Vis av erfarenhet är det värt 5000:- alla dagar i veckan. Jag fick bältros för fem år sedan, och det var ett rent helvete. Detta trots att jag fick behandling inom 72 timmar (med liten marginal). Jag hade symptom mer än ett år efter insjuknandet med många dagar borta från jobbet.
För mig är det inget snack om saken, jag kommer vaccinera mig när det är dags. Jag vill helst ha så många vaccin som möjligt. Kostnaden är nästan ointressant.
Är det en dödlig sjukdom så vaccinerar jag mig såklart.
Kunskapen i forskarvärlden kring hur immunförsvaret egentligen fungerar är rätt rudimentär. Vaccin som inte funnits mer än några få år är jag därför försiktig med.
Efter Covid har jag varit mer sjuk än sammanlagt tidigare i hela livet.
En gång efter barnåren och innan Covid har jag varit sjuk mer än någon enstaka dag och det var i samband med vaccination mot säsongsinfluensa.
Då jag har uppfattningen att vaccinationer medför att jag lättare blir sjuk undviker jag vaccinationer även om det såklart kan ha andra orsaker än själva vaccinationerna.
Det är ju också frågan om vad det är för typ av vaccin. Covid-sprutan var en experimentell verksamhet som aldrig godkänts utan hysterin som rådde (och nu återkallats i flera instanser).
”Vanligt” vaccin i form av oskadliggjorda virus som kroppen får ”lära” sig kan jag ta. Några fler mRNA-vacciner tror jag inte att det blir. För många biverkningar för min smak.