vinstskatten, ett annat råd var genom att starta ett bolag i England och flytta viss del av optionerna dit kunde man slippa del av reavinstskatten då Englands skattelagstiftning var sådan att vinster under en viss summa i ett litet bolag var skattebefriat. Naturligtvis löd vi inte råden och efter kraschen var optionerna värdelösa. Drygt 4 miljoner försvunna.

Ett visst ointresse följde efter IT-kraschen men intresset väcktes på nytt när en annan kollega visade mig ett annat verktyg för teknisk analys, MetaStock. När samtidigt MrTrader Analysis System gick i konkurs var det ett naturligt val att välja MetaStock istället. Detta var 2008.

MetaStock har omfattande roliga funktioner där man kan göra simuleringar, dvs. bestämma en strategi och kunna testa den historiskt innan man använder den. Det kändes som ett optimalt verktyg. Så småningom blev mina egna simuleringar allt mer komplexa och en simuleringskörning kunde ta 10-tals timmar att köra. I den yrkesroll jag hade så insåg jag att de som konstruerat MetaStock aldrig jobbat med programvaruutveckling där det varit hårda prestandakrav. Tanken på att konstruera något eget verktyg började infinna sig. Det tog ett par år innan det blev verklighet.

De första åren blev det mest en massa programmering och inte så mycket analys, problemet var oftast var jag gratis kunde få tag på aktiekurserna, det gick men oftast var det lösningar som fungerande ett par månader eller så sedan ändrades formatet på hemsidorna där jag hämtade kurser eller så togs sidan ned. För två och ett halvt år sedan började jag istället med köpeinfo via företaget Börsdata.

Nu rullar systemet på, en simulering som kanske tog 10 timmar med Metastock tar nu cirka 30 sekunder på en urgammal laptop. Den dagliga analysen tar mindre än en sekund och jag får då ut en lista på dagens lämpliga köp och sälj samt lämpliga köpkandidater ifall en viss kursnivå uppnås.

Jag är synnerligen nöjd med vad jag åstadkommit men har ändå otroligt många idéer på utvecklingsområden.

4 gillningar

Starten att handla mer vs tidigare skede indirekt lite innan Feb 2015 men konto öppnades Feb 2015 efter att blivit inspirerad av Berra. Hur svårt kan det vara köpa billigt sälja dyrare? Visade sig att det inte var bara…Ja enkelt vid uppgång men att vara framgångsrik i nedgång är något helt annat.
Är av typen lär mig långsamt, behovet av kring information bortom det uppenbara blir ofta att det som ska läras blir väldigt mycket. Några böcker skummades mest i en TA bok. TA för mig sälj/köp mönster enklare varianter, för andra kan det vara varianter av det som Elliots 3: wave, handle cup omvända formationer…Grafen nedan första o största kontots utveckling, visar en rätt vanlig lärokurva på det mesta av intresse ca 2 år är vanligt.( Slutdelen kanske visas Feb 2015?).

OM huset hade belånats feb 2015 och exakt samma affärer gjort dagligdags är en intressant tanke…

Har otroligt svårt att motivera att “aktivt” handla med aktier, varit så några år …Kanske mätt?, någon typ av platå,? Eller helt enkelt blivit lat?

Tankar om 2025…,lite kurvor på kneget ger vissa glimtar, andra glimtar ger annat. Fokus blir som i år förvalta portföljen…lite av att följa index boosta på det.
Jobbar på att sätta en 50% portfölj som ska bara vara.
Gick ur för tidigt ur flertalet mer defensiva aktier, en retur tillbaka pågår, utdelningsaktier är av intresse.
Cykliska/industri q3/4 ? Innan dess tror jag inte på någon extra boost. Svenska företag konkurrerar med en “devalverade” valuta och är ändå “dyra”.

Hexagon o SKF räknar med boost vid framtida avskiljning. Kommer att öka vid dippar.
SKF industri delen har en rörelse marginal på hyggliga 15% Automotiv mindre än hälften.

Ett område att studera är förändringar i blankningsnivå och om det går att korrelera till kursförändringar.

Short squeeze alla ggr ger boost på kursen.
Det svåra är hur mycket är blankat? Hur mycket är blankat av free floaten, hur mycket är blanket “,osynligt” under 0,5 %…

Idag dök blaskan Kollega upp och där fanns en artikel om pension ,Alecta.Tjänstemän.
De flesta/genomsnitts pensionären får ok pension tack vara börsen.
Pension till riktålder är då “utgångspunkt” för uttag av pension, allt innan räknas som förtida pension och då bör man nog ordna lite privat sparande.
Intressant det räknas då på riktålder ej pensionsålder…klart det blir grova skillnader uttaget/mån…

Kul kränga lite Investor i alla fall, knappa 3% plus på en vecka netto

2 gillningar

Fritt ur minnet…siffror garanterat ej exakta men inte tokfel heller.
Avanza , finnes strax under 2miljoner konton
40%av Avanza spararna har mindre än 100000 kr i sparkapital.
Ca 5% har över miljonen av Avanza spararna.
Usa ökade penningmängd en med ca 28% vid pandemin. Inflation ca 20% sista 4åren.
Sverige ökade med lite mindre ?26%? Inflation ?
Japan lite i vilket fall 5%?
Tanke om motsvarande värde på börsen så ska börsen upp med ca ökningen av penningmängden.
Men så fungerar det inte …

Svajiga parametrar(RSI trend) dock jobbat sig upp i Bollinger diagramet efter fall, svepande glad mun kurva på g?
Typ bästa trading kurvan med lägre risk framöver…?

Borde vi inte ha mer Golf här ?
Acushnet - som äger varumärkena Titleist, FootJoy m.m - kom med Q3 rapport idag som överträffade förväntningarna rejält.
Och, jo jag har en drös aktier i bolaget som ligger 146 % plus för mig :grinning:
Men vi är bara 52 st på Nordnet som äger aktier i Acushnet…märkligt bortglömd aktie.
image

2 gillningar

Grabben köpte lite Acushnet för ett par veckor sedan. Kul.

1 gillning

Slängde in en chanspost i IonQ (pysslar med kvantdatorer) för en månad sedan efter att ha listat ut vilket företag Luis Navellier pratade om i sitt investerbrev och det blev ju onekligen lite lyckat.

Nu behöver jag bestämma mig för om jag ska sälja av och få hela sydafrikaresan betald eller låta kapitalet stå kvar… :grimacing:

3 gillningar

Stödnivå från ca 6sept ligger o nosar…