Väldigt billig, väldigt lätt driver

Pga rehab på en långvarig axelskada så kan jag inte längre slå med min vanliga driver.

Testade förra sommaren en damdriver med ett ultralätt (typ 40g) skaft.

Lite för mjukt för mig men kunde svinga igenom på ett helt annat sätt.

Letar därför lite efter en riktigt billig driver, men ett skaft runt 40-45g att testa lite med innan jag ev köper mig en ”riktig”.

Någon stans runt 10.5-11 grader hade nog varit lagom.
Regular borde vara ungefär rätt, möjligtvis ett stiff.

Skick och ålder är inte det viktigaste, så länge den är hel och lågt pris :grin:

57g är tyvärr dett lättaste jag kan producera!

Lite tyngre än jag är ute efter, men tack i alla fall :wink:

Intressant tråd, då jag till och från har rejäla axelproblem är jag med i tråden och “lyssnar”.

Har bara dyrt och tungt

Se om det är någon Ping-demodag i krokarna och prova deras HL-produkter (finns även andra tillverkare i den kategorin, men Ping har nog mest att prova).

XXIO är nog det säkraste alternativet. Dyrt dock.

Sen kan du ju ha i åtanke att tot.vikt inte är hela saken. Balans gör klubbor ”tyngre/lättare”.

Egon

Om du hittar ett Titleist-huvud med nr 1 på, tex TS1, TSi1 eller TSR1 så har du lättaste huvudet från Titleist. Skaft kan du få från mig. Har ett Air Speeder på 40 gram och ett Superlite från Xcaliber på 55 gram. Det förstnämnda är standardlängd och det sistnämnda 2 tum kortare. Klart med adapter och grepp. Har tyngre skaft också men det var ju inte intressant :slight_smile:

205g inkl. adapter + 52g grepp och 55g skaft är väl det som kallas lätt om man tänker standard driver idag.

Cleveland 270 ligger alltså på minst -30g.
Om jag tar XXIO från minnet så landar deras skaft runt 40g och då denna OEM faktiskt kan det här med balans så lär huvudet ligga lågt i vikt.

Jag skulle titta efter en Cleveland. Att leta lätta huvud i modeller som är gjorda för tyngre tot.vikt går naturligtvis men då får man nog titta efter tour issue utan hot melt.

Egon

En variant är ju att sluta slå med driver, den är billigast.

Det är ju från början den lättaste klubban i bagen så hur tänker du där?

Egon

Kan ha ett 270 huvud i källaren om det är av intresse, hör av dig så tar jag på mig pannlampa och börjar letandet!

Vad väger det…180?

Egon

Original är det väl 270 med ett 39 gramsskaft! Winn greppet vägde 26 gram tror jag, kan vara en 290 men jag kan återkomma i eftermiddag!

Det kan absolut vara intressant :smiley: Tänd upp pannlampan! :stuck_out_tongue:

1 gillning

En fundering som kanske inte direkt hör till TS fråga, men som berör “väldigt lätt”.
Vilken/vilka är effekten av en lätt klubba, förutom den givna påverkan i form av ökad swingspeed och ändrad rörelseenergi (högre eller lägre)?
Med en annan formulering: vilka ev nackdelar finns det, om man lättar klubban till dess man når max ball speed?

Tekniskt sett handlar det om en avvägning där massa och energi ut till bollen styr. Nu låter det kanske som om jag är ett matematiskt snille med stora fysik-kunskaper…. Men så långt ska vi inte ta det. Det är ren logik.

Smash factor, som är bekvämt att använda i en sådan här diskussion, beror på hastighet och massa. Främst massa i huvudet men egentligen så räknas allt nedanför händerna in dvs. i princip hela klubbans tyngd.
Faktorer som loft och viktcentrum i huvudet spelar också in… men ändå.

Om man plockar ner huvudvikt och skaftvikt så behöver man öka ss för att få ut lika mycket energi i bollen.
Thats it.

Sen… (och nu kommer det knöliga att hantera mentalt) man kan ha samma svingmässiga data som ett proffs men få ut betydligt mindre i ball speed.
Så, vissa enskilda siffror säger aldrig hela sanningen.

Egon

Right. Jag var mer ute efter ev effekter på svingen mht konsistens etc. Fysikens lagar har jag rätt bra koll på och rent generellt så trumfar ss vikten (om man förenklar det hela).

Sorry för otydligt skrivet i förra inlägget.

Kan väl säga som så att det beror på förutsättningarna dvs. vilka problem man har.

Ex. Kompis med för lätta skaft.
Test av tyngre skaft, samma loft. Svinghastighet ner och peak height gick upp.
Analys:
När skaftvikten gick upp blev hela paketet tyngre men själva tyngden i klubbhuvudet kändes mindre.
Detta går emot det som tutas i folk avs. effekt av svingvikt och det är en förklaring till att det exakta med siffror och ekvationer inte alltid går att överföra till något så abstrakt som en svingrörelse.

Sorry för OT.
Egon

1 gillning