Vinnarskalle eller ej?

Mina herrar. Låt oss inte köra ned i pennfäktardiket bara för att mitt val av verb kanske inte var 100.0 % klockrent.
“Nothing to see. Move on.”
:wink:

3 gillningar

Hela mitt inlägg i debatten handlade enbart om att världsranking inte säger något om vinnarskalle eller ej. Det bevisar man på stora tävlingar och majors.

Man kan diskutera om han visade det på ryder cup förstås. Visst vann han och Hovland stort mot Koepka och Scheffler 9/7 men förlorade sen eftermiddagsmatchen mot Burns och Koepka 4/3 och singeln mot Koepka 3/2. Går inte snacka om vinnarskalle där helle även om dom krossade dom på lördag fm.

… och i slutändan handlar det om att inte räkna sina kycklingar innan de är kläckta.

GO ÅBERG!

1 gillning

Herrejösses :roll_eyes:

Jo, och urvalet är litet så att säga det ena eller det andra är nog att sätta sig på höga hästar.

kämpar varje dag
diskbråck
plantar faschit
artros i ryggen
fd bruten fotled främre
ölmage
:stuck_out_tongue_winking_eye:

1 gillning

Ok, den köper jag… men det var inte så det var skrivet.

Egon

För en del år sedan släpade jag på en bag för en som försökte ta sig in på Telia? Tour.
Släpade även bagen på någon annan tävling.
Spelade med honom några gånger.
Byggde hans wedgar som byttes efter någon period.
Insåg att han håller inte riktigt, fokus blir helt fel när något inte blir som tänkt. Typ leta fel.
Klubborna lades undan i många år då fokus skiftade till familjebildning.
Förra året helt plötsligt trillade det in meritpoäng…
Mognare? Mer lek vs allvar? Har ingen aning.

Åberg har inte varit proffs ens ett år så det är väl lite tidigt att döma ut honom?

Alla i världseliten gör väl sitt allra bästa i varje tävling och inte bara på majors? Ingen är med i toppen varje vecka. Så det går lite upp och ner. Gäller att ha lite flyt med sina bra dagar/veckor också.

Har även funderat för egen del. Om press får mig att spela bättre eller sämre. Just nu är det absolut sämre. Men förr så var det faktiskt tvärtom. Mina allra bästa rundor har kommit på tävling.

Jag tror inte alla i yppersta världseliten gör sitt bästa i alla tävlingar. Ibland spelar de bara av dem.

Allra helst om de har en riktigt kass första runda.

2 gillningar

Kanske, kanske inte.
De riktigt riktiga vinnarskallarna ger nog 100 % till dess det är klart men säkert finns det inslag av “serielunk” också i golfen. Majors, Players och RC är “slutspel”. En del andra tävlingar med mycket $$ kanske också är lite slutspelsaktiga.

Men det beror också på hur vinnarskallen tänker. Ska hen göra birdie på varje hål?

Ska hen försöka vinna varje tävling.

Eller är det bättre att ta det lugnt nån tävling för att lägga allt krut på ett slutspel?

1 gillning

Pss som i andra sportserier så har aktuell tabellplacering betydelse för hur viktig en viss match anses vara.

1 gillning

Jag sparar det här i minnet.
Det kommer väl till pass nästa gång vi pratar handicap, hackers och sällskspsrond. :wink:

Egon

Ingen uppenbar skillnad vs hackare. Ibland är jag fokuserad hela rundan. Ibland inte. Vissa rundor tar jag lätt på. Ut och vifta med pinnarna, ungefär.
(Tips: tolka inte in vad som inte finns där) :wink:

1 gillning

Dom sakerna har inget med stjärnornas tourgolf att göra. Som ren info kan jag meddela att deras hop inte påverkas av resultatet

Även många av tävlingarna på PGA touren i USA som spelarna helst vill slippa spela men åtminstone tidigare var tvungna att spela med viss periodicitet är ju sådana som många bara spelat av.

1 gillning

Precis så. Som i tennis. Lite fina ”appearance money” och så skrällförlust i andra omgången.

Men till skillnad från tennis så måste man spela hela helgen ändå. Om man inte missar cutten med flit?

Iofs. Men ingen förbjuder en att lalla på rundorna.

Samma här och när jag börjat kaosa i spelet brukar viftandet bara gå ut på att hitta slagen/känslan igen. Därmed…?!

Egon

1 gillning