Väcka liv i Nord vs Syd eller köra Stockholm mot Övriga landet?

När jag uppdaterade Hall of Fame idag såg jag att det spelats Nord-Syd några gånger. Det är före min tid så jag vet inte spelform eller regler där.

Men jag tycker vi har för få träffar just nu och funderar på om vi skulle köra just en Nord-Syd eller kanske ännu hellre Stockholm-Övriga landet 2025.

Gärna med nån annan form av spel än singel/slagspel.

Hur stort skulle intresset vara för ett sånt evenemang tror ni. Helst förstås en helg.

1 gillning

Nord mot syd var 27 hål match, 9 hål innan lunch och 18 efter. Lämpliga anläggningar var med 27 hål som Mälarö, Väsby, eller Kyssinge (där vi inte spelat det). Murvel och Primus var kaptener för respektive sida. Har pratat med @Primus om detta några gånger om att väcka liv i det igen.
Var från början norra Stockholm mot södra men inte med begränsning för hur långt, @AlbertS har spelat för södra sidan.

HoF, saknar Västerby Cup i listan.

1 gillning

Åh, då skulle även Salem och Haninge kunna funka fint ju.

Ja, vi är flera som har velat väcka liv i den tävlingen igen.
Lagspel är ju alltid kul och 27 hål på en dag var ganska lagom utan att det behövde bli en aktivitet som tar upp en hel helg.

1 gillning

Vad avgjorde om man var Nord eller Syd?

Mälaren’ish, men det var flexibelt

Uppsala skulle vär räknas som nord

Första tävlingen i det här formatet (det fanns varianter innan) spelades på Gripsholm, dock bara över 18 hål den gången. Sen permanentades tävlingen till Mälarö mest pga att Murvel var medlem där och kunde ordna ett väldigt bra arrangemang.
Uppdelningen per lag gjordes godtyckligt av lagkaptenerna. Typ. Dvs, man fick anmäla vilket lag man ville spela i (hade man en sommarstuga söder om Stockholm men bostad norr om stan så kanske man kände sig som en sydare). Men om det blev ojämna lag så flyttade jag och Murvel helt sonika på spelare så det blev jämna lag.
Vandringspokalen blev kvar hos Murvel dessvärre…

1 gillning

OT: Hur är det med axel/skuldra Primus ?

Spelade vi inte oå Roslagen en gång?

Kommer också ihåg att jag spelat något SC-matchspel på Roslagen, dock kanske det var SC match finalspel eller var det en kombo ?

Tack för alla svar.

Då lutar det åt comeback för Nord - Syd nästa år. Med förmodat spel på Salems GK.

9 hål på Högantorp-banan före lunch och 18 hål på Salem-banan efter käket.

6 gillningar

Spelades även en gång på lilla banan som låg bredvid Österåker, kommer inte ihåg namnet på den men den försvann väl när Coop/Ica byggde där och Öster by Stenson las ut. Roslagen tror jag inte att den har gått på däremot ordnade Dirren ett SC-Open där, mitt första SC event. Hofnar drev väl något där med?

Roslagen var även finalspelplats för SC Match ett år

Jag kommer.

Med det sagt tycker jag inte man måste lägga extrem vikt på traditionen. Så länge man har ett roligt format tror jag folk kan tänkas dyka upp ändå. Match är alltid roligt. Scratchmatch ännu roligare.

1 gillning

Vi hittar på nåt :slight_smile:

Det viktiga är att det blir specialpris för alla som gör bogey på hål 18.

4 gillningar

Alla som gör bogey på “rätt” sätt!

1 gillning

Givetvis! Goes without saying.

Var det inte då Rob hade 17 slag på hål 17 på Mälarö … eller var det SC scratch?

Tror det var SC Scratch, och till saken hör att han låg bra till efter 16…