Väldigt billig, väldigt lätt driver

Finns det någon typ av generell regel för hur mycket smashfactorn minskar om man lättar klubbhuvudet ett visst antal gram, allt annat lika?
Speed 110 och 1,50 i smash blir t.ex 165 ballspeed, om man sen byter till lättare klubba och får ut 112 i speed men bara en smash på 1,47 så ger det 164,64 i ballspeed.
Att tappa ner till 1,47 låter dock som ett för stort tapp i mitt huvud men jag har ingen aning egentligen…

Det finns säkert tumregler… men eftersom man egentligen aldrig kan nå högre än 1.49 (tutelman) så kan vi ju börja med att värdet som utläses sällan är korrekt. :wink:

Egon

Det är nog mycket svårt att veta (eller räkna ut) utan tester.
Olika huvud beter sig olika. Tyngpunkt förskjuts beroende av valt huvud och skaft. Vikten på klubban vs bollens vikt. Spinn.

Men… 1.49–>1.46 är cirka 2% försämring.
Bollen väger 46 gram.
Klubban kanske 350?

Om klubban istället väger 330 så blir bollens massa 0.8% högre relativt klubban. Rörelsmängden vid elastisk stöt är linjär (F*t = m*v) så “gut feeling” säger att smash inte borde minska 2% i det fallet, om allt annat hålls lika (vilket det såklart inte kan, i praktiken).

Slut på spekulationer. :wink:

Petar in det uppenbara.
Ändring av vikt kan påverka sekvensen i swingen.
Detta i sin tur kan påverka resultatet mer än teorin bakom fysiken.

1 gillning

270, blev 290, blev 310! Tumetutan är ett fakto!

Absolut, och detta uppenbara gör att man mer kan tala i termer om att klubbans utformning/spec. helt enkelt ändrar svingen.

Det som man också bör tänka på är att ”ändringen” är personlig. Lite som att en person som känner sig kränkt ÄR kränkt varesig någon kränkt dem eller ej.

Det är därför som det är svårt att dra slutsatser som generellt sett är korrekta men ändå inte är individuellt säkerställda.

Egon

Ah sorry, ny bad. Uppfattade det som att det var en hel klubba :slight_smile:

Huvud i sig är väl inte jätteintressant, då måste jag ändå leta ett skaft med :joy:

Detta med lätt driver ligger även inom mitt intresse då jag precis köpt järnset med lätta grafitskaft. Kikar på två drivers i nuläget, Cleveland Launcher XL lite med regularskaft på 48g samt Wilson Launch Pad 2 som har 55g regularskaft. Dessa ska tydligen ha lättare klubbhuvud och lägre totalvikt på hela paketet. Skjuter jag mig själv i foten om jag väljer denna typ av driver om jag även vill ha lite längd?

Rostig sving, gammal kropp och kass axel gjorde helgens rond till en liten mardröm från tee. Dagen till ära så testade jag en Callaway 815 med ett Speeder 565.
Efter 9 hål bytte jag till min sim med ett 50g riptide. Som natt och dag. Inte längre på bra drivar men svingen satt bättre.
Har inte huvudvikten i skrivande stund men den är uppenbarligen högre och med 5g +skillnad på skaftet = Egon blev stelare än stel. Ingen tajming alls.

Så… lätt + lätt kan göra mycket för svingen men räkna inte med att det ger längder man aldrig haft.

Egon

Egentligen inte rätt tråd för detta men tänkte ändå uppdatera eftersom det varit lite intresse i tråden :slightly_smiling_face:

Jag hittade ingen passande driver, men kom över en riktigt billig Adams FW5 med ett lätt Bassara reg skaft.
Jämfört med mitt tyngre PX stiff så gav detta betydligt bättre slag så jag tänkte att jag var på rätt spår.

Idag tog jag en tur till Dormy outlet i Ängelholm.
Testade runt ett helt gäng drivers med diverse ref skaft runt 50g. Gick betydligt bättre än min nuvarande, men inget som klickade.

Hade nästan gett upp när jag dör i ett hörn såg den stående helt ensam. Tog fram den. Slog 10 slag, väldigt jämna siffror, rätt hyfsad gruppering. Ca 5mph högre swingspeed. It was Done!

Vad blev det då? Jo en i princip omslagen demo XXIO Eleven 11,5* med ett XXIO 37gr ref skaft för det facila priset strax över 2000:-.

Sjukt nöjd och ser väldigt mycket fram emot årets första runda :grin:

3 gillningar

Kom med lite feedback om hur det blev med resultatet på banan!

Det ska jag! Blir troligtvis inte förrän påskhelgen, men ska absolut uppdatera!

Bra val och inte minst, bra pris.
Allt som är sprunget ur JDM (Japan Domestic Market) är spelvänligt för hackers.

Egon

Så där ja, första rundan avklarad.

Herre jisses vad nöjd jag är med driver. 6/7 FW träff. Den sista ca 4 m vänster (tyvärr ner i en bunker).

Carry ca 200-210m, låg på ca 220 förut när jag kunde spela med min gamla. Ska tilläggas då med att kroppen i helhet är långt ifrån vad den var då så kan absolut inte klaga på det.

Rundan i helhet då, tja det var upp och ner, 5 par 3 dubblar och en bogey, 14p. Spelet 130m in funkade inte idag, men det är bara att träna på :slight_smile:

1 gillning