US Open 2023 LA Country Club

Snart smäller det. Har hört mycket gott om banan. Frågan är om det går fram via tv-rutan.

Humor!

1 gillning

Justerad rubrik US Open 2023 LA Country Club.

Hårda pix!

Ändå rimligt att ha det som par3, motsvarar väl ett 200 meters hål för oss “sopor”.

Självklart. Men hela grejen att hålla nere scoren mot par gör ju att många inte ser på US Open pga lågt underhållningsvärde. Detta är ju bara ett exempel på detta.

Det blir ju ett mer utslagsgivande hål. Jmf med ett 120m iallafall. Där blir det verkligen som sämst par för de allra flesta. På 290 yd blir det fler faktorer som spelar in.

Fast det spelar ingen roll för tävlingen så länge ett slag betyder ett slag. För att det skall betyda något måste dom köra sån där modifierad stableford grej med olinjära straff/bonusar gentemot par.

Dock har årets US Open en enligt mig bra kombo med hål där det blir att kämpa för par (kanske 6 hål), cirka 6 hål där det finns goda birdie chanser och 6 hål som är varken eller.

Hål 1,3,6,8,10,12 och 14 ser ut som bra birdiechanser om man tittar på hål-presentationerna.

Det skall dom nog hinna fixa, dubbelbogey-runkarna

Hål 7 https://2022.usopen.com/course/7.html som också är par 3 men på “bara” 284 yards ser betydligt svårare ut än hål 11 https://2022.usopen.com/course/11.html

För mig är båda svåra, men jag är benägen att hålla med.
Det är ju i princip minst spoon för mig själv antar jag?
Ligger vinden mot är det ju knappt att driver räcker… :wink:

Det är ju just att proffsen får kämpa mer
för sina par som gör USO njutbart. Sedan gillar jag det bättre om greenområden görs riktigt jobbiga, än att det “bara” är trådsmalt och låångt och taggtrådsruff.

1 gillning

Spelar det nån roll för dig om dom kämpar för par och kommer in på 70, alternativt gör ett par till fåglar och kommer in på 70, på samma bana?

Givetvis inte. Score vs par beror ju på hur man vill definiera par. Jag gissar att du fattar vad jag menar. Banor med vinnarscore -15 och lägre har de redan gott om. Det är trevligt när det ibland ser ut att vara svårt även för tourproffsen

Det finns ju damgolf att se på om man vill se den typen av golf?

Orka trolla mer

Eller så tittade man på Scandinavian Mixed och fick se parfemmor på 378 meter, det vore något för US Open att ta efter så att du fick se lite birdies.

1 gillning

Jag tänker så här: -20 vinnarscore är -5 per varv. Om proffs skulle spela på min bana hemma skulle dom med tanke på dom hoppiga greenerna förmodligen prestera ungefär det och det är vad jag räknar med att dom skall göra i en tävling också.

Varför ses -20 som lätt när det helt uppenbart är en prestation utöver det vanliga- varje gång det händer på en så svårt uppsatt bana?

Vi kan ju sänka marken lite så duplantis rekord inte ökar gång efter gång…