Vinnarskalle eller ej?

Jag har frågat ChatGPT lite om detta.

Det finns i storleksordningen tiotusentals aktiva stavhoppare i världen på någon nivå. Men räknar man antalet utövare på manlig seniornivå så är det “bara” tusentals globalt.

Dvs det är förhållandevis få individer som man behöver vara bättre än som världsetta i stavhopp.

Ishockey nämndes. Enligt IIHF finns det 1,6 miljoner registrerade spelare i hela världen.

Fotboll då. Enligt FIFA finns det 250 miljoner registrerade fotbollsspelare. Av dessa är det många tiotalsmiljoner på seniornivå på herrsidan. Det finns ca 113 tusen professionella fotbollsspelare.

Så ja, vad är svårt och vad är inte svårt? Men det är klart att man måste ställa prestationen i relation till konkurrensen. Därmed inte sagt att man inte kan göra remarkabla saker även i små idrotter.

För övrigt är väl en vinnarskalle inte någon som VILL vinna utan som presterar som allra bäst när det behövs som mest. Den som ballar ur och gör dubbelbogey på hål 18 kanske vill vinna ännu mer?

Precis. Och den som ser till att vinna då den har slagläge är enligt mig då en vinnarskalle. Med självklart Tiger som bästa exempel. Han var inte bäst på puttning, men ju viktigare puttar det blev ju fler sänkte han. Och enligt Butch Harmon var han åtminstone under de bästa åren fruktansvärt nervös inför tävlingarna. Pappa som var Marine och Mamma som var klassisk asiatisk morsa av bättre familj, de som sätter rejäl press på sina barn hjälpte säkert till. Kan man tro att ffa tjejernas framgång bland de asiatiska spelarna och de som har asiatiska föräldrar kommer från en kulturell självklarhet i att klara press?

Jag upplevde under hela min uppväxt och skolgång absolut NOLL press från min omgivning. Mer än att lärarna på utvecklingssamtalen sa till mina föräldrar typ att “om han bara kunde jobba lite så kunde han…”. Och jag upplevde inte att nån runtikring hade nån slags press på prestation heller. Och inte nu heller. Man skjutsade ungar till träning och sen fick de hålla på. Hur det gick på planen spelade ingen vidare roll. Sonen skapade nog den enda press han känt själv, då han tänkte bli proffs i LoL. Börja jobba med något kvalificerat blir lite av en chock. Trots att de “fått bra betyg på NA”, vilket ingen behöver säga något om att det är en självklarhet, där jag bor nu. Kanske finns lite press i väggarna. Det är ett akademiskt område jag bor i. I Karlstad var det mer självklart, även bland de som jobbade med mjukvaruutveckling, att om man var en vältränad pappa så skall ffa sonen bli bra på hockey, bandy, kanot eller friidrott. Uttagningen till Färjestads ungdomslag är nog det mesta jag sett av föräldrar som sätter press på barn. Intressant nog till en lagidrott.

Jag såg en dokumentär om Tiger och hans uppväxt och den verkade lite speciell. Han tog definitivt skada av den på ett mänskligt plan.

I Hockey finns det en tydlig nr 1 liga, inom fotbollen finns det ett flertal och ingen direkt liga som står som nr 1, dvs toppen är inte lika skarp, utan att säga att det skulle vara enkelt att ta sig dit. Det är väl världens största breddsport.

Bara för att reda ut en sak. Att “ha slagläge” betyder alltså inte att man leder ett lopp eller en tävling. Det är att man kommer bakifrån och tar sig förbi.

Anders skrev ju tidigare att hoppa upp från 23 till 7:e inte var någon vinnarskalle. Den logiken känns allt annat än glasklar.

För mig känns det som mig själv när jag var 6 år. Jag hejade alltid på de som vann.

Egon

Försvann byxorna någon gång?

Inte om man bestämde sig sista kvarten på vilka man hejade på.
Läs = basera sin analys på sista rondens utfall.

Egon

Ja precis, det är svårt att jämföra. Dock finns det ca 10 ggr fler registrerade fotbollsspelare (drygt 600 tusen) i Sverige än det finns ishockeyspelare (62 tusen) och vi har ändå ca 80 svenskar i NHL. Har vi typ 800 proffs i hyfsade fotbollsligor?

Globalt är fotboll 156 ggr större om man ser till antal registrerade spelare men bara 10 ggr större i Sverige.

Mycket siffror men något säger det ju om nånting. :slight_smile:

Konkurrens, bredd på sporten, ja det finns ett flertal olika anledningar till skillnader.

Då ber jag om ursäkt för felaktig användning av språk. Jag avsåg att man är i ett läge där man är i ledarboll eller närapå. Då man har sina och andras förväntningar på att vinna. Och klarar den pressen.

1 gillning

Matt McCarty vann i sin 3e start på PGA -touren i helgen.
Han fick kort efter 3 segrar på en säsong på Korn Ferry.
Där är en som kan vinna tävlingar

1 gillning

Han är den nye Cameron Champ!

(försäsongen betyder inget)

(eller ok, den betyder något, men inte allt)

Möjligt att han inte vinner igen mtp konkurrensen som är.
Men bra gjort att knyta ihop säcken direkt på pga.

1 gillning

Skall man ha nåt matematiskt är segrar/andraplatser inte så dumt.

Söderberg och Svensson dålig söndag. Nordlander slutar sista två på ett över, hål han de tidigare dagarna skjutit ett eller två under. Får se om nån kan fixa kvalet till DP.