Vad avgör vilket hcp man kan nå?

Ålder på honom?

Exakt så.

Mellan 20 ch 30 tror jag.
Puttis vet nog

Om en professionell caddie fick gå med är jag säker på att snitt-hcp i Sverige skulle kunna minskas med 5 slag ganska kvickt enbart genom att lära sig hur man ska tänka sig runt en bana samt få lite stöd mentalt.

2 gillningar

Men helvete vad jobbigt för just den caddien…

2 gillningar

Sen är det frågan om vad målet är, men håller vi scratch som utgångspunkt är det nog ganska få som ens förstår mängden träning (timmar) man pratar om för att komma dit.
Och i det krävs det en jävla skalle att ens fullfölja den tanken.

Det blir väldigt många om för att din och puttarens åsikt skall stämma med verkligheten.

Förutsättningar mentalt

1. Måste ha det genuina intresset.
  2. Måste ha förmåga att fortsätta när utvecklingskurvan planar ut.
  3. Måste ha förmågan att ta till sig instruktioner
  4. Måste ha förmågan att träna fokuserat på rätt saker

Allmänna föurutsättningar

1. Ekonomi
  2. Geografisk vettigt boende
  3. Tid

Fysiska förutsättningar

1. Åtminstone normalbra allmän fysik
  2. Åtminstone normalbra balanssinne
    (3. Bättre muskelminne än genomsnittet är också min åsikt)

Detta är knappast “i stort sett vem som helst”

Jag skulle säga att max en promille av befolkning har förutsättningar att bli scratchspelare även om de börjar innan åldersproblematik inträffar.

1 gillning

F-n! Jag som hoppades…

1 gillning

En promille av Sveriges befolkning är 10 000 personer.

Mentalt

1. Givetvis
  2. Det är ingen förmåga
  3. Det kan i stort sett alla normalbegåvade
  4. Behövs inte för att nå scratch

Allmänt

1. Nja
  2. Nej
  3. Kanske

Fysik

1. Normalbra ja!
  2. Normalbra ja.

Man behöver alltså normalbra fysik och balans och en viss förmåga att ta till sig instruktioner samt intresse för det man försöker lära sig.

Det är inte svårare att bli scratchspelare i golf än att exempelvis kuta en mara under 3 timmar.

Vi pratar om något som redan tusentals svenskar klarat av.

Berras #2 är i allra högsta grad en förmåga. En mental förmåga som definitivt inte alla personer har. Kan kanske översättas till “ett tjockt dj-la pannben”, ungefär.

Av antalet golfspelande svenskar så är det ca 2 promille som har scratch eller bättre då? Då tror jag 1 promille stämmer ganska bra för de som spelar golf har nog i snitt bättre möjlighet att bli bra än snittsvensken. Många småbarn, gamlingar, halta och lytta…

Edit: Det verkar vara betydligt fler som har scratch än 800-1000 personer. Det verkar snarare vara runt 1%, eller drygt 5000 spelare. Det stämmer hyfsat på min hemmaklubb iaf. 22 st med varierande grad av plushandicap och ytterligare ett tiotal strax över nollan. Av då drygt 3000 medlemmar.

I snitt spelade svenska golfare 18 medlemsronder och 6 gästronder under 2024 (av spelare med minst en bokad rond).

Handicapsnittet för alla golfare 2024 har gått ner med 0,2 jämfört med året innan. Medianvärdet 2024 är 23,4, även det är 0,2 lägre än 2023.

2024 är golfspelarna i snitt 47,7 år, en minskning med 1,1 år sedan 2023. På fem år har golfspelarna blivit hela 3,4 år yngre i snitt – 2019 var snittåldern 50,1 år.

Observera att jag inte påstått att alla kan bli scratch. Det jag säger är att alla som har de mentala förutsättningarna kan bli scratch (utan att ha ”talang” men iaf med någorlunda normal fysik).

Jag var precis in och kollade på min HCP-ranking och med +1,5 ligger jag på plats 1272 i Sverige.

1 gillning

Kan jag med dålig rygg, Sveriges sämsta ”over the top ” -sving o kort carry komma ner till 5 så bör alla kunna det.

3 gillningar

Jag tror faktiskt att alla kan nå scratch, men där nånstans går gränsen. Då krävs det att man börjar spela som riktigt ung, och sätts i riktig träning tidigt. Syrrans grabb gick i golfgrupp med 10-12 andra från att han var 8 till att han var ~15. Alla som fullföljde och hängde kvar alla år är faktiskt idag scratch eller bättre, trots att de nu är 22-24 år. Bara en spelar “seriöst”.

Om du börjar spela när du är >18 år däremot, då tror jag det är under 1% som kan nå scratch.

2 gillningar

Alla borde egentligen ha hcp 36 typ. Att gå ut på en välklippt äng och 350 meter bort slå ner bollen i ett ~11 cm hål på enbart 4 slag, dessutom med massa skit i vägen (bunkar) BORDE egentligen vara omöjligt. Och sen bli sur när man missar att göra det på 3 eller 4… orimligt.

2 gillningar

Så du menar att någon som t.ex. är helusel på putta och inte inser det ändå kan bli scratchspelare ?

Jag hävdar bestämt att insikten vad man behöver träna på och att man strukturerat och fokuserat tränar på just det är en förutsättning för att nå scratch och bättre.

1 gillning

Hade du varit junis så hade du haft +3-4.
Läs, det är en annan tid nu. Det är fritt att justera hcp. Junisar behöver få plats i startfält där första kriteriet vid överanmälning är just hcp.

Egon

Att du var så duktig hade jag inte fattat.

Hur mycket skulle du säga är.

1. Svingteori, dvs att ha en teoretiskt bra sving som är lätt att upprepa.
  2. Nöta på range, putting green och övningsområde.
  3. Spela mycket
  4. Mentalt

Ps. Det här med plushandikapp pratades det väldigt lite om på 90-talet där jag började spela. Scratch var liksom det optimala. Var man bättre än så var man “proffs” och behövde inte bry sig om hcp.

Var det en lokal variation eller har det här ändrats över tid?