Fast referensen till Boomtown rats… I don’t like mondays? Looking after no 1?
(Ot - looking after no 1 är fortfarande den bästa låten då man vill lyssna på nåt på riktigt, riktigt hög volym. Farsans var nån fuga med Bach det var lite krig, som han alltid vann. Stora Tandbergstärkaren och superhögtalare, minns faktiskt inte vilka, han jobbade i den branschen och hade alltid toppklass. Dock ingen Linn Sondec, vet inte riktigt varför)
Ah, du hävdar fortsatt att en elitskidåkare med nästan 15 års mästerskapserfarenhet inte vet vad han pratar om?
Så när Calle redogör för hur han brukar äta under en tävlingsdag, och när han konstaterar att han ätit annorlunda den aktuella dagen och att energin försvunnit så har han fel?
Notera att han inte säger att han skulle ha vunnit eller tagit medalj vid annorlunda laddning, han förklarar varför han tror att hans energi tog slut. Och att han tycker att han borde ha kunnat vara med och slagits om medaljer.
“Jag tror att jag att jag har ätit för dåligt. Det flyter på lite för lätt i både kvart och semi och så tänker jag att det nog går bra i en final också, men det är fel att tänka så. Man ska fylla på. Det är en lång dag och det tar mycket energi. Vanligtvis tränar vi och äter en rejäl lunch. Nu tar man en banan, en Risifrutti och tänker att det räcker. Helt plötsligt är klockan fyra på eftermiddagen”.
Men okej, berätta nu vad den egentliga anledningen var att Calles energi försvann.
Vem har sagt att den försvann…?
Han hade troligen rätt mycket energi kvar men kunde inte få ut det åkningen.
Vi behöver väl inte igenom alla processer som sker i kroppen, vilja energisystem som jobbar bäst och med vad/hur de jobbar.
Sånt har du naturligtvis koll på när du tror att energin tar ”slut” pga. en missad bulle.
Tror inte han skämtade utan menade att Calle hade behövt just en snabb energikick. Ungefär som en kexchoklad på 16:e hålet.
Eller starkt kaffe i Eldris på Vasaloppet.
Förstår inte varför vi envisas med att låta Carl Christian fortsätta åka skidor.
Han är helt kass jämfört med de andra, bättre att satsa på några yngre förmågor och låta Calle bli vuxen och skaffa sig ett jobb.
Du får det att låta som om att den med mest intagen energi vinner. Om Calle bara ätit lite till och kanske en hel påse bullar, så hade han slagit alla norrmän med ett helt upplopp tillgodo.
Det tar väl slut när man sätter punkt. Trodde du gjorde det för flera inlägg sedan.
Ingenting handlar om vad som hade hänt om Calle ätit mer. Det handlar om att han fick slut på energi efter att ha ätit för lite. Och att han konstaterade det.
Vilket de flesta inser är en lam bortförklaring och som har väldigt lite att göra med en bulle till eller 2.
Det är väl där det skiter sig… dvs. när man inte vet vilka energisystem kroppen har och kan/kommer nyttja. Det hade ju varit alldeles förträffligt om man som människa kunde fylla på varje halvtimme och sen bara skita ut överskottet.
Hur lång tid är det mellan semifinal och final flr herrarna ? Det tar 15 minuter innan kroppen kan tillgodogöra sig snabba kolhydrater i form av att blodsockerhalten höjs.
Alltså, hur svårt är det att förstå att han säger att han ätit för lite under hela dagen. Finalen gick vid 16-tiden. Det är inte han som nämner bulle eller kaka.
Han pratar om att man normalt sett äter lunch en sån dag. Normalt går finaler i sprint betydligt tidigare på dagen eller ligger på kvällen med senare kval.
40 resp. 20 min.
Ju längre dagen går desto mer kopplar man in andra system. Det är därför som det dricks före och sen tidigt i lopp under timmen.
Sen… och det här är väl det viktiga.
Vissa gör av med mer energi eftersom lasten är högre eller effektiviteten är sämre.
Likväl är förmågan att nyttja energi via aeroba eller anaeroba system också olika. Så… även om systemen fungerar likadant så skiljer det i nyttjandeförmågan.