Dock skall man titta på hans Söndagsrundor, de har nästan uteslutande varit på skalan dåliga till usla den här sommaren. På Masters var det dock en OK sistarunda.
Kan man spela fantastiskt To-Lö men dåligt på Söndag då sitter det i skallen, det är inte att ifrågasätta, det är att konstatera.
Man bara hoppas att han kan hålla ihop scoren på Söndagarna framöver.
Du ifrågrasatte om Åberg dansade en sommar. Det mesta tyder på motsatsen. Hans karriär har varit spikrak från världens bästa amatör till rankad 4 i världen.
När det gäller söndagar vill jag påminna om att när Åberg tog sin första PGA-seger avslutade han 61-61 lördag och söndag. Rätt OK helg facit.
Luke Donald sa åt Åberg att åka till Europa för att försöka kvala in i RC laget. Han kom femma i Hollan och veckan efter vann han i Schweiz med 66-64 på helgen. Det var sista chansen innan laget togs ut. Knappas en prestation av en mentalt svag spelare.
Visst finns det exempel på dåligt spel på helger också, t ex idag men det är ju knappast skäl att ifrågasätta Åbergs mentala förmåga. Snarare är det ett bevis på hur dj-vla svårt det är att vinna en golftävling.
Varje helg är det några som gör fantastisk rundor och andra som spelar kasst.
Jag följde Scottish Open ganska noga och jag tycker vi skall tacka Ludde för en fantastisk underhållning. Att det inte räckte hela vägen fram var förstås trist men sådan är golfen.
Bara att gratulera McIntyre till en fantastisk spurt och vinst i sin egen hemmatävling. Hoppas han hinner nyktra till från kvällens firande lagom till The Open!
Och Åberg är ju inte direkt ensam om att prestera dåligt sistadagen om man ser på Svenska herrinsatser av de som går ut i sistabollar nu under säsongen. Det var Uppsalasvensson i början av året, han verkar gilla det. Och jävlar vad McIntyre ville vinna.
Det är fascinerade att de svenska golfarna (alla svenska idrottare?) kommit så långt trots att de är så dåliga på att presetera när det verkligen gäller…
Och om du tar samma statistiska underlag och utökar det till alla manliga golfare.
Hur ser det ut då bland dem som gick ut i ledarboll, vann alla icke-svenskar?
Han har ju bara varit i världsgolfen ett år, har klättreat i raketfart, placerar sig högt vecka efter vecka och lär sig. Jag har svårt att tro att det ska vara någon fara på taket.
På Masters var det EN spelare som gick bättre än Ludvig och det var Scheffler (ett slag bättre), det var mer än OK.
Det låter på flera som att det bara är svenska spelare som chokar sista dagen men vi glömmer lätt andra spelare som inte alltid vinner när de går i ledarboll. Det är inte så j…a lätt att vinna.
Varför är det så dumt att tycka sig konstatera att svenska herrgolfare presterar dåligt då de ligger i täten inför sistavarvet? Därför att kultur inget har att göra med individuella prestationer?
Det är mer än ett tyck att konstatera de svenska resultaten av svenska herrgolfare som legat i ledarboll eller bollen därefter har varit i bästa fall mediokra i år.