5 favoritsporter i TV-soffan

Inte dålig. Usel.

Det är ju inte klart än. Om Ebba och de fem i gruppen efter alla bryter benet/skidorna/blir diskade så har ju norskan chansen.

Tänk om Martin skjutit bättre…

75% träff på skjutningen och ändå på pallen när det var riktigt fina förhållanden på vallen. Undrar vad Vattenmannen säger om det ?

Annorlunda vintersport för damerna idag. Kortärmat och kortbyxor.

En favoritsport för mig drar igång ordentligt idag. Cykelsäsongen börjar med Strade Bianchi. Sveriges bästa kommentatorer/experter i tv-rutan - Vacchi och Adamsson.

1 gillning

Bästa sovsporten ihop med de av f1 loppen som är avgjorda efter första två varven.

Älskar å slå på tdf eller girot å ba lägga sig på soffan å höra vacchi prata om nåt slott eller adamsson som berättar om hur sträckan säsongen 1996 var lite utanför byn istället för rakt igenom osv.

Som kuriosa så jobbade jag ihop med hans brorson i 10 år.

Ja, det var ju helt klart sevärt, det där!

Någon som har koll hur det gått för Sverige i backhoppning och nordisk kombination på VM ?

Liten golfrelaterad nordisk kombination fakta.
Den på 70-talet duktige golfaren Hans Hedjerssons far Harald deltog i OS 1936 i Nordisk Kombination.

Jag säger att det inte var mästerskap. Alltid högre siffror där.

Svenskt brons på 60m på em.
Där ser man. 0.001 före 4an

Henrik Larsson

2 gillningar

Nja, det händer även på mästerskap att de som är duktiga skidåkare snor åt sig medaljer även med 80% träff eller sämre. Såväl Bö som Fourcade har gjort det, säkerligen även Björndalen.

Redan 80% är mer än 75. Men som du kanske minns visade jag snittsiffror från de senaste stora mästerskapen. Långt över 80. Långt.

Jaktstarten VM 2019 i Östersund. Bö tog silver med 75% träff.
Snittet på de tre medaljörerna var 83,3%, det är inte långt över 80 %

Masstarten på samma VM hade samma procentsiffror.

Det går bra för en nybörjarskytt som är en bra skidåkare att ta medalj på mästerskap.
Nybörjare på skjutmomentet kan en bra dag komma upp i 80% vilket kan räcka för medalj på mästerskap, det finns hur många exempel som helst på att 80% kan räcka för medalj.

Damernas jaktstart VM 2009 hade både tvåan och trean 70% träff. Helena Ekholm vann då hon sköt bra, 90%.

osv.
osv.
osv.
osv.

Distans är inte rimligt att ta med i ett snitt för ett mästerskap då straffet är så pass stort i det loppet och därför lägger de tävlande extra möda på skjutmomentet.
Vill man ha med distansloppet i snittet är det också rimligt att ta med stafett också där straffet är lägre i form av extraskott.

Jag tog ett slumpmässigt mästerskap VM 2009.
Snittprocenten i skyttet för medaljörerna i individuella lopp där straffrunda är straffet, var 86%.

Jag antar att resultaten i skidspåret på skidskytte korrelerar med resultat på ett vanligt lopp i ren skidåkning.

Lite sådär ovetenskapligt men med magkänsla, så är top3 30-40sek före 4:an i ett vanligt skidlopp. Det är motsv. 2 straffrundor i skidskytte.
Det korrelerar med de bästa vs de sämsta skidåkarna i skidskytte. 2 bom funkar och tom. 3 (om Brorson skjuter fullt). Där ligger spannet dvs. Upp till 40sek. på 7.5km.

Så… det bekräftar det som jag har nämnt tidigare avs. träningsdos och varför en ren skidåkare inte byter rakt av och dominerar.
De tränar likvärdigt och blir därmed lika bra utefter sina förutsättningar.

Man kan helt enkelt inte, som toppåkarna i längd, gå in och skjuta 2 bom mer än de bästa skidåkarna i skidskytte och vinna.

Egon

Resultat från fyra WC-lopp i längd den här säsongen. Både intervall- och masstart.

Har du något budskap också ? Norrmännen är bra.

Det skiljer sällan 40 sekunder mellan topp 3 och fyran.

Och, jag hänger inte med på din tanke, du får utveckla.