Aktier, investeringar, sparande

Kände mig manad att kolla upp det hela…

SHB: " Hur stor är medelpensionen i Sverige? Genomsnittlig total pension, det vill säga både allmän pension och tjänstepension, är 21 600 kronor per månad före skatt (år 2024). För kvinnor är genomsnittet 18 200 kronor, och för män 25 500 kronor."
Jag har inte försökt verifiera siffrorna.

Det var minsann inte mycket! Även om man tar männens 25.5k så är det ju minst sagt torftigt. Det är dock svårt att veta vad siffrorna innebär i detalj. Pension/månad är ett halvt meningslöst mått. Det är pensionskapital som är det mått som bättre kan jämföras.

Hade jag fått 25500kr före skatt i månaden idag hade jag slutat direkt.

Alla har vi olika perspektiv på livet :slight_smile:

3 gillningar

Kikar på minPension, min åldersgrupp, olika avtalsområden, totala antalet i landet i åldersgruppen.
Gissar på att div statistik utgår från uttag vid 65 år och fortgår hela livet.
Statliga är för livet och ej knutet till dig, tjänstepension går att tidsbestämma och är knutet till dig.
Privat pensionssparande finnes säkerligen med i minPensions totala siffror.
ISK o annat sparande inte.
Ändå grymt magert för de som inte åtminstånde drar in medelinkomst.Alt sparar privat.
Det lönar sig inte att arbeta för att få hygglig pension om man inte drar in hyggligt är min slutsats.
Arbetslinjen suger mao i den aspekten.
Men som skrivet tidigare min pension ger hintar om hur du ligger till vs andra i din åldersgrupp, eller vad man nu väll jämföra med.

Verkligen olika, för den summan hade jag inte ställt mobilen på ringning för att kliva upp…

Ungefär så, ja.
Om man har en inkomst som är <= 7.5 IBB så blir TjP (ITP1 eller ITP2) en aning tunn.
Även den allmänna pensionen påverkas men den maxar vid 7.5 IBB.

Så om man vill ha schysst pension behöver man minst en av:

• Högre inkomst
  • Ett bättre avtal med AG

Ovanstående gäller privat tjänsteman. Hur det är för andra grupper vet jag inte.

Ja. Det är så minpension redovisar beloppet.

Liknande för privatanställd arbetare, dock inte många som blåser förbi brytpunkten.

Ca 1/3 av befolkningen i min åldersgrupp kommer få en pension på runt runt 20000kr/mån innan skatt.
Garantipension o bostadsbidrag kommer att vara nice för många.

Det är nog tyvärr så att det bara är att ställa in sig på att vara löneslav ett par år extra. Att jobba 3 år till höjer pensionen med 35% för mig.

Att vi skall jobba lite längre är såklart hela tanken med ändringar i riktålder, andra typer av TjP, lägre skatt mha ökade avdrag vid 67, etc.

Befolkningen börja jobba senare i livet och lever läääänge, jämfört med för några decennier sedan. Ergo justerar staten villkoren, så att statens åtaganden ändå funkar hyggligt.

Korrekt, fungerar hyggligt för just staten.

Pensionssystemet är ju förstört med ohemul garantipension som ges till kreti och pleti så fort de sätter sin fot i landet. Med alla tillägg får någon som arbetat i låglöneyrke inte mer än analfabeter som aldrig bidragit alls.

Man kan ha synpunkter på garantipensionen men när det gäller det som vi här i forumet drar in så har ju garantipensionen en marginell påverkan. Eller hur?

Nja, för mig är den typ hälften, och jag har ingen dålig lön även om jag är långt ifrån välbetald.

Edit, tänkte på allmänna pensionen, garantipensionen är 0%

1 gillning

Nej. När pensionen för ett helt arbetsliv inte är bättre än vad de som aldrig bidragit får är det fel. Och du överskattar nog grovt vad ”vi på forumet” drar in.

Ibland blir man förvånad, det var känt sedan länge att budet var 230 kr per aktie. När storägaren Nordea Fonder tackade ja till erbjudandet i början av Oktober var det i princip 100% säkert att uppköpet skulle blir genomfört till angiven nivå, trots detta handlades aktien långt under budnivån. Man tackar och tar emot 6% vinst på en affär med minimal risk, så sent som dagen innan man var tvungen att tacka ja eller nej till erbjudandet kunde man köpa aktien till dagslägsta 214kr.

Tror du överskattar grovt hur stor garantipensionen är :wink:

Vad jag menade är att hur garantipensionen ser ut styr knappast vad den arbetande generar i pension. Därför är garantipensionen inte ett argument när det gäller diskussionen om hur allmän- och Tjpension blir.
(Detta sagt utan att faktiskt veta hur olika nivåer styrs eller påverkar, så en liten reservation lägger jag in).

Att man sedan kan ha synpunkter på förhållandet mellan garanti- och “arbetande” har jag full förståelse för.

Lite grovt,pension nivå inte fett ca 20000 mån, skatt på det ca 14000netto.
Max garantipension efter skatt ca 7000, addera max bostadstillägg ca 7000.
Netto 14000.
Säkert grova fel i uträkningen …

När det gäller nivåer.
Garantipensionen är max typ 12 kkr/månad. Den som jobbar och drar in medellön kommer få cirka 17 kkr/månad i allmän pension. Dvs drygt 40 % mer än garantin.
Hur sedan olika bidrag finns, fungerar och delas ut har jag ingen aning om.

Vad forumets medlemmar drar in har jag såklart ingen absolut koll på men man kan nog antaga att det i snitt är minst medelinkomst. Gissningsvis något mer än medel.

Nettot blir i bästa fall lika - i värsta fall till och med lägre för den med vanlig pension.

1 gillning