Nord mot syd var 27 hål match, 9 hål innan lunch och 18 efter. Lämpliga anläggningar var med 27 hål som Mälarö, Väsby, eller Kyssinge (där vi inte spelat det). Murvel och Primus var kaptener för respektive sida. Har pratat med @Primus om detta några gånger om att väcka liv i det igen.
Var från början norra Stockholm mot södra men inte med begränsning för hur långt, @AlbertS har spelat för södra sidan.
Ja, vi är flera som har velat väcka liv i den tävlingen igen.
Lagspel är ju alltid kul och 27 hål på en dag var ganska lagom utan att det behövde bli en aktivitet som tar upp en hel helg.
Första tävlingen i det här formatet (det fanns varianter innan) spelades på Gripsholm, dock bara över 18 hål den gången. Sen permanentades tävlingen till Mälarö mest pga att Murvel var medlem där och kunde ordna ett väldigt bra arrangemang.
Uppdelningen per lag gjordes godtyckligt av lagkaptenerna. Typ. Dvs, man fick anmäla vilket lag man ville spela i (hade man en sommarstuga söder om Stockholm men bostad norr om stan så kanske man kände sig som en sydare). Men om det blev ojämna lag så flyttade jag och Murvel helt sonika på spelare så det blev jämna lag.
Vandringspokalen blev kvar hos Murvel dessvärre…
Spelades även en gång på lilla banan som låg bredvid Österåker, kommer inte ihåg namnet på den men den försvann väl när Coop/Ica byggde där och Öster by Stenson las ut. Roslagen tror jag inte att den har gått på däremot ordnade Dirren ett SC-Open där, mitt första SC event. Hofnar drev väl något där med?
Med det sagt tycker jag inte man måste lägga extrem vikt på traditionen. Så länge man har ett roligt format tror jag folk kan tänkas dyka upp ändå. Match är alltid roligt. Scratchmatch ännu roligare.