Min historik kring aktiehandel startade i början av 90-talet.
Jag började på ett företag som var delvis ägt av de anställda och fortfarande hade röstmajoritet genom att A-aktierna hade större antal röster än de börsnoterade B-aktierna. Som anställd kunde man köpa A-aktier i företaget på den interna marknadsplatsen. När mitt intresse väckts startade jag en aktiesparklubb där vi träffades och gärna drack ett glas vin samtidigt som vi pratade om aktier. Vi ägnade oss åt först och främst fundamental analys. Då vinet var ungefär lika viktigt som aktierna satte vi namnet till FILUR (FInansLejon Under Rus)
Jag kom efter en tid till insikt att det är väldigt svårt med fundamental analys och man behöver lägga väldigt mycket tid på analys av företagens ekonomi, rapporter och pressreleaser för att kunna bilda sig en uppfattning om ett företags aktier är köpvärda eller inte.
En kollegas far Börje Lindqwist alias ”Mr Trader” utvecklade och sålde ett verktyg för teknisk analys och hade dessutom skrivit en bok i ämnet, ”Börjes burk”. Detta väckte mitt intresse för teknisk analys.
Givetvis ordnades det fram en licens till ett rabatterat pris av sonen Håkan.
Det var lite sporadiskt kring när jag handlade aktier, långa perioder gjorde inget alls, mycket på grund av att man hade småbarn hemma och det bitvis var mycket att göra på jobbet.
Analysen gjordes genom att sitta och titta på diagram framför bildskärmen, så här i efterhand var det ju precis som för fundamentala analysen väldigt tidskrävande. Detta var i början av 2000-talet.
I samband med IT-kraschen gjorde jag nog mitt förhoppningsvis största ekonomiska misstag i livet. De optioner vi fått köpa genom jobbet, var värda 6Mkr och jag och kamrat gick på ekonomisk rådgivning strax innan kraschen, rådet vi fick var att sälja åtminstone hälften och bita i det sura äpplet att betala vinstskatten, ett annat råd var genom att starta ett bolag i England och flytta viss del av optionerna dit kunde man slippa del av reavinstskatten då Englands skattelagstiftning var sådan att vinster under en viss summa i ett litet bolag var skattebefriat. Naturligtvis löd vi inte råden och efter kraschen var optionerna värdelösa. Drygt 4 miljoner försvunna.
Ett visst ointresse följde efter IT-kraschen men intresset väcktes på nytt när en annan kollega visade mig ett annat verktyg för teknisk analys, MetaStock. När samtidigt MrTrader Analysis System gick i konkurs var det ett naturligt val att välja MetaStock istället. Detta var 2008.
MetaStock har omfattande roliga funktioner där man kan göra simuleringar, dvs. bestämma en strategi och kunna testa den historiskt innan man använder den. Det kändes som ett optimalt verktyg. Så småningom blev mina egna simuleringar allt mer komplexa och en simuleringskörning kunde ta 10-tals timmar att köra. I den yrkesroll jag hade så insåg jag att de som konstruerat MetaStock aldrig jobbat med programvaruutveckling där det varit hårda prestandakrav. Tanken på att konstruera något eget verktyg började infinna sig. Det tog ett par år innan det blev verklighet.
De första åren blev det mest en massa programmering och inte så mycket analys, problemet var oftast var jag gratis kunde få tag på aktiekurserna, det gick men oftast var det lösningar som fungerande ett par månader eller så sedan ändrades formatet på hemsidorna där jag hämtade kurser eller så togs sidan ned. För två och ett halvt år sedan började jag istället med köpeinfo via företaget Börsdata.
Nu rullar systemet på, en simulering som kanske tog 10 timmar med Metastock tar nu cirka 30 sekunder på en urgammal laptop. Den dagliga analysen tar mindre än en sekund och jag får då ut en lista på dagens lämpliga köp och sälj samt lämpliga köpkandidater ifall en viss kursnivå uppnås.
Jag är synnerligen nöjd med vad jag åstadkommit men har ändå otroligt många idéer på utvecklingsområden.