Vanligaste gnället från medlemmar och gäster

Från medlemmarna

Alldeles för dyrt kaffe/öl/mat

Från gästerna

Hur kan man ta så mycket greenfee när banan inte är i bättre skick.

En del av det gnället bör man kunna undvika mha god kommunikation. Hur många klubbledningar bedriver kommunikation som underlättar deras eget arbete (samt medlemmars och gästers upplevelse)?

1 gillning

Lite så min kompis som var krögare sade.
“Gnäller på att hamburgaren har blivit 10:- dyrare, sedan går de och köper ett dussin Pro V1:or som ska slås bort under rundan”

5 gillningar

Jag försöker att inte gnälla på golfbanor generellt, men detta är nog något som jag gnäller på både som gäst och medlem.
Fast kanske inte gnäller på så mkt som jag kanske krasst kommenterar det.
Kostar en torr macka norr om 50 strecket så kan jag utan vidare med mig en egen godare.
Inte sällan kostar de ju betydligt mer, och om man som gäst redan betalat 800-900 spänn eller mer känns det sådär.

Problemet med denna fråga är ju snarare (tror jag) att om de erbjuder ett bättre erbjudande så köper fler folk produkten.
Om man säljer mackor för en billigare peng kommer folk att köpa dom, av ren enkelhet för att man får servicen.
En kokt med bröd kostar sällan 30+ sek, och det är ganska genomgående tror jag?

Kaffe och vansinnigt god leverpastej och gurkmacka i lördags. 84:-

1 gillning

Man kan ta 20 spänn för en ostmacka. Och säljer kanske 30% fler än om den kostar 40 kronor.

Men sen regnar det i tre dagar och ingen köper nån macka.

Då hade man behövt sina 400 kr man tjänade på tio mackor istället för de 260 man fick på 13 st.

Så krögaren saknar framförhållning?

2 gillningar

Skulle snarast påstå att de flesta driver större kiosk än är att betrakta som krögare.

Den korv som säljs som “en kokt med bröd” är oftast av billig sort. Det krävs sedan klart mindre arbete än med mackor. Alltså: billig(are) för kunden.

Omvänt: Skulle jag betala 50-60 kronor för en kokt med bröd? Aldrig! Däremot gör jag det för en fralla på bra bröd med ett krispigt salladsblad, salami och Brie.

1 gillning

Tyvärr är det inte sällan som en ganska risig macka kostar 50-60 eller mer.

Det är inget stort problem om säljaren tar “för mycket” betalt för levererad kvalitet. Då köper man inte.

Prissättning är ju ett samspel. Om säljaren inte levererar kvalitet motsvarande köpares uppfattning om pris vs prestanda (tex 50 kr för en sunkfralla) så kommer försäljningen att minska. Om köpare inte är villiga att betala vad det rimligen bör kosta (tex 50 kr för en bra fralla) så kommer utbudet att ändras eller försvinna.

Väljer man att köpa trots dyrt+dåligt så var det ju de facto inte för dyrt och man får då skylla sig själv om dyrt+dåligt fortsätter. Att bara knyta näven i fickan är fel metod. Money talks!

1 gillning

Det är lite det jag menar, jag gnäller inte så mkt över det, jag konstaterar mest att jag får vad jag vill ha genom att ta med en egen till en betydligt billigare kostnad. Dvs, jag handlar inte.
På vissa ställen kan man ju få en ganska dyr produkt typ avancerad macka som är mkt bra, då kan jag köpa det.

1 gillning

när produkten blir dyrare och sämre är det bättre att ta med själv

1 gillning

Man får dock inte glömma att man som kund faktiskt påverkar utbudet, om man (inte) handlar. Om man sällan/aldrig handlar i klubbens kiosk/restaurang eller i närbutiken på hörnet så har man förverkat sin “rätt” att ondgöra sig om affären upphör eller slutar sälja vissa produkter.

1 gillning

absolut

Ang. gnäll så har jag i högre ålder svängt lite i ämnet. Gnäller gör jag… men inte på det jag inte kan påverka.

Ang. upplevelsen av att besöka en bana så koncentrerar jag min tanke mer åt atmosfär och inramning än själva banan och dess layout eller skick.
Detta beror på att särskiljningen är allt annat än konsekvent när man hör andras gnäll.

Jag låter t.ex inte betänkligheter över ett träd mitt i spellinjen grusa mina tankar om banan längre och den insikten har kommit sent men sider.
Det är så ofantligt många banor som räknas som ”fiiina” som egentligen inte är mer än en välskött K-A bana i ett populärt område.

Egon

Det här med priset på mackor. En kända premiumanläggning strax nordväst om Stockholm besöktes för ett par år sedan. I kiosken fanns en rejäl macka med räkor, 50kr såg jag på en skylt, billigt tänkte jag och slog till. Dock missade jag 1:an före 50. 150:- kändes en gnutta dyrt.

1 gillning

Ingen våffla med löjrom?

Nej, det får jag prova någon gång.
Kollade på menyn i halfway house, ingen räkmacka finns längre. Normala mackor med normala priser, 38kr eller 48kr.

Och det behöver ju iofs inte vara dyrt för en rejäl räkmacka, men i ett halfway house kanske det inte är en helt nödvändig service om du frågar mig.

1 gillning