Vad är "rätt" sätt att sköta sitt handicap?

Möjligen kan det vara intressant att resonera lite kring vad som är “rätt” sätt att sköta sitt handicap, mer specifikt vilka rundor som skall registreras och vilka scorer som i så fall skall anges. Jag ser två huvudscenario, som utgår från olika grundprinciper.

A - Man gör exakt rätt enligt handicapreglerna. Punkt slut.
Den här principen bygger på att man helt bokstavstroget följer reglerna för hur handicap skall skötas. Spelar man match och fick en tretticentimetersputt på sjuan som man bara skopade upp med putten istället för att slå i den är det en icke-handicapgrundande runda, som inte registreras. Resonerade man inför utslaget på några hål om det är smartast att gå med driver eller spoon, så skall rundan inte registreras eftersom man begått regelbrott, även om man kom in med en usel 27-poängsrunda.

B - Syftet med handicapsystemet är att spegla ens spelstyrka. Regga så mycket det går.
Med det här synsättet utgår man i stället från den grundläggande tanken med handicapsystemet, alltså att så korrekt som möjligt spegla hur bra man är. Det gör att man (inom rimliga gränser) registrerar så mycket som möjligt, även om de enligt reglerna inte är handicapgrundande. Kommer man in med 39 pinnar, givet att man räknar två decimeterlånga tap-ins (som aldrig slogs) så tycker man det är mest rimligt att ändå registrera rundan. Om man spelar en match och förlorade ett hål där man lät bli att slå en fyrametersputt, kanske man gör ett överslag och räknar att man nog hade haft två puttar där, och registrerar ändå. Eller om man för att det är kul spelar en runda som en mix av vartannat hål från röd tee och vartannat från svart, så kollar man i slopen och ser att man får 1 slag från röd och 10 slag från svart och tänker “den mixen vi körde bör motsvara 5 slag på slopen, och räknar jag på det hamnar den här lite plojiga rundan på 28 pinnar” och så registrerar man det istället för att avstå.

Det absolut enklaste är förstås att köra enligt A. Lika självklart är det den enda approachen som SGF står bakom, eller det enda officiella svaret man kan få. Det är rätt metod - men är det “rätt” i en lite bredare mening?

Hur gör ni? Och om ni kör B, hur stora avsteg från A är ni beredda att göra?

Tveklöst B som huvudprincip.

Det som gör, eller inte gör, att jag reggar är främst hur fokuserad jag varit under rundan. Att räkna en icke slagen tvåputt från fem meter är fel. Att räkna en upplockad tap-in som ett slag är synnerligen rimligt.
Om man avser att regga rundan så skall man inte plocka upp och skänka sig själv en tvåputt.

Alternativ A är en teoretisk konstruktion (läs: Regler) som inte har så mycket med praktisk golf att göra.

1 gillning

Det blir väl någon mix av A och B, men oftare mot B.
Jag kan registrera rundor som faktiskt inte spelats exakt enligt reglerna. Match där man inte spelat klart hål kan inte registreras, men har jag spelat en match där alla slag har slagits kan man ju registrera en score.
Sen har det lite med syfte att göra, träning eller riktigt spel som ett exempel.

Avsteg vete faan om jag vill kalla det, men visst, inte alla rundor som registrerats är inom de EXAKTA reglerna för golf.

1 gillning

Man kan likna metod A vid att köra om ett fordon men inte överskrida hastighetsbegränsningen. Det är teoretiskt korrekt men det är ett klart olämpligt sätt att hantera saken i ganska många fall.

1 gillning

Antar att du här avser resonemang med andra spelare som inte är med i samma lag? Resonerar ofta med mig själv vad som är smartaste klubbvalet. :grin:

3 gillningar

Jag kan väl tillägga att jag själv känner att jag ligger i ett ganska bra hcp mot spelstandard. Om jag möter någon tror jag inte att jag skulle bli anklagad för hcp mygel.

En lite lustig sidodiskussion är rent allmänt när det finns ett formellt och officiellt svar på vad som är “rätt” från SGF, men samtidigt ett (antar jag) helt annat synsätt bland spelarna.

Antag att man ställer den här frågan till någon regel- eller handicapansvarig på SGF: “Jag och min fru var ute och spelade igår och hon fick ihop 27 poäng. Hon angav mig som markör, men när jag fick mailet i efterhand såg jag att hon felaktigt angivit resultatet 26 poäng. Bör jag anmäla det hela till vår hemmaklubbs handicapkommitte”?

Visst finns det något komiskt i att den stackars representanten för SGF (väl?) måste svara “Ja” på den frågan, samtidigt som hen (gissningsvis) känner att det är ett fullkomligt idiotiskt svar?

Fast det är som sagt en spin-off, nu återgår vi till om ni kör enligt A eller B i ursprungsposten :slight_smile:

Jag kör B, men väljer ibland att inte registrera dåliga rundor. Det här resulterar ju i att jag har ett lite lägre hcp än vad jag teoretiskt skulle kunna ha haft.

2 gillningar

Ett år reggade jag samtliga rundor, många av dessa var synnerligen tveksamma ur handicapregelmässig synvinkel.

Resultatet var att den årliga höjningen från säsongsstart till säsongsslut nästan uteblev. Bara en höjning med 0,1.

Året efter då jag återgick till mer normalt “fuskande” som i B-fallet blev höjningen mer än ett slag.

Det är ju så att dagens formel kanske aldrig tar med den dåliga rundan heller

Med risk för att, som vanligt, uppfattas som dryg (istf korrekt) så försöker jag mig på en kommentar.

Frågeställningen är inte relevant eftersom den tar hänsyn till en tro om att alt. A är det korrekta och alt. B är det moraliska.

Handicapregler bör följas och de tar mest hänsyn till medlemmarnas och systemets integritet än hur regler för golfspel följs.
Givet är att man inte får fuska… men det ordet är ju även så feltolkat att det knappt bör användas.

Handicap ska spegla spelstyrka.
Vi skiljer naturligtvis på tävling och sällskapsrond men, i praktiken, är de likställda enl. SGF.

Känner man på sig att ronden är i sämsta laget så finns det ingen omskrivning i världen som kan motivera en registrering. Händer den på tävling så ska den aut. in men även där finns en plikt att hålla sig till. Har man inte gjort/kunnat göra sitt bästa så ska den annuleras för att inte ”lura” systemet.
(Jag läser och hör om hcp.kommittéer som kollar hcp.statistik och drar väldigt konstiga slutsatser om personers spelstyrka så… tydligen kan inte ens de ”sortera” vad som är vad)

Får man till en bra runda (landar inom de 8 bästa) så ska ronden in. Små regelbrott (golfspel) som inte räknas påverka slutresultatet diskvalificerar INTE rundan.
Ja, jag vet att det är svårt med regler och därför skriver jag inte ex. för det hjälps nog inte att stöta och blöta dem individuellt. Vet man inte så får man fråga RK/SGF.

Det främsta syftet med handicap är, numera, att alla ska kunna erhålla det. På inget sätt tar det bort värdegrunder och det grundläggande med att kunna registrera, sköta och få använda ett dylikt. Individer i ett system är alltid en problemkälla som ofta landar i oförstånd och misstänksamhet.

Egon

Just den dåliga rundan räknas inte, men om en av mina topp-8 rundor hade åkt ut från 20 senaste så hade den dåliga rundan ändå resulterat i en höjning om jag hade registrerat den

1 gillning

smartast att gå med driver eller spoon, så skall rundan inte registreras eftersom man begått regelbrott
Hur är det regelbrott?

Reggar nog allt.
Inga mulligans.
Inga skänkta puttar
Inga förskönande lägen
Försöker verkligen göra allt jag kan rätt enl boken.

Missade ett ‘kanske’ i inlägget…

Alla hcp är fel på något sätt. Har man det som utgångspunkt behöver man inte vara så ängslig. Jag reggar allt när jag spelar efter bästa förmåga. Vi skänker puttar på 40cm alltid. Lägg mig i vilket fack du vill.

Tänk så här istället, är det mer rättvist hcp om man tvingas slå en 40cm putt och missar nåt man sätter 19 gånger av 20?

Min åsikt är att man inte fuskar så länge man inte myglar uppåt. Har man ett för lågt hcp drar ingen skada av det (enda undantaget är intag till Tourer men det fuskas nog desto mer med sånt att man inte vill höja sig).

Dessutom, den där skänkta putten är ju som mest 0.125 slag eftersom det är snitt av 8 och dessutom inte ens säkert den räknas med.

Som sagt, skulle vara mycket mer orättvist om jag reggade mina 17p rundor när ryggen strulat men jag ändå spelar efter bästa förmåga. Då hade jag förmodligen vunnit ego netto förresten .

3 gillningar

Man borde naturligtvis ha obligatorisk GameBook på alla sina rundor, och ha den kopplad till GIT med direkt uppdatering av handicap. Hål för hål.

Måste jag då köra med två appar eftersom jag inte tycker GameBook är bra. Jag kör ju GolfShot

1 gillning

Ju fler appar desto större sänkning.

En rond som slutar med en dålig score men där man gjort sitt bästa för att scora bra, bör väl reggas?

Jag tycker det. Annars kan vi lägga ner nuvarande system och så får alla golfare ge sig själva ett, vad de tycker, lämpligt hcp.

1 gillning