Samma här. Växlat upp till en á två muskelgrupper/pass och nu uppe i 6
pass/v. Vila imon men skulle, återhämtningsmässigt sett, kunna köra det som är på schemat fre/lör.
Btw.
Upp 2kg. men ett snäpp längre in på bältet. Ser stor skillnad på symmetrin men inte någon större på fluffet… än (jinx).
Lite torrswingade check med swingmätare.(Nöjd)
Emperin ger att upplägget på gymmet inte är fel, ben i maskin där fokuset är pressa, känna att benen trycker fötterna in i plattan. Lätta vikter.
Så rent subjektivt en förnimbart bättre ground force aktivering.
Kämpar lite med tankar om effektivitet på gymet.
Filosofi om att all träning är av godo kommer fortfarande vara oantastbar men sen kommer det där med intensitet in. Kör iofs. konsekvent med kort vilotid… men ändå.
Ex. Benpress runt 10 reps. Anpassar naturligtvis vikten därefter. Fick en fix idé och lurade hjärnan till att köra 20 reps på en vikt som brukar räcka för max 10-12. Gjorde 2 såna set och var sen helt död i benen. Max mjölksyra/slagg eller vad man vill kalla det. Inge’ bra.
Tvärtom på en enkel övning som biceps curl. Det hör kanske till saken att biceps är kul att köra men ganska onödigt i det stora hela. De växer garanterat om man kör ordentligt med rygg.
Nåväl… får ingen pump/muskelkänning om inte vikter hålls till en lägre storlek. Betydligt mindre än en 55kg. bb-tjej som har hälften så stora armar. Kan naturligtvis curla dubbelt så mycket… men det ger bara flås.
Nåväl…2
Brukar köra lätt och koncentrerat och sedan sluta med att lasta på dubbelt och 2-3 set på det. Nåt ger det kanske?
Knät kass igen. Menisk.
Det har varit på G ett tag men jag har försökt tänka bort det.
Ingen smärta vid träning men klassisk tendens att vänster underben ”släpar efter” som om det inte sitter fast lika mycket i knäleden som det högra. Blir nog att lida ut säsong 2025 och ta det till nästa höst. Iofs. Max 2-3v rehab, men ändå… man ska ju få tid i vården också.
Jag har ingen aning om hur du tränar normalt sett men….
Det jag sett under år av vistelse på gym är att många inte ”kan” träna.
Det är ömsom fel teknik blandat med fel vikt.
Svårt att definiera… men när man vet, då vet man.
Jag körde lite rygg o axlar igår. 60, 70, 80 i dragmaskin. Jämförelse haltar ety utväxling är olika men den jag kör är hyggligt lik äkta vikt. Hade teoretiskt kört en femma chins/pulls med egen krpppsvikt… men den träningen hade fördärvat mer än den gjort nytta.
Det intressanta är inte hur många ggr. man orkar dra upp sin egen vikt utan hur olika handtag och vikt attackerar musklerna.
Jag tar mig lätt upp till taket via skolgympa-lianerna om det behövs. En i varje hand och naturligtvis ingen hjälp av benen.
Det är inte ett styrkeprov som bevisar något mer än att träningen av rygg ger resultat. Prestationen ÄR ointressant.
Det sistnämnda ovan är lite signifikativt för hur många tränar. ”nåt” kilo till i bänkpress är ingen merit. Ont i musklerna 1-2 dgr efter oavsett vikt, intensitet eller antal set/reps… talar om att du gjort ett bra jobb på gymet.
Mht att jag inte är en gymråtta, aldrig varit det och aldrig kommer bli, så finns där säkert en del “fel”. Kanske många? Ont brukar jag inte ha. Jag känner att jag lyft skivstång, men direkt ont blir det sällan.
Jag kör i stort sett dessa:
Marklyft, bänkpress, skivstångsrodd samt lätt mage (crunch).
Benböj, militärpress, latsdrag, rumäner.
Fjantigt lätta vikter men är man kontorsgubbe modell 60+ så gäller det att inte göra sig illa för det tar en halv evighet innan man är hel igen. Målet är inte att bli stor eller stark. Målet är att hålla mot kroppens degenerering.
Skivstångsrodden är so-so. Tycker det blir bättre “träff” med hantelrodd så funderar på att byta till det.
Skivstångsrodd är väldigt teknisk rörelse. Det man kan säga är att om ryggslutet är det som ger sig först har man lite att fila på. Dragrodd är betydligt enklare och mer givande för de flesta skulle jag säga.
Det är överarmar och axlar som tar slut först. Jag lyfter i ett garagegym så det är stång (stänger), hantlar, kettlebells och “gummiband” som finns att tillgå. Inga maskiner.
När jag göra min skivstångsrodd försöker jag kontrollera att jag slappnar av i biceps. Enda fokus annat än det är att armbågarna ska bakåt. I nedre läge försöker jag sträcka ut övre delen av ryggen så mycket som möjligt och vändningen är att bara dra bakåt axlarna och fortsätta med armbågarna.
För mig är det mittryggen, romboider som tar slut först. Vilket är min poäng med den övningen.
För att kunna använda enbart kroppen eller basövningar med fria vikter så krävs det att man kan sina saker. De flesta kan inte och har inte den fysiska förmågan.
Det är därför som de, lite förhatliga, maskinerna och den koncentrerade träningen är så mycket mer effektiv avs. att träna styrka och muskler.
Det haglar dock åsikter om definitioner som styrka, träning och vad som är bra/dåligt… så det är svårt att sortera vad som är ett mål.
Min personliga åsikt är att om man gymmar hemma med nån hantel eller stång… så gymmar man inte alls. Man lyfter lite skrot då och då … och det är inte synonymt med den kunskap som behövs för att kompensera att gå till ett riktigt gym.
Skivstångsrodd är all-in eller inget alls. Som en bas-uppvärmning eller en ”uttröttare” i slutet av passet. Den hör till forntiden.
Utväxlingen är så dålig på target-muskler att det inte är lönt att köra den.
För att dimensionerna ska framgå så kan jag med rent samvete säga att jag aldrig någonsin tränat golf. Jag har naturligtvis övat på range… men aldrig tränat. Stor skillnad!
Så är det.
Jag fortsätter med gratis gym via skivstång och hantlar, utan att “ta död på mig själv” i alla övningar, väl medveten om min relativa okunskap och lika medveten om att jag blir lite starkare och klart mer “välmående” av det.