Varför överger vissa klubbar Min Golf och kräver bokning via extern app?

Ska tydligen behöva installera appen Sweetspot för att kunna boka starttider framöver.

Den fråga jag ställer mig är varför det ens finns en app för detta när Min Golf sköter detta?

Någon som är insatt som kan förklara varför det år så bra?
Finns det överhuvudtaget några fördelar för oss golfare eller handlare det bara om att Sweetspot erbjuder fördelar för klubben och vilka är det i så fall?

1 gillning

Olika prisbilder vid olika tider på dagen. För medlemmar bara besvärligt.

Själv har jag tidigare undvikit klubbar med sweetspot.

Har hittills inte sett Sweetspot funka bra nånstans.

Tack Albert och Vattenmannen.
Med andra ord har det ingenting med medlemmar att göra eftersom olika prisbild vid olika tider handlar om greenfeespel?

1 gillning

Det brukar gå så här:

1. “Oh vad gott om tider det va här”.
  2. Upptäcker under bokningen att det står “vi sköter all bokning via sweetspot”
  3. Väljer en annan bana.

Nog för att jag är gammal gubbe (45) men det lär vara fler än jag som gör så. Frågan är hur fördelaktigt det är för klubben egentligen. Får hoppas det är det, för deras skull.

1 gillning

Håller med helt.

På en mig närliggande anläggning används den för medlemmarnas spel i så motto att du bestämmer vilken kategori du betalar för före säsongen. Betalar du mer har du fler bokningar på det som de kallar “Primetime” dvs attraktiva tider. Lördag - Söndag/Helgdag 08.00 - 14.00
Måndag-Fredag 10.00 - 11.00 & 15.00 - 16.00

Tycker det är svinbra att man börjat med dynamisk prissättning. Givetvis ska en greenfee vara dyrare prime time, liksom att man kan erbjuda kraftiga rabatter på de tider som “ingen” vill spela för att locka dit ännu fler greenfee-spelare. Lite som vissa padel-hallar implementerat (men i allt för liten utsträckning i min värld, men det kan vi ta i en annan tråd…).

Men att det måste ske via Sweetspot är tyvärr ett nederlag. Funkar inget vidare och upplevs som krångligt.

2 gillningar

Låter som en bra anledning ur ett medlemsperspektiv.

Hade gärna sett en sådan lösning men hemmabanan ägs av ett företag som tidigare dragit in just sådana medlemsformer d.v.s. all ska betala fullt pris.

För er som använt detta system, hur fungerar det när ni vill handicapregistrera en sällskapsrunda?

Registrerars den direkt i Sweetspot eller loggar jag in i Min Golf för göra sedvanlig handicapregistrering?

Ifall klubben kan opt-outa helt från GIT så tycker jag det låter som en bra idé. Ifall man måste betala för två system känns det mer tveksamt utan får väl isf ses som en rejäl bakläxa för Min Golf om dom inte kan lösa grundproblemen för klubbarna.

Lite osäker men jag minns det som att registreringen av ronden sker som vanligt i Min Golf.

Jag gillar inte Sweetspot. Vi har ju redan ett fungerande system i Min Golf, visserligen med sina brister, men att ha ett och samma system för alla banor är en klar fördel.

Redan i MinGolf kan klubbarna sätta differentierade priser, dyrare på lördag klockan 10 and Måndag klockan 14 tex.

Om jag förstår rätt så tillför Sweetspot helt dynamiska priser baserat på aktuell efterfrågan etc. Ungeför som flygbolagen har i sina system. Detta kan dock får oönskade konsekvenser. Skulle spela Haninge GK med två medlemmar. Bokades och fick ett pris på min greenfee. Så hörde en polare av sig och jag erbjöd honom att hänga på “Greenfeen är x kronor” sa jag. Så vi bokade på polarn, då visade sig att priset stigit till x + y kronor. Kändes ju rätt trist att återkoppla till polarn med en prishöjning! Att på förhand inte veta vad en runda kostar är ett minus när man skall få ihop en 4-boll.

Jag har också haft problem med att den som bokat tiden (medlem) varit tvungen att betala min greenfee direkt för att få tiden. Trist och bökigt, speciellt om man sedan bokar av i god tid, ett fasligt swishande fram och tillbaka. Tror dock att det är löst nu…

Det intressanta är ju sedan om klubben vinner (något nämnvärt) ekonomiskt, på det hela.

Ska man tolka texten på Sweetspots hemsida så verkar det ju vara syftet, dvs att optimera klubbens intäkter.

Syfte och utfall korrelerar ju inte alltid. :wink:

2 gillningar

Och nu har Sweetspot anmält golfförbundet till Konkurrensverket :flushed:

Hoppas verkligen inte att dom får rätt.

1 gillning

Varför inte? Vore väl underbart om svensk golf tappade sitt monopol.

Monopol? Har de det? Jag får inte det intrycket av artiklarna.
För övrigt är det inte givet att det skulle bli bättre om det fanns en hel hoper olika bokningssystem.
Det som troligen vore bra, vore om det fanns öppna API vs SvenskGolf backend/db. Sedan kunde ju backend-tjänster via dessa API helt enkelt säljas på nåt sätt som är normalt för sådana tjänster.

De som betalat, dvs medlemmar i klubbar, är ju inte jätteintresserade av att det riktiga värdet, dvs DB, skall tillhandahållas gratis till andra än de som betalat.

2 gillningar

Oavsett lösning vill jag kunna boka alla mina rundor i samma app.

4 gillningar