Viaplay

Ah, jag jämförde det med de bra kunderna i golfklubbar, dvs de som betalar men inte spelar.
My bad.

1 gillning

Sorry för att jag tar en sak ur sin kontext kanske, men bara för att man har abonnemangskunder, och de inte tittar, hur lätt blir det då att sälja in annonserna?

Viaplay: -“vi har 100 miljoner abonnenter”
"hur många tittare har ni då?
Viaplay: -“Inga”
“då är vi inte intresserade”

VS
Viaplay: -“vi har 1 miljon abonnenter”
"hur många tittare har ni då?
Viaplay: -“100 miljoner”
“Hur kan ni ha så många?”
Viaplay: - “Vi har PPV service där vi säljer enstaka evenemang till relativa överpriser” (det kanske man inte säger :wink:
"Ok, kan vi köpa in våra annonser i de sändningarna? Vi kan även köpa in våra annonser i era standardsändningar!

eller så mäter man lite som SJ gör med sena tåg… (Förseningar mäts bara på tåg som kommer fram, tågen som blir inställda ingår inte i statistiken)

• Hur många abonnenter har ni? 1 miljon
  • Hur många tittare har ni? Tittarna använder tjänder i snitt 30 timmar per vecka
  • Jo, men hur många tittare har ni?
  • Det mäter vi inte
1 gillning

Lite siffror på hur jäkla lite folk det är som tittar på TV-sport. I det här fallet SM-final i puckey 2022.

Under halvmiljonen trots sändning i TV4 o TV12.

Hur lite skulle en enskild match mellan exempelvis Modo och HV71 dra in i PPV?

Svar: Tack, då avstår vi…

Det kanske är just det viaplay gör, och annonsörerna sviker kanske?

Nu vet jag inte vad kostnaderna är att ha en PPV sändning (den sänds ju redan, det är ju bara en tillgångsfråga av samma sändning)
Men VARJE enskild extra tittare är ju en inkomst. Säg att en match kostar 159 sek (har för mig att det låg där någonstans?)
Då är 1000 tittare 160k in på kontot minus lite adminkostnader om jag skulle gissa.

Det här med reklam och finansiering av tv-sändningar verkar många få lite om bakfoten.
Jag tittar på längdskidor via Viaplay. Jag kan titta på tv6 men då får jag reklamavbrott. Att viasat/Allente ”äger/driver” tv6 är inget som gynnar mig. Jag tittar så när som reklamfritt som abonnent så att räkna abonnenter för att sälja reklam… no deal.

Egon

tror du?
Viasat äger kanal 6 som ingår i basutbudet. Att det är “reklamfritt” på viaplaykanalerna är ju lite sisådär, det är mängder med reklam både i rutan och på platsen/arenan.
Den reklamen riktar sig knappast direkt mot publiken på plats.

Varför tror du att det kostar en triljard/sekund under superbowl, för att det är ett fåtal tittare eller för att det är SVINMÅNGA tittare?

Just TV, streaming känns unika när det gäller att inte erbjuda PPV, ditt och bolagens resonemang fallerar någonstans. Jag tänker mig lite olika situationer där det finns de som vill göra en “PPV”

• Hej, jag tänkte boka bord för två personer ikväll, går det bra ?

• Har du månads-abonnemang ?

• Nej.

• Du får teckna ett månadsabonnemang först, sedan kan vi se vad vi kan erbjuda.

• Hej, jag vill boka biljett till dagens föreställning, går det bra ?

• Nej.

• Hej, jag vill boka en biljett till centralen.

• Nej.

• Hej, jag tänkte betala greenfee för 18 hål.

• Tyvärr erbjuder vi bara månadsgreenfee.

• Jag vill köpa liftkort för idag.

• Tyvärr vi erbjuder bara månadsbiljett.

Jag tror TV och streaming bolagen är helt ute och cyklar. De måste ta bort icke attraktiva evenemang ur sitt utbud och erbjuda olika abonnemang och PPV för att överleva. Det kan ju ta något år innan aktiva och passiva tittare har vant sig vid de olika typerna av utbud och innan bolagen har förstått hur de skall tjäna pengar.

En PPV lösning där första titten en månad kostar en t.ex. hundralapp och sedan minskar kostnaden för varje titt fram till månadsslut där det sedan startar om, jag skulle tro att en sådan lösning skulle vara en alternativ väg framåt

Och!
Deras tjänst är ju som klippt och skuren för den typen av utbud i dagens tekniksamhälle. Bara för att man är intresserad av vis sport betyder ju inte att man är intresserad av en annan.
Om jag är intresserad av Premier league innebär det inte att jag kollar på spanska ligan eller snooker eller vilken annan av sporterna de nu erbjuder i samma paket.

Om PPV skulle lönsa sig skulle det redan finnas.

1 gillning

Då det verkar löna sig för såna där “sporter” där folk slår på varandra, då borde det rimligen kunna löna sig även för riktiga sporter.

Tveksamt om det skulle löna sig om det samtidigt rullade 12 boxningsmatcher och 5 MMA-dito i diverse småkanaler.

Om vi backade fotbollsutbudet till vad som gällde 1981 då vi fick se Cupvinnarcupfinalen, Europacupfinalen och FA-cupfinalen i SVT skulle säkert dessa tre kunna locka en hel del PPV-tittare.

I golfen är det 4 tävlingar per år som är intressanta, där finns möjlighet till PPV intäkter.

För många begränsar sig fotbollsintresset till landslagets tävlingsmatcher, det är en 5-6 stycken per år, där finns möjligheter till PPV intäkter.

I pingis är det VM och OS som är intressant, där finns det möjligheter till PPV intäkter

osv.

Fotbollslandslagets kval- och mästerskapsmatcher går ju redan i “stora” kanaler. För tillfället TV6. Har ytterst svårt att tro att dessa fighter skulle locka annat än marginellt antal PPV-fluktare.

I början av 2000-talet när SVT fortfarande hade OS gjorde man ett försök med sändningar av massa olika sporter i ett helt gäng olika kanaler. Knappt en käft tittade på de mindre idrotterna eftersom det samtidigt pågick större sådana i en större kanal,

Och då var det ändå gratis (och JA; jag vet att vissa anser att public service inte är gratis).

viaplay äger ju tv6, de kan ju enkelt ändra från gratis till betal om de verkligen vill dra in pengar.

Och därmed förlora massor av reklamintäkter…

borttaget då inlägget råkade hamna i fel kategori när viaplay fick en egen tråd.

Blanda nu inte ihop det.
Viaplay köper rättigheterna och har, likt SVT, sponsorer som får en liten visning i början/slutet (eller lite mitt i som på F1). Reklamen på/runt banorna är/tillfaller organisationen el. arrangören och har inget med Viaplay att göra,

TV6 har all skitreklam från Ica till nån j-a biståndsorganisation.
TV6 är reklamfinansierat och valet att visa vissa sportevenemang där syftar till profileringen för TV6 och inget annat.

Viaplay har abonnemangs-kanaler som det kostar att ha tillgång till. Reklamfinansierade kanaler, likt TV6, är i princip gratis även om de lite fult bakas in i paket från vilken leverantör som helst. De tar alltså betalt ytterligare för att leverera dem till dig.

Egon