Absolut!
Nu får du det att låta som om jag inte släpper igenom alls…dina ord inte mina. Där har du problemet med forum och internet i synnerhet. Det är en grogrund till att förstärka osanningar.
Du kan få en rättesten till, om du vill?
Varför ödsla energi och känslor på något du inte kan påverka?
Återigen, det är en skyldighet att släppa igenom om det finns legitima skäl till det. Det finns inget som säger att det är en rättighet att bli genomsläppt. Det är egentligen ganska enkelt… nästan lika enkelt som att folk retar sig på något där de inte äger problemet.
På halvtom bana kan man kräva att få gå igenom. Att släppa vid fullsmetad bana är kontraproduktivt. Dessvärre är det inte säkert att “tvåbollen” känner till detta så det kan man ju snacka om vid gemensam tee eller liknande.
Som man säger i trafiken… stör man sig på mycket trefik är det lika bra att inse att man är en del av den.
Som tvåbollen sa på Troon Darley när vi frågade om dom ville gå igenom : “it’s sunday…” och ryckte på axlarna accepterande.
.. och, det Höör ter sig ganska självklart när man förstår att man inte ”har rätt” till att bli genomsläppt, få bidrag elker ledighet från jobbet.
Framförvarande har en SKYLDIGHET att släppa igenom, staten likaså ang. T.ex barnbidrag och naturligtvis arbetsgivaren om någon frågar efter ledighet.
Jag betalar alltid så ingen säger något. Men på första tee brukar jag alltid springa upp och knäa första manliga spelare i skrevet så hårt att han iaf gråter lite.
Håller med.
Jag vet att många inte kan förstå logiken i det jag kommer skriva nu… men jag skriver ändå.
Någonstans måste man också se till alla inkl. sig själv.
Att släppa en gående 2-boll när man själv (3- eller 4-boll) håller bra tempo OCH det bara är några få hål kvar på ronden, ger inget mer än att i bästa fall byta tiden för målgång.
Det tar ju upp till 15min. att spela ett hål och det får vara bra raka och snabba spelare som spelar utan minsta lilla hick-up … för att man inte ska klara att hålla deras rygg vägen in.
Ja, ja, ja… nu kommer ”flytande genomgång” som ett brev på posten… men det är inte aktuellt om man spelar ready golf och har koll på alla bollar efter sina utslag. Det är ju förutsättningen för ”bra tempo”. Bakomvarande hamnar alltid på 3/4… och är aldrig ifatt på tee.
Enda sättet är att gå åt sidan, slå sina slag och vänta 5-10min för att de ska clear’a green elker komma av tee innan man själv kommer igång igen.
Totalt sett så losar de några minuter och vi losar än flera. Om de istället håller 1min längre tempo/hål så slipper de vänta öht.
Kontentan av det jag skriver är att genomsläpp inte är en ”säkerhetsventil” för att reglera långa rondtider. Dessa beror ofta på annat än enbart söliga golfare.
Det är kotym att släppa igenom och det ska man göra när det uppenbart hindrar bakomvarande… men det finns ändå en gräns för hur/när det ska göras. 4hål kvar… är definitivt en gräns när de bakom inte förstår sin roll på golfbanan.
Sen måste jag säga att jag blir skogstokig på slöa bollar framför. Jag vill egentligen inte skriva det men jag har lärt mig att värdera och analysera vari problemet ligger. Ofta finns det annat som styr men finns det inget förmildrande så är jag minst lika rabiat som alla andra.
Absolut… och är det en full bana och idioter som inte kan anpassa sitt tempo, så är det en björntjänst för hela fältet.
Är det sen några få hål kvar och tomt bakom samt framför så infinner sig likväl en frågeställning om bakomvarande har ”rätt” att bara, i bästa fall, byta tid med framförvarande.
Den lilla djävulen i mig tycker inte det och det pga. att jag själv hade agerat på ett annat sätt än de, som bakomvarande. Jag hade anpassat tempot och inte ”stått o glott” på tee.
Det ska tilläggas, som förutsättning, att vi har ökända ”slå och gåare” på min hemmabana. Jag gissar att de finns på andra banor också. Ni vet, såna där dom bara slår till bollen i farten och knappt stannar upp för att slå sin putt.
Jag må få spott och spe för detta men jag tycker inte att dessa personer spelar golf öht. och bör således behandlas därefter.
Det är fö. samna slags personer som haft runt 18 erhållna extraslag från gul tee och när de efter fyllda 70 år sett till att de har samma antal slag från rött.
Genomsläpp och slött spel är ju verkligen en fråga som engagerar.
Om vi utgår från scenariot “full bana” släpper jag normalt inte om jag ligger tillräckligt i rygg på framförvarande för att vara på banans tempo.
Skulle det komma en tvåboll under de förutsättningarna kan det bli en diskussion, men en tre eller fyrboll skulle jag “aldrig” släppa igenom. KANSKE om jag visste att det före bollen vi följer var rent, men då är väl kanske frågan snarare varför de inte släpper oss till att börja med?
Är det glest släpper jag alltid om det kommer ett snabbare parti.
Men finns det en bättre känsla än att bli erbjuden genomsläpp på tee och smälla iväg en kanon mitt i!
Gnäll o gnöl, buffen årsavgift = fria ronder erbjuder till just…gnäll o gnöl då “andra” är problemet.
Spelare 1 spelar 10 ronder i makligt tempo
Spelare 2 spelar 60 ronder i “snabbare” tempo.
Spelare 2 får bättre valuta av buffen då denna slevar åt sig rejält.
Spelare 2sliter mer på bana .
Spelare 2 kommer att sluta livet som en bitter gnällhög.
Spelare 2kommer att stoppa upp spelet oftare vs spelare 1.