Vanligaste gnället från medlemmar och gäster

Saker jag brukar notera vid GF-spel:

  • VIKTIGT. Sådant som får mig att spela där fler ggr, eller ej.

    • Bemötande och information.
      • Här ligger Bro Hof i SE-topp av de banor jag spelat (med sidovinst för Mälarö när Murvel stod i receptionen), främst mht deras umärkt fungerande och trevliga marshals. Det betyder inte att andra är dåliga, bara att B-H hittills leder ligan.
    • Banans skick
      • Speciellt greenerna. Det är inte kul att betala full GF och spela på hoppiga eller hålpipade greener. Om man inte informerar om sådant samt även rabatterar GF i dessa lägen så blir det inget fler besök av mig.
      • Jämna och kortklippta tee, vettiga foregreen, friserade diken, …
      • Hur “röd” tee förhåller sig vs “gul” tee, placeringsmässigt och mht skick. Jag spelar oftast med fru Norrland och det är tyvärr inte helt ovanlig med mindre puts kring röd tee och/eller udda placerade röd tee.
  • Inte fullt lika viktigt, men det påverkar upplevelsen

    • Allmänt skick, dvs puts och studs
      • Infart, parkering, klubbhus, range, …
      • Sopkorgar, bunkerkrattor, pinnar t pliktområden och out, …
      • WC i bra skick, längs banan? Jag spelar oftast med fru Norrland och därmed blir sådana saker viktigare för helhetsupplevelsen.
      • Vattenkranar för dricksvatten, längs banan?
      • Goda exempel: De flesta banor jag spelat i Fla/USA ligger högt i dessa kategorier.
    • Skyltning
      • Till tee 1 och 10. Till range. Mellan hål. Etc.
    • Restaurang och kiosk
      • Vi äter bara ibland på klubbar vi besöker men de ggr vi gör det så är utbud och kvalitet klart viktigt.

Om klubben inte lyckas med de viktiga sakerna så kommer jag rösta med plånboken. Ibland även f2f eller mess, när det är väldigt påtagliga missar.

2 gillningar

Bland det tråkigaste jag vet är när man besöker en golfklubb och man skall slå ut på 10:an som första hål för “vi brukar blanda slingorna”. Chansen till återbesök minskar drastiskt. Ett bra exempel är Vreta kloster där 10:an är ett skithål som det är, men som öppningshål katastrof. Däremot är hål 1 betydligt enklare och det räcker med en spoon ut på första slaget om man vill. Kanske t.om en hybrid. Mycket trevligare start. Precis som dom tänkt på det när dom designat.
Jag skiter i era niohålsspelare som inte kan hoppa in på 10:an ibland.

Håller med, än värre med klubbar som har 27 hål och blandar friskt vilka slingor som gäller för 18-håls spel för dagen. Nynäshamn är en sådan bana. Sjöslingan har ett vettigt inledningshål medan Bergslingans första hål är sisådär och Dalslingans första hål är ett hål med en 90-graders dogleg och det finner jag olämpligt som första hål.

Greenerna måste vara jämna i kvalitet, annars kan jag bli “gnällig”. Vidare är det ett oskick att inte informera om underhåll på banan som påverkar spelet, exempelvis vertikalskärning eller hålpipning/sandning.

Fast Nynäs blandar väldigt sällan nuförtiden. Det är Sjö/Berg nästan jämt.

Ok, det var rätt många år sedan jag var där senast. Sjö + Berg känns som den bästa 18-hålskombinationen i den ordningen.

1 gillning

Som värnamo med heden/slätten men berget brukar få titta in ibland… nu är berget den bästa 9hålaren på värnamo men det är ändå heden/slätten som skall vara fasta 18 tycker jag.

Såg den här på facebook:

1 gillning

Var är det?

Ser ut som Värnamo

1 gillning

1 greenområden ikl green
2 greenområden
behöver inte vara snabba eller nått. Bara jämna
3 info när man checkar in ang hålpipning etc. Rabatt i så fall.
4 putt / chipp för uppvärmning
5 bra placerad chiorre. inget exlusivt utbud behövs men sitta en 5a är bra

Och om man översätter det till rikssvenska, vad blir det då?
“Sitta 5 minuter”?

1 gillning

Det är inte Värnamo.

Säker?
Älmhult?

Egon

Just gnället på banan försöker jag se lite objektivt på. Om man i April gnäller på greener vs GF kan jag bli lite fundersam. För när på året tycker jag spelar in.
Men visst, i augusti skall greenerna kunna förväntas vara i det närmaste perfekta.

Nu har jag bara en runda på Bodaholm, Queens och Kings i bagen i år, men med tanke på det väder vi haft med kyla så är jag imponerad över hur bra det rullar på greenerna.

1 gillning

Wow, den teen :crazy_face:

Förstår inte gnället på vit tee - dom ville ju ha en utmaning ?

2 gillningar

Det var Boa GK. Det är för övrigt jag på bilden så jag borde veta :wink: Tee hål 15.

1 gillning

correct
inte längre