Vid vilket medlemsantal blir det trångt på en bana

Om det är normalmycket greenfeegäster, vid vilket medlemsantal börjar det bli trångt och väldigt svårt att få starttider?

Om medlemstillströmningen fortsätter i samma fart som nu så närmar vi oss 1000 medlemmar på vår 18 håls anläggning.

På en av grannklubbarna är det 1200 medlemmar och där tycker tydligen många medlemmar att det börjar bli trångt, för trångt?

Jag väckte tanken under “övriga frågor” på gårdagens styrelsemöte. Om man ska göra något bör man ha några års framförhållning.

Klubben har mark för att kunna bygga 9 hål till.

Sen kommer man till en fråga:

Varför vill (behöver) man ha 1200 medlemmar?
Vad kostar ett fullt medlemsskap?

Har man 1000 medlemmar så måste dessa täcka dem resterande kostnaden, och på köpet få en bättre tillgänglighet.

Bygga ut eller sätta tak är de åtgärder man främst tänker på.

1 gillning

Normalt 1999 när jag blev golfare var att gränsen för 18hål sattes vid 1000 medlemmar. Jag tror inte att de hade fel då. Min kollega i slopningsuppdraget jobbar på en bana med 2500 medlemmar/27 hål.

Vi ligger runt 900 medlemmar och det är inte trångt men svårt att hitta “rena” tider på helgerna. Folk bokar och spelar helst i 2 bollar. Främst par då. Förr spelade folk nästan alltid 4boll ihop med ett annat par. Junisar och vi som rymmer från plikterna i hemmet spelar 3-4boll.

Ang. mitt uppdrag avs. slope så är det många klubbar som insett att en slopad korthålsbana är guld för beläggningen. Många vill ju ha ett handicap och att kunna regga alla rundor är ju en rättighet. Vill addera en :roll_eyes: men i det här fallet kanske det inte är så dumt egentligen. Fler kids och gamlingar lär spela på korthålsbanan.

Egon

Med 2200-2300 medlemmar på 27 hål är det i alla fall “för många”.
Kanske 1000-1200 per 18 hål är lagom?

Man kanske också får betänka att det var mer status att spela golf förr. Då var många medlemmar, men spelade inte lika mycket. Idag tar grupperna 19-29 och 65-85 väldigt stor plats på banan.

Egon

Korthålsbana är en tanke jag också tänkt. Finns det någon som har ett utfall när det gäller att bygga korthålsbana/slinga som komplement till en befintliga 18-hålare ?

Inget utfall men om man verkligen bygger en bana som liknar riktig golf, så blir det bra.
Slänger man ut några pontoner-tees på en äng och klipper upp en green.. not så bra.

Vår korthålare ligger offside men dock vid en range. Rätt bra ruljans där. Riktiga hål med bunkrar och dammar. Små greener med ok rull för ändamålet. Har man möjlighet att bygga med en integrering med den övr. verksamheten dvs. i direkt närhet till kansli, shop, 18hålaren etc. så tror jag att det ger ännu mer.

Egon

En par-3-bana är kanonbra. Dvs med normallånga par-3.
EDIT: Ett bra exampel är Samuelsdal GK utanför (nåja, i) Falun. De har en alldeles utmärkt niohåls par-3 med längder mellan 100-ish och 180-ish. Inte lättscorad för greenerna är lite knepiga och 180 m par3 är aldrig enkelt.
Disclaimer: Det är 5 år sedan jag senast lirade där, så jag har inte koll på nuläget, men jag har säkert lirat 25+ ronder på den banan.

2 gillningar

Bygger ni 9 hål till kommer ni inte avlasta mer än nybörjare och kvällsgolfare. Folk vill spela 18.

Vill ni bygga 18 kommer folk vilja spela “gamla banan” till 80 procent.

Sätt ett tak. Höj avgiften.

1 gillning

Word!
Men 18+18 funkar nog bra. Vill man spela gamla banan så får man väl trängas mer.
18+9 hos oss funkar skapligt. Slingorna roteras veckovis. Den bästa 9 rent golfmässigt är den svåraste 9 och den blir lite mindre belastad om den är 10-18 så den är ofta 1-9 när den är del av 18-banan.
Om man för noobs och kvällisar dit så minskar ju trycket på 18.

Börja inte… Att rotera 9hålare för att bygga en ny 18hålarre för veckan… Det finns klubbar jag undviker på grund av detta.

Likadant när man 'börjar.på 10an". Kalle Anka fasoner.

Jag är väl trög, men vad är problemet med roterande 3*9?
Samma med börja på 10:an. So what? Om banan är vettig gjord är det ju same, same (för oss dödliga hackare).

Om man endast tänker på sig själv och sina gelikar .. så visst.

En par3 bana ska vara något mittemellan chip änd putt och ordentliga hål. Folk ska känna det som att de spelar golf på riktigt men med lite enklare hål.

Sen… långa och svåra par3 är bland det tråkigaste som finns. Det är ok att behöva slå över vatten, undvika bunkrar och avrinningar men det ska inte vara så långt att äldre herrar, damer och kids ska behöva dra upp drivern på alla hål. Hellre 75-125m med hinder än 150+ hål och en j-a åker.

Egon

2 gillningar

Dumheter!
Rätt många på vår bana går bara 9 hål och för dom blir det omväxlande att varannan vecka starta från hål 10 i stället för 1 - vilket uppskattas.
Dessutom slits banan mer jämt när man alternerar 1 och 10 som starthål varannan vecka,
Men visst - det finns så klart dom inte gillar detta av olika anledningar.

2 gillningar

Hur många medlemmar man har beror också till stor del hur aktiva dom är. I mitt fall är jag medlem på klubb som har tre 18-hålsbanor och vi har ca 4600 medlemmar. Det är åt h-e för mycket, det är hopplöst att få tid.
När jag började spela så pratades det om 700 medlemmar för 18 hål men dom flesta klubbar hade fler redan då. Om man ska ha god tillgänglighet så bör nog inte vara fler än 1000 iaf.

Golf south?

Har ett gäng som jag umgås med som är medlemmar därnere, och känslan var att det i början var kanonenkelt att hitta tider, men att det blir sämre och sämre.

Till saken kommer som lök på laxen företagsgolf, något som ofta är bra för ekonomin, men som påverkar tillgängligheten, och inte sällan i större sjok tider och som får tempot att sjunka på tider där det i andra fall rasslar på ganska väl. Vilka spelar då på de tiderna i veckan, jo de som kanske inte i samma utsträckning spelar på helgerna, och som en del helger även “måste” spela på helgerna, så var den symbiosen som bortblåst.

För att banan designats med en 18-hålare i tanken.

Ta Vesterby som blandar start-nior. Börjar du på 1:an får du det tänkta första hålet som är ett enkelt utslag på en par 3 vs hål 10 som är ett svårt hål alla dar i veckan. Du behöver 9 hål i kroppen för att spela det. Så upplever jag många banor. På vreta kloster har jag råkat ut för samma sak där man går från relativt enkel par 5 till konstig par 4…

Folk som bara spelar 9 hål skiter jag i. Golf spelas över 18 hål. Gå ut på 10:an kl 8 då? Bli medlem på en 9-hålare? I samma anda en pet peeve jag har, man bokar in sig i en tvåboll sen hoppar dom av efter 9… så får man gå där och vänta i 2h sen med en boll bakom som inte vill gå ihop “för vi tränar bara” (=vi vill spela själva eller åtminstonde inte med er). Ja det hände sist så fortfarande lite bitter :slight_smile:

Att blanda nior innebär som mest att folk spelar orginalsträckningen ändå på något konstruktivt sätt.

Att de skulle slitas så olika har jag aldrig sett sjäv. Kanske är det så.

2 gillningar

Det beror ju på.. Rotera 3*9 har ju Ringenäs aldrig lyckats bra med… inte Woodlands heller. Möjligen för att jag bestämt inte gillar vissa kombo’s på dessa banor, men ändå.

Starta på 10:an är oftast ok. De flesta banor har en tilltänkt design som gör detta möjligt.

Egon

Sist jag besökte Ringenäs verkade det åtminstonde som att man förstått att röd slinga inte skall vara med på 18-hålaren utan det va gul-blå eller blå-gul som gällde för 18 hål. Det håller jag starkt med om. Sen är röd slinga rolig i sig men den passar inte in dom andra två. Ringenäs har mycket som talar för sig men att rotera slingorna är inget jag gillar där.