Hela mitt inlägg i debatten handlade enbart om att världsranking inte säger något om vinnarskalle eller ej. Det bevisar man på stora tävlingar och majors.
Man kan diskutera om han visade det på ryder cup förstås. Visst vann han och Hovland stort mot Koepka och Scheffler 9/7 men förlorade sen eftermiddagsmatchen mot Burns och Koepka 4/3 och singeln mot Koepka 3/2. Går inte snacka om vinnarskalle där helle även om dom krossade dom på lördag fm.
… och i slutändan handlar det om att inte räkna sina kycklingar innan de är kläckta.
För en del år sedan släpade jag på en bag för en som försökte ta sig in på Telia? Tour.
Släpade även bagen på någon annan tävling.
Spelade med honom några gånger.
Byggde hans wedgar som byttes efter någon period.
Insåg att han håller inte riktigt, fokus blir helt fel när något inte blir som tänkt. Typ leta fel.
Klubborna lades undan i många år då fokus skiftade till familjebildning.
Förra året helt plötsligt trillade det in meritpoäng…
Mognare? Mer lek vs allvar? Har ingen aning.
Åberg har inte varit proffs ens ett år så det är väl lite tidigt att döma ut honom?
Alla i världseliten gör väl sitt allra bästa i varje tävling och inte bara på majors? Ingen är med i toppen varje vecka. Så det går lite upp och ner. Gäller att ha lite flyt med sina bra dagar/veckor också.
Har även funderat för egen del. Om press får mig att spela bättre eller sämre. Just nu är det absolut sämre. Men förr så var det faktiskt tvärtom. Mina allra bästa rundor har kommit på tävling.
Kanske, kanske inte.
De riktigt riktiga vinnarskallarna ger nog 100 % till dess det är klart men säkert finns det inslag av “serielunk” också i golfen. Majors, Players och RC är “slutspel”. En del andra tävlingar med mycket $$ kanske också är lite slutspelsaktiga.
Ingen uppenbar skillnad vs hackare. Ibland är jag fokuserad hela rundan. Ibland inte. Vissa rundor tar jag lätt på. Ut och vifta med pinnarna, ungefär.
(Tips: tolka inte in vad som inte finns där)
Även många av tävlingarna på PGA touren i USA som spelarna helst vill slippa spela men åtminstone tidigare var tvungna att spela med viss periodicitet är ju sådana som många bara spelat av.