Man längtar tillbaka till tiden då handicappet var noterat på handicaptavlan i klubbhuset. För att bli höjd var man tvungen att övertyga handicapkommittén att man hade för lågt handicap.
Men då måste man ju gå in i klubbhuset. Gud så antikt.
finns bara ett enkelt svar…
går man ut för att träna under en 18 hålare så inte regga…
går man ut för att spela en normal runda tävling eller sällskap då reggar man oavsett resultat
man kan inte under en runda tycka att man spelar bra eller dåligt … bara köpa resultatet
Absolut.
Och… när resultaten varierar stort så finns det en generell statistik som säkerligen bekräftar att det ser ut så för det handicspet.
Men… individen som tycker att h*n ”gjort sitt bästa” (på varje slag och varje hål) får inte fara med osanning eller tolka reglerna till sin egen fördel.
Om man ser till tidigare inlägg om revision/kontroll av handicap (gjorda här på forumet) så borde man inse att resultat som ger ett mönster också ”bevisar” ett syfte. Tillräckliga indicier iaf. för att överväga justering.
Nåja, min inställning är enkel.
Ett justerat hcp. via den kunskap/förståelse man har om hur det går till, är bättre än inget.
Om man sen omedvetet gör ”fel” så är det helt ok.
Om man däremot medvetet gör fel så är den generella slutsatsen från RK gångbar. För högt skadar systemet och dess medlemmar, för lågt skadar bara individen. Medvetet fusk måste beivras och resten får väl hanteras med gliringar.
(Ja, jag vet om junisar/yngre vuxna som reggar för att komma in i tävlingar)
Egon
Reggar EGO, det är det enda seriösa jag spelar nu sen bäste golfpolaren gått bort. Åkte upp väldeliga efter Lundsbrunn.
Om det handlar om att ge eller ta råd är det ett regelbrott, men det är en sidodiskussion här.
Poängen med alternativ B är inte att fuska för att ge sig fördelar, utan enbart att registrera en handicapgrundande score efter bästa förmåga - även om man exempelvis inte hålat ut på ett hål, eller kanske rentav ange en score även om det exempelvis är en provisorisk green eller liknande.
Jag har ännu inte sett ett enda inlägg som jag uppfattar som förbehållslöst stöd för linje A.
Det känns bra.
Regler skall såklart följas de ggr formalism är påkallad. Typiskt på tävlingar.
I övrigt är ju reglerna en sorts referens som man använder för att veta OM man kan anse att man gjort rätt trots att man avvikit från den bokstavliga tolkningen.
(Jag kan tydligen inte citera längre)
Nja, det står ganska klart och tydligt i handicapreglerna vad det är som gäller.
I en svartvit värld är det naturligtvis svårt att fatta att OM man tar en skänkt putt så har man, som spelare, erkänt den som betydelselös för utgången. Man har ej spelat efter regler för golfspel, på eget bevåg, och därmed har man SYFTET med handicap att falla tillbaka på. Frågan blir då enkel… drabbar mitt lägre eller högre handicap (följden av registrering) andra i systemet. Ja/Nej?
Egon
Ursäkta om jag är lite övertydlig.
I en annan trad fick AlbertS gnäll för registrering trots att han spelat matchspel.
Spelar man golf, hålar ut och sen skriver scoren i match är det, naturligtvis, inget problem. Det är ju så man oftast gör.
Om däremot, vilket jag inte tror, en lång putt blir skänkt innan den slås, så faller det.
Om det, å andra sidan, inte skänks nåt men spelaren blir mindre nervös för att hålet redan är klart… good for him.
En litet tips till alla som blir nervösa när scoren går mot det bättre. Dvs. låt polaren sköta scoren och redovisa matchresultat under ronden.
Egon
Självfallet. Hela mitt resonamg kring alternativ B är tvärtom att man aktivt försöker registrera ett resultat som så bra som möjligt speglar ens prestation den aktuella rundan. Att man, möjligen något paradoxalt, är beredd att frångå formalia för att istället uppfylla syftet med handicapsystemet så bra som möjligt.
Ett övertydligt (men också helt realistiskt) exempel är möjligen att man på artonde har en fyrametersputt för par, men slår den en centimeter kort i linjen. Ens polare fiskar upp bollen med puttern och singlar iväg den till en med orden “den är klar, grattis till en kanonrunda” och man vid kaffet efteråt räknar den som bogey, lägger en poäng till sina tidigare inspelade 40 poäng och reggar 41 pinnar. Eller en usel runda med samma scenario på sista hålet, fast där polaren då säger “den är klar, nu glömmer vi den här skiten och tar en fika” och man vid kaffet räknar den som en bogey och lägger en poäng till sina tidigare inspelade 26 poäng, och reggar 27 pinnar.
En person som agerar enligt princip B reggar rundan inklusive den sista poängen båda fallen, alltså oavsett om det gått bra eller dåligt.
Jag tror en helt överväligande majoritet av golfarna agerar enligt den principen. Samtidigt skulle SGF halsstarrigt säga att rundan är felaktigt registrerad. Ligger det inte nåt lite lustigt i det?
Summering enligt mig:
- Skippar man att regga en runda för att det innebär en sänkning: mygel
- Skippar man att regga en runda för att det innebär en höjning: inte mygel.
Hur svårt skall det vara. Utgångsvinkel: Oss amatörer.
Eller om det var tvärtom
Exakt
Eller så kör man det geniala handicapsystemet som Hofnar (väl?) lanserat här på forumet, och som definitionsmässigt på ett hundraprocentigt rättvist sätt alltid speglar dagsform, väderförhållanden och annat helt korrekt:
Handicapet är dynamiskt och aktuellt handicap sätts först efter att rundan färdigspelats. Då drar samtliga spelare av lika många slag som de gick över par från sin bruttoscore. Voila!
Ja, det var jag som “gnällde” över registrerat matchspel.
Det är bara att titta i reglerna för världshandicapsystemet vilka spelformer som är handicapgrundande:
- Godkända spelformer. För att gälla som handicaprond gäller att du spelat enligt reglerna för slagtävling, poängbogey eller maxantal slag (slaggolf).
I min klubb har det tydligt kommunicerats att matchspel inte är handicapgrundande och inte får registreras.
Det är inte bara pga att du inte hålar ut pga skänkt putt eller för att du har förlorat hålet.
Det är även andra bestraffningsregler i matchspel t ex förlorat hål istället för allmänna plikten.
Och - i matchspel spelar du för att vinna hålet - inte för att få så låg score som möjligt. Det är faktiskt en viss skillnad: Har t ex motspelaren slagit out-of-bounds eller ner i vattnet så kanske du inte slår ditt slag över den där breda sjön som du brukar utan går säkra vägen runt som kostar ett slag extra - eftersom du vet att du ändå kommer att vinna hålet.
Ett exempel från verkligheten.
En golfklubb nära mig har en del tee som för närvarande är ruttet dåliga. Nästan gräsfria och ungefär lika jämna som en nyplöjd potatisåker. Backar man de där två klubblängderna så ökar chansen att hitta en gräsbeväxt yta. Gräsbeväxt som i fem centimeter hög ruff.
Under dessa omständigheter tar jag mig ibland själv friheten att pegga någon decimeter framför teemarkeringarna, om det hjälper mig att hitta ett halvhyggligt ställe att slå från. Givetvis är detta ett brott mot regler men det struntar jag högaktningfullt i när scoren skrivs.
Självklart är det sällskapsrundor jag pratar om. Alternativ B, helt enkelt.
Mer brott mot etik på klubben…
Jag förstår vad du menar … men det är inte en svartvit värld där ordet match är förhärskande.
Har du svårt att fatta att man kan spela slagtävling och (räkna) match samtidigt?
Vi spelar ofta pb och adderar sen en bästboll om vi är 4 spelare. Inget konstigt där heller.
Egon
För någon vecka sedan spelade jag med 2 okända lirare.
Vidbynäs södra hål 5 par 3.
Dåliga dåliga tees
Killen peggar ca 50cm framför. Kanonslag.
Bollen rullar på hålkanten men åker inte ner.
Hadde det varit en hio??
Och kom inte dragande med amatörer etc.
regel 6.1b gäller