Träningstråden

Kör front side squat för att vara snäll mot ryggen. Det svåra med den är greppet om stången med händerna, Får nervsmärta mitt på ena underarmen, kanske ett muskelfäste, brukar få det på samma ställe m bicepscurl också. tar ett jävla tag att bli av med.

Zombie squat kringgår problemet…
Annars även jag föredrar front squat vs back

1 gillning

Hmm, då det blir tyngre på stången känns den lite… osäker. Men skall testa!

Börja med tom stång.

Knepigt! man skulle han nån slags ställning eller hjälpmedel. Testade nu i morse funkar med tom stång men…

Den här var rätt inspirerande. Det stämmer också med egen erfarenhet. Även om jag just vad det gäller greppstyrkan befinner mig på andra sidan skalan.

men…?

Känns jäkligt osäker så fort det blir lite vikt. Känner mig liksom starkare i benen än i att hålla uppe stången…

Varför tror ni att det blir så?

Lite som: jag känner mig starkare i benen än i ryggen…:wink:

Torrswingade idag. Rent subjektivt, kroppen känns mer stabilt balanserad( mindre svaj?) vs innan vinterns gymmande. Swingade helt normalt utan att forcera något.
J6 85-87mph
D 102-104mph

Deffat/bantat ner mig ca 0,6-0,8 kg. En dåsig känsla av prokrastinering har samtidigt infunnit sig…

Axlarna är paj igen.
Tyckte det tog lång tid för återhämtning avs. träningsvärk men det var värre än så.
Som tur är så går det att svinga men det får nog bli ett besök hos ortopeden igen.

Egon

Idag ger jag mig en halv point extra för cyklingen till/från jobbet. En approximation.

Jag skulle vilja fråga er träningskunniga i tråden hur viktigt det är hur man lägger upp sin träning över veckan.

Jag tränar typiskt tre dagar i veckan, men pga av allehanda omständigheter passar det mig i praktiken bäst att träna tre dagar i följd - tisdag, onsdag och torsdag. Sen blir det bortsett från mycket promenader och lite hemmaövningar fyra dagars vila, innan det är dags för tre träningsdagar i följd igen.

Hur bra eller dåligt är detta? Är detta bara marginellt sämre än att fördela de tre träningsdagarna så att man har vilodagar mellan, eller är det verkligen ett helt kass upplägg? Är det rent av så att de vore bättre att avstå onsdagen, och bara köra tisdag och torsdag?

Beror ju på syfte och ambitionsnivå. Får du igenom de övningar eller program du följer på de 3 dagarna är det inte fel alls för hälsans skull. Det är redan mer än vad många andra gör om du är konsekvent vs.
Kontenta: oroa dig inte så mycket. Gör vad du kan med den tid du har och njut av resultatet helt enkelt.

Ett ppl-upplägg funkar bra för de 3 dagarna, kanske rentav nästan optimalt. Vila och ät gott de fyra dagarna off.

1 gillning

Tack.

Min träning är inte så genomtänkt. Tidigt på morgonen tre dagar i vcekan går jag in på ett gym i närheten av jobbet och kör typ 45 minuter blandade övningar i gott tempo. Jag börjar med crosstrainer som uppvärmning, med motstånd anpassat så att jag typ faller av maskinen redan efter tre minuter. Sen kör jag så gott jag kan hela kroppen var och en av de tre dagarna. Har kanske totalt ett tjugotal övningar med fria vikter eller maskin att välja på, av vilka jag kör dryga tio varje gång. Varje övning körs typisk med tre set om 6-8 repetitioner med vikt på gränsen till att jag klarar övningarna, vilket i mitt fall inte är så mycket. Undviker “läskiga” friviktsövningar typ marklyft och sånt där det känns som stor risk att göra fel och skada sig.

Syfte… jag brukar säga att jag tränar “för att må bra”, men det mer ärliga svaret är nog att jag försöker undvika mage och hålla mig i såpass form att de små muskler jag har syns lite lite, utan att täckas av fläsk när man är på stranden eller nåt spa. Och kanske, kanske att man kan slå lite längre i golf. 185 cm / 76 kg.

All träning med måtta är bra.
All elitträning (läs, överdriven träning för motionärer) är sällan något bra.

Det är stor skillnad på rörelseträning och kondition/muskelträning. Skillnaden skrivs praktiskt sett i det vi kallar träningsvärk.
Får man ingen ”träningsvärk” så kan man träna likadant varje dag. I realiteten är det då ren rörlighetsträning likställt med rehab/yoga.

Naturligtvis kommer involverade muskler kräva lite mer energi och den låga intensiteten kommer ge en liten och långsam muskel-/styrke-ökning.

Tränar man så att det ger ömhet/värk dagen/ar efter så ska man inte träna samma övningar varje dag.

Kör man ren rörelseträning (se förklaring ovan) så är inte gymmet bättre än trädgårdslandet, rangen elker svampskogen.
Har man däremot problem att utföra vissa rörelser så kan gymmet vara rätt plats men troligen så är inte bänkpress med på kartan över rörelser som är nödvändiga att excellera i.

Egon

:slight_smile:

Höger axel liiite bättre.
Att utföra en djup armhävning går inte, ont som attan.
Z-press idag gick chockerande finfint utan smärta.