Vikttråden

Jag väger tydligen 93 nu. Det är 2-3 kg mer än jag brukat väga. Det får vara ok. Har lite för låg motivation för att banta och ska man träna ner sig i vikt får man verkligen ligga i.

Har förhoppningar om att sommarens golfande ska visa sig på vågen också.

Inom proffsboxning ligger övre gränsen för lätt tungvikt på 79,4kg.

Med andra ord är jag tungviktare.

Själv känns tungvrickare som en bättre klassning.

1 gillning

Nästan nere på 92. Långsamt har det gått på slutet. Mars är alltid värst.

Parkerad på lagom

Ska vi ändra till form istället?
Det är ju egentligen det som är intressant. Att öka i vikt proportionerligt sker ju i viss grad för ganska många men till slut ramlar det över i att det fördelas lite ”fel” visuellt.

Här får man verkligen blanda in/skylla på genetik dvs. om man har tendenser till att ”lägga på sig” på fel ställen. Då blir gränsen olika för när kilon gör stor skillnad eller inte.

Egon

Form, visuellt, typ “mall”. Gyllene snittet ( grekisk gud).
Är långt ifrån det, liknande vikt de sista+15åren…?. kan justera det upp några kilo hit eller dit.
Lite stramare skjorta i år vs tidigare år samma storlek byxor skärp. En liten förändring av form.
Viktigast ingen häng gubbmage, skulle må psykiskt dåligt vilket i sig är en bra piska…

Exakt… am there.
Det intressanta är (kanske) att en viktuppgång på några få kilon helt har format om kroppen. Det var hyggligt ok innan.
Nu måste jag ner åtskilliga kilon för att återta den tidigare visuella formen.
Tappar naturligtvis muskler (vatten) och det är väl en del av kilona, men ändå.
Kort i gott: hygglig visuell shape 83-85kg. Nu ska jag säkert ner till 77 innan det ser bra ut och sen till 70-72 innan jag kan blåsa på med att äta och förbränna kalorier på en större skala.

Egon

I wish. Jag är i o-hygglig visuell form och borde skala av 10-12 kg för att komma i hygglig visuell form. Senast jag gjorde den resan var 2021. Efter det har det gått utför, sakta men säkert. Det är oklart om/när jag orkar ta mig i kragen tillräckligt för att göra “repeat”.

Ett ”var” skulle in där nånstans i min text. Mina 85kg idag visar på fluff på fel ställen.

Egon

Gått från strax över 90 till strax under 100 sedan sockerintaget ökats från december. Ändå dök en galning på mig idag på gymmet och undrade hur mycket jag gått ned …

184 cm, vägde in på 79.2 kg imorse. Vägde 87 kg för 10 veckor sen, men vill nog kapa åtminstone 5 kg till. Gått bra hittills så jag forsätter på samma inslagna väg med kaloriunderskott i kosten, styrketräning och regelbundna promenader.

2 gillningar

82,5kg.

Du får ta det lugnt annars är risken stor att du blåser omkull när det är hög vindstyrka.

1 gillning

tänker du att det hängande skinnet funkar som spinnaker :wink:

1 gillning

187 cm väger in mellan 77-78 kg

Ytterligare -3,2 kg nu, 76 kg står vikten på. Inte flugit iväg än :wink:

2 gillningar

Platåat på 92 ett tag nu. Men då golfer kommer igång brukar det sjunka.

Startade projekt “Måste kapa bort ett antal kg”. Ett alltför slappt leverne i några månader har satt sina spår och nu har det passerat gränsen för vad som ens är nära acceptabelt.
Jag borde kapa bort cirka 15 kg men kan kanske vara ok med cirka 10. Det startar dock med det första kilot och sedan får det rulla på.

Metoden är enkel och beprövad: Räkna energi i det som stoppas i ansiktet. Håll det på cirka 1200 kcal per dag. Lyft lite skivstång 2-3 ggr/vecka. Idag kickstart med bara 700 kcal intag, det fixar man enkelt genom att äta smal lunch (en kopp svart kaffe).