Om jag inte har en extra boll i fickan på tee kommer jag att slå out eller in i skogen
Är det risk för vattenbesök på ett hål kör jag alltid med en florid eller upphittad boll.
Tar jag en ny dyr boll går den garanterat ner i närmsta vattenhål.
Lite som att har man inte paraply med sig blir det alltid regn.
Haha, kul!
Och jag har några saker för mig, men tvångsmässigt är det kanske inte, eller?
Använder inte röda pegs, men det har väl blivit en vana mest för att jag är rödgrönfärgblind och inte ser dom när man väl slagit.
Använder aldrig långa pegs när jag peggar lågt.
Har alltid en extra boll i fickan.
Som tillägg kan jag säga att jag har saker som är lite tvärtom.
Markerar med olika saker och på olika sätt mest hela tiden, typ mynt, markeringskappen på greenlagaren, peggar mm, fast det kanske har blivit en grej i sig?
Kan aldrig ha en extra boll i fickan.
Har jag med mig en extra boll upp på tee måste jag kasta den på marken innan …
Men det är iofs inget ticks, det är ju baserat på fakta
Har inga ticks eller vidskepligheter för mig. Men jag är väldigt noga med att allt skall vara likadant varje gång jag spelar. Tre pegar i vänster byxficka, en kort, en mellan och en lång. I höger byxficka greenlagare/markeringsknapp och en liten utfällbar klubbrengörare/borste. Höger bakficka är för scorekort och penna, vänster bakficka för handsken mellan slagen. Allt har dessutom sin givna plats i bagen, avskyr när jag inte hittar grejer direkt när jag behöver dem.
Spelar alltid ProV1 på alla hål, även de med vattenhinder. Att spela med en skitboll när det är risk för vattenbesök är för mig mentalt som att erkänna att man inte kan slå slaget man behöver.
Kanske inte samma “anala” ordning, men jag är mycket för ordning och reda, att göra på samma sätt. Kanske därför som jag hatar att stressa. tar gärna gott om tid på mig. Att vara ute på klubben en timme före teetime är inget märkligt, då har man gott om tid för vad man nu vill göra.
Mmm…
Hatar också att stressa och vill gärna varva ner på klubben innan jag spelar. Spelar aldrig golf mitt på dagen, att stå och vänta på långsamma spelare i bollen framför stressar/irriterar mig oerhört mycket.
Jag tycker att det blir värre med åldern, förr hade jag mer tålamod med långsamt folk på banan. Sen upplever jag problemet som större på banor med många pensionärer, som min hemmabana till exempel.
Det är ju ett problem med det här som landar i en grå-zon men där det ofta är en no-zone för många.
Om man går i sitt eget tempo på banan så är risken att man hinner ifatt några tåg som tyvärr bara gör samma sak. När det sen ligger bollar hack i häl på varandra så är det faktiskt som det ska vara… och då sätter bollarna framför tempot.
Det är när man inte kan anpassa sitt tempo som man lider på banan.
Ex.
Igår gick vi 4-boll och höll en den 3:bolls tempo som låg framför. Lite dragspel men aldrig utom synhåll och Max nån ynka minut i väntetid. En öl o korv vid 9:an gjorde att vi släppte igenom en junisboll. 3-bollen framför valde att hoppa av.
Sen hände det som alltid händer… Vi hade ett helt hål fritt bakåt och lika mycket fram. Efter 2 hål började vi skymta 2-bollen bakom och runt 13 så fick de börja vänta.
De hade alltså bokat in sig i 2-boll efter ett tåg med 3/4-bollar, inte nyttjat nån fikapaus och nu stod de o stampade på tee under sista1/4-delen av ronden. Allt handlar om tempo. Deras… eftersom vårt var självskrivet och inristat i sten redan vid bokning. Skyll er själva!
Utan att säga att du har fel, så KAN det ju bli så att 2 bollens övriga spelare hoppat av efter nio dom också.
Det har nämligen hänt mig, och att då hamna som tvåboll eller i värsta fall som 1-boll i ett tåg av 3/4 bollar som tycker att man ska “skylla sig själv” är sådär när man inte valt det själv.
Jag har dock en annan inställning, är man klar att spela befinner man sig på plats på tee. Vill framförvarande inte släppa av diverse anledningar, då gör de inte det, men jag tycker att det är bra att veta om det kommer ett snabbare parti bakom, så att man kan släppa om det ges tillfälle.
Den enda egentliga orsaken till att man INTE gör det är för att man spelar primetime på en full bana och ett flertal inkl ens eget parti redan väntar på framförvarande, dvs tempot är som det är.
Men hamnar man trots allt där (som 1-2 boll) brukar jag spela 2 bollar och öva lite runt greenerna.
Men, och det här gäller överallt i samhället, man har skyldigheter som golfare… inte rättigheter.
Det är bilföraren som har skyldighet att stanna vid ett övergångsställe… fotgängaren har ingen rätttighet att kunna gå rakt ut.
Livet blir bra mycket enklare om man fattar hur det hänger ihop.