Aktier, investeringar, sparande

Så kan det kanske vara. Hur bidrag ser ut vet jag, som sagt, ingenting om.

Nja, blir nettot lägre har du också rätt till bostadstillägg. En GT2 med standardskaft i månaden, det är vad du har att leva på som bäst när bostaden är betald (bor du dyrt blir det mindre)

Om man kan få bidrag sådär när man har garanti- men inte om man har arbetat, så är det ju skevt. Men man behöver ha generella fakta innan man kan ha en vettig uppfattning.
Anekdotiska exempel kan man nog alltid hitta men de är ju…anekdotiska.

1 gillning

Kanske dags för en pensionstråd snart?

1 gillning

Det blir lite grand av Don Quixote så jag lägger ned vidare argument.

Helst inte.

Helt fel, det är att arbeta i yrken med lägre löner som inte lönar sig.

1 gillning

Tidigare, kollektivet fick intjänad pension från 25 år.
Tjänsteman tidigare.
Kollektivet loosade flera års inbetalda tjänstepensioner vs tjänstemän.
Tackar facket för korrigeringen så att framtida knegare kan cascha in lite boost i pensions kuverten.

Väldigt sant. Den allmänna pensionen är klen. Ibland väldigt klen. Där finns root cause.

En intressant sak att diskutera är medellivslängd vs pensionsålder och även hur många år av livet man arbetar. I slutet av 40-talet när beslutet om den allmänna pensionen trädde i kraft började de flesta att lönearbeta efter den 7-åriga folkskolan. Varför skall vi få pension så pass tidigt nuförtiden i förhållande till livslängd och antal arbetade år ?

Förutom övertid som vissa håller på med så var ju den normala arbetsveckan 48 timmar fram till 1973 då 5 dagars arbetsvecka infördes.

Rimligen bör vi arbeta till 75-års åldern innan vi får allmän pension.

1 gillning

Medellivslängden har ökat rejält och därmed finns det ju klart fler pensionärer.
1980 var den: 79/K, 73/M och cirka 830 k personer som var 70+.
2020 var den: 85/K, 81/M och år 2023 cirka 1.6 M personer som är 70+
Källa: SCB.

Antal personer som är 60-70 har ökat en del, men inte lika mycket som 70+.
Vi lever helt enkelt längre.

Så det är ju helt givet att vi bör arbeta till högre ålder innan vi pensionerar oss.
Jag intar statens synvinkel här. Att prata om egen vilja är meninglöst för man kan pensionera sig precis när man vill givet att man med den egna viljan gnetat ihop nog med stålar.
Därför är den höjda riktåldern helt logisk. Den kommer fortsätta höjas i den takt som behövs för att hålla status i pensionssystem.

Men.
Det gör ju inte att systemet för allmän pension är “bra” som det är. Jag tycker nog att nivåerna i den allmänna pensionen är klena.
För låginkomsttagare blir det inte många pengar alls, i absoluta tal.
För mig själv så kommer den allmänna pensionen att utgöra cirka 45-50% av pensionskapitalet. Jag har ganska bra lön men simmar absolut inte i pengar.

En enochenhalvprocentare på en vecka netto, men ligger ändå en bra bit efter hustruns fonder. Mest slöhet.

1 gillning

Om man läser de studier som finns i pensionsämnet har alla kategorier fått det bättre de senaste decennierna. T.ex Haugen, Laun och Palme 2019. https://www.fpr.se/download/18.61ae2c6184eb33bcd613b/1670401309179/2022-1%20Hagen,%20Laun%20och%20Palme%20-%20Pensionssystemet%20och%20pensionärernas%20inkomster%201991-2019.pdf

Från Haugen/Laun/Palme 2019:
“3) hur förhåller sig pensionärernas inkomster till inkomsterna de hade före pension?
Å ena sidan har den genomsnittliga kompensationsgraden sett till den disponibla inkomsten varit förhållandevis hög under hela perioden – över 90 procent i hela fördelningen. Å andra sidan har den genomsnittliga kompensationsgraden sett till pensionsinkomsterna sjunkit markant sedan början av 2000-talet”

Kursiv markering av mig. Jag har bara kollat sammanfattningen men de menar alltså att i snitt får man 90% kompensationsgrad, som pensionär? Spännande. Jag får cirka 75% om jag jobbar till 65 års ålder och om jag inte hade “fixat” med olika pensioner vid olika anställningar hade jag fått cirka 55-60%.

Om jag inte missminner mig så vid den stora pension uppgörelsen så var målet ca 60% allmän vilket flertalet skulle kunna leva på. Tjänstepension skulle vara en lite boost.

Ni missar produktivitet ökningar som skett, dessa medel bör väll bitvis spillt över på de som jobbat ihop den ökade produktiviteten.?

Bör vara långt över blivande medelpensionär. Nice.

Läste slutsatsen och är förvånad över det snäva intervallet…typ som de skriver allmän delen sjunker men med god börsutveckling så blir allt bra…typ.
90% kompensationsgrad ?? …kanske några från ATP systemet, var det jobba 40 år de 5 bästa av dina 10 sista blev din pension.?

Det blir dock inga 75% om jag plockar det “livet ut”. Då sjunker det märkbart. Men “livet ut” är knappast rätt val, för mig. Kanske inte för någon som i praktiken har ett val? Jobba till 65 är inte heller det rätt val, för mig.
Så i praktiken landar jag nog på cirka 55-60 % under de år då jag räknar med att plocka ut mest och knappt 30 % före allmän pension kan tas ut (och 30 % ger definitivt ingen bullfest, långt därifrån).

Allmän pension 60 % av “månadslön”? I wish! Jag räknar med under 35 %.