” Jag antar att resultaten i skidspåret på skidskytte korrelerar med resultat på ett vanligt lopp i ren skidåkning.
Lite sådär ovetenskapligt men med magkänsla, så är top3 30-40sek före 4:an i ett vanligt skidlopp. Det är motsv. 2 straffrundor i skidskytte.
Det korrelerar med de bästa vs de sämsta skidåkarna i skidskytte. 2 bom funkar och tom. 3 (om Brorson skjuter fullt). Där ligger spannet dvs. Upp till 40sek. på 7.5km.”
Emil som spöade alla norrbaggar på upploppet i går, Bragdguldet säkrat. Jag och hustrun nästan som Kallamannen…
Poromaa hade väl spöat det om han knäppt Golberg och Hösflot.
Det var faktiskt kul med hon norskan som vann damernas också, hon blev sä jäkla glad. Smittar av sig.
Jag tycker att ska man diskutera saker, åtminstone lite seriöst, är det enklare om man använder de siffror som faktiskt finns. Annars blir det en massa gissningar som byggs på felaktig grund.
När det gäller sportjournalister och f.d. elit får du gärna behålla magkänslan, där saknar i alla fall jag fakta. Även om jag åtminstone när det gäller sportjournalistik har viss erfarenhet.
Aah… ser nu att vad jag skrev inte matchade vad jag menade. Kanske inte spelar någon roll … men ändå.
Jag menade att differensen mellan 1:an och 4:an är runt 30-40sek.
Naturligtvis i ett individuellt lopp … men jag fattar att ”sportjournalister och fd. elit” säkert tar det här som en efterkonstruktion.
När jag kollar damer 21/22 ser jag bara differensen mellan plats 1-3 så du får addera var du tror 4:an hade i tid.
Lillehammer 3:a +11,3.
Falun 3:a +36,3.
Där har du spannet + vad du nu tror att 4:an landade på …
I längdskidåkningen för herrar totaldominerar norrmännen. 10 i topp i Holmenkollen. Som tur är finns begränsningar i hur många deltagare nationerna får ha i världscupen.
På nivån under finns ingen sådan begränsning. I skandinaviska cupen förra helgen var det 22 norrmän först i ett 10km lopp. En svensk var 23:a sedan var det norrmän igen. Bland de 31 första var det 29 norrmän. Tävlingen gick i Italien.
I klassisk åkning är de inte lika dominanta, skandinavisk cup 20km klassiskt förra söndagen var det bara 20 norrmän före första åkare från någon annan nation. Förmodligen var det några som var trötta efter lördagens fristil.